کد مطلب: ۴۰۹۹۸۵

گزارشی از وضعیت تولیدکنندگان طلا در شرایط تشدید تحریم:

برگشت طلاهای میلیاردی از بازار به کارگاه‌ها / احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا

برگشت طلاهای میلیاردی از بازار  به کارگاه‌ها / احتمال حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا

رئیس اتحادیه طلا تهران در توصیه‌ای به مردم می‌گوید: با توجه به راکد شدن فعالیت طلاسازان و فروشندگان طلا پیشنهاد ما به مردم این است که برای کمک به اشتغالزایی مصنوعات طلا را مبنای سرمایه‌گذاری قرار دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی است مردم به سمت مصنوعات طلا روی آورده‌اند و به این صنعت به چشم یک سرمایه امن می‌نگرند. همچنین با افزایش قیمت طلا در بلندمدت بخشی از پولشان را در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما آیا با افزایش قیمت طلا هنوز طلافروشان کارشان رونق دارد؟ چه عاملی باعث کسادی کسب و کار آنها شده است؟

چه شد که قیمت طلا یکباره گران شد؟

اصلا چه شد که به یکباره قیمت طلا گران شد؟ از نگاه کارشناسان بازار، افزایش یک باره قیمت طلا به سه عوامل بستگی دارد. 1) افزایش قیمت انس جهانی طلا، 2) افزایش قیمت دلار در بازار و 3) افزایش میزان تقاضا. همین عوامل در سال‌های اخیر باعث شده که قدرت مردم برای خرید مصنوعات طلا و سکه کمتر شود و از طرفی تشدید تحریم‌ها خود عامل مهمی بر روند تعطیلی طلاسازان و طلافروشان شد؛ چرا که به گفته تولیدکنندگان این حوزه با تشدید تحریم‌ها صنعتگران طلا با کمبود مواد اولیه و قطعه رو به رو شدند و به همین علت هزینه تمام شده آنها در ساخت مصنوعات طلا گران شده و قدرت مانور از آنها در بازارهای داخلی و خارجی گرفته است.

طبق آخرین آمارهای گردآوری و منتشر شده از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۸ حدود دو هزار و ۲۵۰ واحد صنفی به مرحله ورشکستگی و تعطیلی رسیدند. حال در پنج ماهه نخست امسال ۲۰۴ طلافروش در شهر تهران تعطیل شدند و پروانه‌های کسب خود را ابطال کردند.

4 7

فرامز آب سید، سرپرست یک کارگاه طلاسازی می‌گوید: در دوره تحریم، آب رادیوم (سفید کننده طلا) 100 میل لیتر به قیمت پنج میلیون تومان و به شکل قاچاق خریداری می‌کنیم. در حالی‌که سال گذشته این روغن 800 هزار تومان بود.

موانع پیش روی طلاسازان چیست؟

تحریم‌های داخلی و خارجی، تعطیلی واحدهای صنفی و تولیدی طلا، عدم برقراری تولیدکنندگان ایرانی با بازارهای جهانی همه جز آن دسته معظلاتی که متولیان بخش‌خصوصی یعنی اتحادیه طلا و جواهر تهران را بر آن داشت تا روز دوشنبه بازدیدی را برای اهالی رسانه از کارگاه‌های طلاسازی و طلافروشی ترتیب دهد تا خبرنگاران نسبت به وضعیت و مشکلات آنها از نزدیک مطلع شوند.

از کوچه و پس کوچه‌های بازار عبور می‌کنیم. در کوچه‌های تنگ خانه‌ها حیاط‌دار هستند که قدمت آنها به 50 سال گذشته باز می‌گردد. کاسبان محله نیز برای افزایش رزق و روزی زمین را آب و جارو زده‌اند. آن طور که بازاری‌ها می‌گویند به دلیل امنیتی بودن صنعت طلا کارگاه‌ها در جنوب شهر و در فاصله‌ای نزدیک قرار گرفتند.

به اولین کارگاه النگوسازی می‌رویم. متولی آن جوان امروزی 35 تا 40 ساله که مشخص است این کار را در کنار آبا و اجدادش یاد گرفته است. حدود 30 تا 45 نفر هم پرسنل دارد و صفر تا صد اجرا و طراحی این کارگاه در اختیار اوست.

Untitled 48654645

امیر قربانی، دیگر تولیدکننده طلا می‌گوید: درخواستم از بانک مرکزی این است که برای جلوگیری از زیان‌های وارد شده به صنعت طلا یا دلار دولتی را به صنعتگران این حوزه تخصیص دهند یا صادرات مصنوعات طلا را آزاد کنند.

