کد مطلب: ۳۴۶۳۳۱

در گزارش میدانی تجارت‌نیوز بررسی شد:

حذف سود روزشمار در عمل چقدر اجرا شد؟

حذف سود روزشمار در عمل چقدر اجرا شد؟

پس از گذشت چهار روز از شروع حذف سود سپرده روزشمار به ماه‌شمار، برخی از شعب بانک‌ها مدعی هستند که هنوز این بخشنامه به‌ آنها ابلاغ نشده و لازم‌الاجرا نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، سود روزشمار از اول بهمن حذف شده و به جای آن سود ماه‌شمار محاسبه می‌شود. بررسی‌ها از شعب بانک‌های دولتی، خصوصی و موسسه‌های اعتباری نشان می‌دهد، از این پس (پس از حذف سود روزشمار ) سپرده‌گذاران می‌توانند هر زمان که بخواهند از سپرده‌های ماه‌شمار خود برداشت کنند و سود این سپرده‌ها بر اساس حداقل مقدار مانده سپرده در پایان ماه محاسبه می‌شود.

نرخ سود سپرده‌های ماهانه بانک‌ها 10 درصد است. ولی دست بانک‌ها در میزان سود سپرده بلندمدت باز به نظر می‌رسد، به صورتی که بعضی از بانک‌ها مانند بانک قوامین در قالب طرحی سود سپرده‌های بلندمدت خود را با تسهیلات اعطایی به سپرده‌گذاران تقسیم کرده‌اند. مثلا برای 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در سپرده بلندمدت، سود 15 درصدی در نظر گرفته؛ در کنار این سود، وامی تا سقف 80 میلیون با تسهیلات 9 درصد تعلق می‌گیرد.

یا مثلا سپرده‌گذاری 100 میلیون تومان پول خود را در یکی از شعب بانک‌ها به صورت حساب سپرده ماهانه، سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر این سپرده‌گذار در نیمه ماه 30 میلیون از سپرده خود را برداشت کند و تا پایان ماه دیگر برداشتی نداشته باشد، سود ماهانه این سپرده در پایان ماه بر اساس 70 میلیون تومان باقی مانده محاسبه می‌شود.

اما قانون جدید بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت پرداخت سود روزشمار، در بانک‌ها با چه کیفیتی اجرا می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، اپراتور یکی از شعب بانک‌‌ها در پاسخ به این سوال که آیا از یکم بهمن امسال سود روزشمار نمی‌دهند؟ گفت: این قانون هنوز در حد حرف است و به ما ابلاغ نکرده‌اند. سود روزشمار هنوز وجود دارد، فقط به کمترین مانده حساب در پایان ماه تعلق می‌گیرد.

این اپراتور در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر الگو سود روزشمار به ماه‌شمار تغییری در حجم سپرده‌های بانک ایجاد شده است یا نه، گفت: چون هنوز این بخشنامه اجرا نمی‌شود تغییری در حجم سپرده نزد بانک‌ها حاصل نشده است.

اپراتورهای برخی از شعب بانک‌های دیگر نیز عنوان کردند که هنوز این بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نشده است و لازم الاجرا نیست.

نرخ سود ماه‌شمار در بانک انصار نیز مانند دیگر بانک‌ها 10 درصد و سود بلند مدت 15 درصد است، ولی به سپرده‌ها در قالب صندوق امین انصار، 20 درصد سود تعلق می‌گیرد. اپراتور این بانک درباره این شایعه که شعب برخی از بانک‌ها می‌گویند هنوز قانون حذف روزشمار ابلاغ نشده گفت: این قانون برای همه بانک‌ها یکسان است و از یکم بهمن سال جاری، سود به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود.

در بانک سپه نیز نرخ ماه‌شمار و بلندمدت به همان صورت بانک انصار است. اپراتور این بانک درباره نحوه اجرایی شدن سود ماه شمار گفت: این قانون اصلا دست بانک‌ها نیست، وقتی بانک مرکزی بخشنامه کند هیچ کدام از بانک‌ها نمی‌توانند مخالفت کنند، مگر بانک‌ها از طریق کانال دیگری بخواهند سود بدهند که خلاف حساب می‌شود.

اپراتور یکی دیگر از بانک‌ها گفت: این قانون احتمالا خیلی دوام نیاورد و تا چند روز دیگر بانک مرکزی این قانون را عوض کند.

اپراتور بانک آینده درباره اقدام جدید بانک مرکزی گفت: تغییری که در نوع سود سپرده‌ها اتفاق افتاده، فقط برای سرمایه‌گذارانی می‌تواند سودآور باشد که نخواهند از حجم سپرده‌های خود کم کنند و برای سرمایه‌گذارانی که به طور مستمر حجم سپرده‌هایشان کم و زیاد می‌شود سودمند نیست. با این اقدام بانک مرکزی پولی که در کارت‌های بانکی بود خارج و در قالب سپرده‌ بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌شود.

با این اتفاقات به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بانکی گرایش دارند سرمایه خود را در سپرده‌های بلند‌مدت با سودهای بین 18 تا 20 درصد سرمایه‌گذاری کنند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج و وارد بازاری دیگر کنند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در گفتگویی با تجارت‌نیوز در پاسخ به اینکه چرا طلا گران شد؟ گفته است: افزایش نوسان در نرخ ارز، بالا رفتن میزان تقاضا و تغییر نرخ‌های سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار، سه عامل افزایش قیمت طلا هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.