کد مطلب: ۳۹۰۶۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جدیدترین تغییرات نرخ تورم در تیر ماه / وعده صبحانه یک ماهه ۱۰ درصد گران شد

جدیدترین تغییرات نرخ تورم در تیر ماه / وعده صبحانه یک ماهه 10 درصد گران شد

تورم نقطه به نقطه در تیر ماه امسال دو پله سقوط اما تورم سالانه سه پله صعود را تجربه کرده است. قیمت کالاهای خوراکی در وعده صبحانه( شیر، پنیر و تخم‌مرغ) در تیر ماه نسبت به ماه قبل 10 درصد گران شده است، همچنین قیمت گروه مصرفی انرژی(آب، برق و سوخت) نیز که افزایش قیمت زیادی را طی چند ماه اخیر نداشته در تیر ماه 6.4 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقایسه داده‌های مرکز آمار ایران از تورم کالاها و خدمات مصرفی در تیر ماه با ماه قبل نشان می‌دهد دو نرخ تورم ماهانه و سالانه افزایشی و تورم نقطه به نقطه کاهشی بوده است.

تورم نقطه به نقطه کالاها و خدمات مصرفی کشور طی دو ماه اخیر روند نزولی داشته است. این شاخص در حالی که در اردیبهشت ماه سطح 52 درصدی را لمس کرد، در هر دو ماه خرداد و تیر افت دو پله‌ای داشته است، به نحوی که در خرداد ماه تا رقم 50 درصدی پایین آمد و در تیر ماه نیز با دو پله سقوط به سطح 48 درصدی رسیده است.

اما در مقابل تورم سالانه روند رو به رشد خود را متوقف نکرده و همچنان با رشد ماهانه حدود سه پله‌ای به تورم تابستان سال 92(بحران ارزی ابتدای دهه 90) رسیده است. به عبارتی نرخ تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری معادل 37.6 درصد بوده که در تیر ماه به رقم 40.4 درصد رسیده است.

تورم ماهانه روند کاهشی دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه در تیر ماه متوقف کرده و رشد دو پله‌ای داشته است، این شاخص در خرداد ماه تا سطح 0.8 درصدی پایین آمد اما در تیر ماه به رقم 2.8 درصدی رسیده است.

بررسی جزئیات نرخ تورم نشان می‌دهد قیمت اکثر کالاها و خدمات در تیر ماه نسبت به خرداد ماه بیشتر شده است.

در چند ماه اخیر که برخی از کالاها نرخ تورم ماهانه 20 تا 30 درصدی را تجربه کردند، گروه انرژی تورم ماهانه کم‌نوسان و بسیار کمی داشت به نحوی که قیمت این گروه در خرداد ماه 0.4 درصد افزایش یافته اما در تیر ماه با شش پله رشد به رقم 6.4 درصدی رسیده است.

قیمت گروه خوراکی شیر، پنیر و تخم‌مرغ نیز در تیر ماه نسبت به ماه قبل گران شده است، این گروه در خرداد ماه تورم منفی 0.3 درصدی داشته، اما در تیر ماه(یک ماهه) 10 درصد گران شده است.

تیر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.