مردم قبول کردند قیمت طلا حدود 400 تومان است

امیر قربانی اولین چالش پیش‌روی صنعتگران طلا را تحریم‌ها قلمداد می‌کند و در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه تشدید تحریم‌ها بر کُند شدن روند ساخت و تولید طلا اثر گذاشته است. در گذشته برای ساخت طلا دستگاه‌هایی را از کشور ترکیه وارد کشور کردیم اما با تشدید تحریم‌ها دیگر قادر به واردات قطعات این دستگاه نشدیم. از این‌رو دستگاه‌های وارداتی را بدون هیچ کارکردی در گوشه‌ای از این کارگاه قرار دادیم که در حال خاک خوری است.

او در پاسخ به این پرسش که حالا از چه دستگاهی برای ساخت طلا استفاده می‌شود؟ اظهار می‌کند: برای ادامه کار و افزایش خدمات از دستگاه‌های ایرانی بهره می‌بریم از این تغییر تکنولوژی پشیمان نیستیم اما سرمایه‌ای که بابت واردات دستگاه‌های خارجی هزینه کردیم، غیرقابل استفاده شده است.

یا ارز دولتی اختصاص دهید یا صادرات را آزاد کنید

قربانی با اشاره به وضعیت بازار طلا می‌گوید: خوشبختانه بازار طلا نسبت به یک تا دو سال گذشته بهتر شده؛ چرا که حباب قیمتی از صنعت طلا برداشته شد و مردم هم قبول کردند که قیمت واقعی طلا حدود 400 هزار تومان است. از تمام مسئولان بابت ثبات قیمت‌ها سپاسگزاریم. ما سال گذشته بابت نوسان‌های پی در پی قیمت طلا روند کاملا تعطیلی داشتیم، این در حالی است که امسال رونق به بازار بازگشته است.

او از دستگاه‌های دولتی مطالبه آزادسازی صادرات طلا را مطرح می‌کند و می‌افزاید: هزینه‌های ما با قیمت دلار امروز بسیار هنگفت شده است. برخی افراد هستند که در ایران از ما دلار می‌گیرند و مواد اولیه را به ما تحویل می‌دهند.

این تولید کننده تصریح می‌کند: درخواست ما هم از بانک مرکزی این است که برای جلوگیری از زیان‌های وارد شده به صنعت طلا یا دلار دولتی را به صنعتگران این حوزه تخصیص دهند یا صادرات مصنوعات طلا را آزاد کنند.

قربانی درباره موانع پیش‌روی صادرات طلا هم این طور می‌گوید که صادرات مصنوعات طلا به شدت سخت شده است. در این سال‌ها کشورهای همسایه در صنعت طلا پیشرفت چندانی نداشته‌اند. چنانچه صادرات برای مصنوعات طلا آزاد شود قطعا می‌توانیم بعد از نفت ارزآوری چندانی را برای کشور داشته باشیم.

100 میل رادیوم 5 میلیون

از سوی دیگر تهیه روغن برای سفیدکاری طلا از جمله معضلات طلاسازان است. آنها برای خرید 100 میل روغن مجبورند آن را با هزینه‌های گزاف و به طور غیررسمی تهیه کنند.

فرامز آب سید، سرپرست یک کارگاه طلاسازی هم درباره مشکلات تولیدکنندگان طلا به تجارت‌نیوز می‌گوید: متاسفانه تشدید تحریم‌ها باعث شده که قطعات و مواد اولیه صنعت طلاسازی با سختی به دست تولید کننده برسد. به عنوان مثال آب رادیوم (سفید کننده طلا) 100 میل لیتر است که بطری آن به اندازه شربت سرما خوردگی است را پنج میلیون تومان و به شکل قاچاق خریداری می‌کنیم. در حالی که سال گذشته این روغن 800 هزار تومان بود.

2 8

امیر سلمانی، تولیدکننده طلا می‌گوید: نوسان قیمت‌ها در سال 97 و همچنین تشدید تحریم‌ها هزینه را برای ما افزایش داد. به طوری‌که هر ماه 250 میلیون تومان هزینه کارکنانم را از جیب می‌دادم و خسارت هفت میلیارد تومانی را متحمل شدم.

هفت میلیارد خسارت در عرض یک سال!

در ادامه بازدید النگوسازی را ترک می‌کنیم و دوباره چند قدمی کوچه‌های تنگ جنوب شهر را پیاده می‌رویم تا به دومین تولید کننده مصنوعات طلا برسیم.

در دومین کارگاه طلا را هم جوان با ذوقی باز می‌کند. هر چند که از قوانین زائد و بروکراسی‌های اداری گله و شکایت می‌کند اما معتقد است که امسال با ثبات قیمت‌ها وضعیت تولیدکنندگان تا حدودی بهتر شده است.

