کد مطلب: ۳۴۷۲۴۲

پویا ناظران، اقتصاددان در تحلیلی مطرح کرد:

آینده دلار در ایران / ارز تک‌نرخی نشود، مجددا گران می‌شود / دلار روی ۱۲ هزار تومان تک‌نرخی شود

آینده دلار در ایران / ارز تک‌نرخی نشود، مجددا گران می‌شود / دلار روی 12 هزار تومان تک‌نرخی شود

یک اقتصاددان در تحلیلی به بررسی همه ریسک‌های بازار ارز پرداخته و هشدار داده که اگر دولت ارز را تک‌نرخی و بازار انرژی را اصلاح نکند، قیمت ارز مجددا افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پویا ناظران، کارشناس اقتصادی در تحلیلی به بررسی همه ریسک‌های بازار ارز پرداخته و هشدار داده که اگر دولت ارز را تک نرخی و بازار انرژی را اصلاح نکند، قیمت دلار افزایش می‌یابد. وی گفته است: با توجه به درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و سهم نفت در بودجه، اگر ارز تک نرخی نشود، دولت در نیمه دوم سال کم می‌آورد و جهش ارزی خواهیم داشت. اگر ارز تک نرخی شود، دفاع از نرخ ۱۲ هزار تومانی میسر خواهد بود.

ناظران همچنین معتقد است: اگر در سال ۹۸ بازار انرژی اصلاح نشود، فشار واردات سوخت بر منابع ارزی کشور، می‌تواند منجر به افزایش جدی نرخ ارز تا انتهای سال ۹۸ شود.

ریسک‌های بازار ارز

وی در ابتدای تحلیل خود که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرده، به قیمت جهانی طلا در اولین هفته بهمن اشاره می‌کند که ۱۲۸۳ دلار در هر اونس است. ناظران سپس با توجه قیمت جهانی طلا نرخ دلار را 13100 تومان محاسبه و عنوان می‌کند که قیمت سکه 4.1 میلیون تومانی با دلار 13100 تومانی متناسب است.

ناظران در ادامه به بررسی ریسک‌های بازار ارز می‌پردازد و می‌گوید: در بلندمدت، موثرترین عامل بر نرخ ارز، رشد نقدینگی است. طبق استناد او به آمارهای بانک مرکزی در پایان مهر ماه امسال نقدینگی به ۱۶۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

وی سپس اشاره می‌کند که مدتی است بانک‌مرکزی انتشار آمار نقدینگی را به تاخیر انداخته اما طبق تخمین او، نقدینگی کنونی ۱۷۷۰ هزار میلیارد تومان شده و به احتمال زیاد تا شب عید از ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد گذشت.

این پژوهشگر اقتصادی یادآور می‌شود در مرداد ماه امسال تخمین زده بود که با ۱۶۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، احتمالا دلار حدود ۱۰ هزار تومان باشد.

ناظران با بیان اینکه در این ماه‌ها، نرخ دلار بین ۱۱ هزار تا ۱۲ هزار تومان بوده است، اضافه می‌کند: حتی با ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی، بانک مرکزی می‌تواند از نرخ ۱۲ هزار تومانی دفاع کند.

وی سپس تصریح می‌کند که از محل رشد نقدینگی، تا پایان سال انتظار افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

ورود 120 هزار میلیارد تومان پول سرگردان به بازار

این کارشناس اقتصادی در ادامه بحث بررسی ریسک‌های بازار ارز به گواهی سپرده ریالی اشاره می‌کند و می‌گوید: اسفند ماه پارسال، بانک مرکزی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد فروخت که هفته اول اسفند ماه سررسید می‌شوند. یعنی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول سرگردان وارد بازار می‌شود.

او در ادامه به بحث سود سپرده‌های بانکی اشاره و اظهار می‌کند: با توجه به کاهش اخیر سود سپرده‌‌های بانکی ، احتمالا این ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فشار افزایشی روی بازارهای سهام، مسکن، ارز و طلا می‌گذارد.