امیر سلمانی در این زمینه می‌گوید: سال 96 فعالیتم را در یک کارگاه 150 متری آغاز کردم و برای توسعه امور محل کارگاه را تغییر دادم و هفت میلیارد تومان برای خرید مکان دیگر سرمایه‌گذاری کردم تا 40 پرسنل را به 200 پرسنل برسانم. این در حالی است که نوسان قیمت‌ها در سال 97 و همچنین تشدید تحریم‌ها هزینه را برای ما افزایش داد. به طوری‌که هر ماه 250 میلیون تومان هزینه کارکنانم را از جیب می‌دادم و خسارت هفت میلیارد تومانی را متحمل شدم.

او درباره شرایط بازار می‌افزاید: خوشبختانه در نیمه دوم سال وضعیت بازار تا حدودی بهتر شده و تولید هم رونق گرفته است.

14 2

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا تهران با نوید اینکه نظر بهارستانی‌نشینان را برای معافیت طلاسازان از مالیات بر ارزش افزوده جلب کرده است، خبر داد.

نوید حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا

همچنین رئیس اتحادیه طلا تهران با نوید اینکه نظر بهارستانی‌نشینان را برای معافیت طلاسازان از مالیات بر ارزش افزوده جلب کرده است، خبر داد.

ابراهیم محمدولی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان طلا علاوه بر معضل مالیات بر ارزش افزوده با چه چالشی‌هایی رو به رو هستند ؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: در این بازه زمانی مهمترین مطالبه طلاسازان این است که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند؛ چرا که این قانون باعث شد که بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط طلاسازی روند تعطیلی و ورشکستگی را در پیش بگیرند. البته طی ماه‌های گذشته اتحادیه طلا برنامه‌ای را در راستای برچیدن و حذف این قانون به نمایندگان مجلس ارائه داده است.

این متولی بخش‌خصوصی با نوید معافیت طلاسازان از اعطای مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا اظهار می‌کند: آن چه که به نظر می‌رسد این است که نمایندگان مجلس هم نسبت به معافیت طلا سازان از قانون مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا موافق هستند و امیدواریم در روزهای آینده شاهد اخباری خوبی در این حوزه باشیم.

او درباره صادرات طلا هم می‌گوید: انتظار می‌رود با حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده و اخذ هزینه اجرت تولیدکنندگان طلا بتوانند مصنوعات طلا را در بازارهای جهانی عرضه کنند.

12 6

امیر قربانی، تولیدکننده طلا می‌گوید:خوشبختانه بازار طلا نسبت به یک تا دو سال گذشته بهتر شده؛ چرا که حباب قیمتی از صنعت طلا برداشته شد و مردم هم قبول کردند که قیمت واقعی طلا حدود 400 هزار تومان است.

از خرید مصنوعات طلا پشیمان نمی‌شوید

محمدولی در توصیه‌ای به مردم اظهار می‌کند: در این بازه زمانی با توجه به راکد شدن فعالیت طلاسازان و فروشندگان طلا پیشنهاد ما به مردم این است که برای کمک به اشتغال مصنوعات طلا را مبنای سرمایه‌گذاری قرار دهند؛ چرا که خانواده‌ها با خرید مصنوعات طلا می‌توانند در مراسم مختلف به عنوان زینت استفاده کنند و در نهایت نیز چنانچه نیاز به پول داشته باشد آن را بعد از استفاده می‌فروشد.

او می‌گوید: بررسی‌ها از 100 تا 200 سال گذشته هم نشان می‌دهد آبا و اجداد ما هرگاه مصنوعات طلا را خریداری کردند از خرید آن پشیمان نشدند بلکه به مرور زمان منفعتی هم نصیبشان شده است.

درد و دل تولیدکنندگان و مشکلات‌ ناشی از تشدید تحریم‌ها برای تولیدکنندگان کم نبوده از قاچاق مواد اولیه گرفته تا خسارت‌های میلیاردی. حال باید دید متولیان دستگاه چه زمانی چالش‌های حاصل از ممنوعیت و محدودیت‌ها را برطرف خواهند کرد؟ آیا صادرات مصنوعات طلا برای ارزآوری به کشور در آینده نه چندان دور حاصل خواهد شد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    صادرات طلا باید آزاد شود وقیمت آن باید بااونس جهانی برابر باشد

  • ناشناس

    در شهر شیراز برای طلای معمولی که الان گرمی 405 هزار تومان بصورت خام آن است، دست کم 80 هزار تومان بعنوان مالیات، سود و اجرت ساخت می گیرند. آدم باید خیلی نادان باشد طلا بخرد.

  • سامان

    مساله مالیات بر ارزش افزوده نیست مساله این است که طلافروشان پول مالیات را از مردم می گیرند بدون اینکه مشخص باشد دارایی روی آنها نظارت می کند یا نه؟
    همینطور فرمول محاسبه طلا هم به صورت شفاف و دقیق در دسترس مردم نیست و اتحادیه احترامی به حقوق مصرف کننده نمی گذارد.