به گفته او، از طرف دیگر، اسفند ماه پارسال بانک مرکزی 7.6 میلیون سکه بهار آزادی پیش فروش کرد که تا به امروز 4.4 میلیون‌ سکه سررسید و توزیع شده‌اند و از بهمن تا اردیبهشت ماه، سه میلیون سکه دیگر (معادل توزیع ۲۳ تن طلا) تحویل خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: عرضه این همه سکه، شکاف سکه و طلا را کاهش می‌دهد، لذا در چهار ماه آینده، طلا نسبت به سکه سرمایه بهتری است. اما عرضه سه میلیون سکه، اثر کاهشی هم بر قیمت سکه و طلا دارد. کاهش قیمت طلا، اثر کاهشی بر قیمت ارز دارد، منتها ارزش این سه میلیون سکه، فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان است. این ۱۲ هزار میلیارد تومان یک دهم آن ۱۲۰ هزار میلیارد تومان گواهی سپرده‌ است که قرار است سررسید شود. لذا انتظار می‌رود اثر افزایشی گواهی‌ سپرده‌ها در بازار ارز، بر اثر کاهشی سکه‌های سررسید شده غالب باشد.

قیمت دلار در بازار ارز

پویا ناظران توضیح می‌دهد در چه صورت ممکن است قیمت دلار مجددا افزایش یابد.

ارز تک نرخی نشود، مجددا جهش ارزی خواهیم داشت

ناظران در ادامه تحلیل خود عنوان می‌کند: با توجه به درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت و سهم نفت در بودجه، اگر ارز تک نرخی نشود، دولت در نیمه دوم سال کم می‌آورد و جهش ارزی خواهیم داشت. اگر ارز تک نرخی شود، دفاع از نرخ ۱۲ هزار تومانی میسر خواهد بود.

ناظران در ادامه هشدار می‌دهد: اما دولت گفته است می‌خواهد وزارت بازرگانی را برگرداند. این نشان می‌دهد سیاست چند نرخی ادامه دارد.

بازار انرژی اصلاح نشود، نرخ ارز افزایش می‌یابد

او همچنین در ادامه تحلیل خود در کانالش به این موضوع اشاره می‌کند که روزانه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل مصرف می‌شود که تقریبا ۱۰ درصد آن وارداتی است؛ یعنی روزی ۱۰ میلیون دلار بابت خرید بنزین و گازوییل از کشور خارج می‌شود.

ناظران ادامه می‌دهد: اگر با سهمیه‌ای کردن سوخت، واردات صفر شود، 3.5 میلیارد دلار هزینه ارزی کشور کم می‌شود که می‌تواند اثر معنی‌داری بر حفظ منابع ارزی کشور داشته باشد. اگر اصلاح بازار انرژی به نحوی باشد که قدری هم بنزین و گازوییل صادر کنیم، می‌شود تا ۱۰ میلیارد دلار تراز ارزی کشور را تغییر داد. در نظر داشته باشیم که صادرات بنزین از صادرات نفت آسان‌تراست، چرا که خریداران نفت، پالایشگاه‌های بزرگی هستند که با دلار کار می‌کنند، اما خریداران بنزین جایگاه‌‌های کوچکی هستند که در پی بازار آمریکا نیستند.

وی متذکر می‌شود: اگر در سال ۹۸ بازار انرژی اصلاح نشود، فشار واردات سوخت بر منابع ارزی کشور، می‌تواند منجر به افزایش جدی نرخ ارز تا انتهای سال ۹۸ شود.

ناظران همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که آمریکا می‌خواهد از اسفند ماه امسال فشار تحریم نفتی را بیشتر کند، منتها بعید است آمریکا بتواند صادرات نفتی ایران را به این زودی به زیر یک میلیون بشکه در روز برساند.

وی تصریح می کند: بالاخره در این 10 ساله، وزارت نفت و بانک مرکزی هم در دورزدن تحریم، تجربه کسب کرده‌اند. اما در طول یکی دو سال آینده، با افزایش تولید و صادرات نفت شِیل، آمریکا می‌تواند مشتریان ما را اشباع و فروش نفت را دشوار کند.

اصلاح نظام بانکی، موضوع بعدی است که ناظران به آن اشاره و بیان می‌کند: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی از اصلاح نظام بانکی خیلی صحبت می‌کند. ظاهرا از نظر ایشان اصلاح نظام بانکی، اصلاح ترازنامه و ادغام بانک‌هاست. این خطرناک است.

ناظران متذکر می‌شود: اصلاح نظام بانکی، در گام اول اصلاح فرایندها، رویه‌ها و به طور کلی حکمرانی پولی- بانکی کشور است و در گام دوم، اصلاح ترازنامه نظام بانکی. نپرداختن به گام اول و رفتن سراغ گام دوم، یکی دو سال دیگر موجب جهش در نقدینگی و شکل‌گیری یک بحران پولی جدید می‌شود، اما در ماه‌های آتی اثری نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.