کد مطلب: ۶۹۴۳۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران از کدام کشورها خودرو وارد می‌کند؟

ایران از کدام کشورها خودرو وارد می‌کند؟

آیین‌نامه واردات خودرو در حال نهایی شدن است و دولت وعده داده آذرماه امسال اولین گروه خودروهای خارجی وارد کشور شود. حالا سوالی که وجود دارد این است که ایران با توجه به تحریم‌ها از کدام کشور می‌تواند خودرو وارد کند؟ هند، روسیه، چین یا ژاپن؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، شروط این مصوبه نیز از سوی سخنگوی وزیر صمت اعلام شد. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین این شرایط، واردات خودروهایی با سقف ۲۰ هزار دلار است که گویا قرار است برای سه دهک کم‌درآمد جامعه وارد شوند. بنا بر اظهارات قالیباف، با خودروساز‌هایی همچون تویوتا، ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی نیز برای واردات خودرو مذاکراتی صورت گرفته است. در رابطه با واردات خودرو از کشور روسیه هم، سخنانی به میان آمده است.

اما دو سوال مهم درباره کشور مبدا واردات وجود دارد، اول اینکه آیا تحریم‌ها اجازه واردات خودرو از کشورهای اروپایی و ژاپن را به ما می‌دهد یا نه؟ دوم اینکه اگر ایران مجبور به واردات خودرو از هند و روسیه شود، کیفیت این خودروها چگونه است؟

خودروی چینی؛ تنها گزینه برای واردات

اما در رابطه با واردات خودرو از کشورهای نامبرده، نکاتی وجود دارد که بایستی در بحث واردات در نظر گرفته شوند. در رابطه با روسیه باید این نکته را در نظر بگیریم که صنعت خودروسازی این کشور از آغاز جنگ با اوکراین توسط اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد صنعت خودروسازی روسیه، در حال حاضر خود نیازمند کمک رسانی است.

درباره خودروهای هندی نیز چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد، در هند خودروهایی تولید می‌شوند که به دلیل ایمنی بسیار پایین، حتی اجازه تردد در خیلی از کشورها را ندارد. در چنین شرایطی باید دید واردات خودرو از کشورهای دیگر به چه صورت خواهد بود؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در این باره به تجارت‌نیوز گفت: صنعت خودروسازی روسیه خیلی شبیه به صنعت خودروسازی ماست. یعنی خودروسازی‌اش زیانده است، شرکت‌هایش مازاد نیرو دارند و خودروهایش کیفیت چندانی ندارند. بنابراین ما نمی‌توانیم از این کشور خودروی خاصی وارد کنیم. مگر اینکه سراغ پروژه تولید خودروی مشترک برویم که این هم تنها به افزایش تیراژ خودروها کمک می‌کند، نه افزایش کیفیت آن‌ها.

وی افزود: در حال حاضر و در این شرایط تحریمی، تنها کشوری که با ما روابط سیاسی خوبی دارد و می‌توانیم از آن خودرو وارد کنیم، کشور چین است. در رابطه با کشورهایی مثل ژاپن، آلمان و کره نیز همه چیز به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. اگر برجام به نتیجه نرسد، این کشورها و همچنین کشورهای اروپایی به دلیل روابط نزدیکی که با آمریکا دارند، حاضر به وارد کردن خودرو به ایران نمی‌شوند. حتی بسیاری از شرکت‌های چینی نیز سهامداران آمریکایی دارند و دست‌شان برای همکاری با ما بسته است.

محدودیت‌گذاری در تجارت جهانی بی معناست

شرط دیگری که در آیین‌نامه واردات خودرو آمده، واردات خودروهایی با سقف ۲۰ هزار دلار است. یعنی چیزی حدود ۵۳۰ میلیون تومان.

مصطفوی با اشاره به اینکه محدودیت‌گذاری در تجارت جهانی مفهوم چندانی ندارد، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور ثبات ندارد و وابسته به دلار و نوسانات آن است، ما نباید برای واردات محدوده تعیین کنیم. در واقع در مباحث اقتصادی نباید دخالت چندانی صورت بگیرد؛ زیرا خاصیت اقتصاد و بازار این است که خودش، خودش را تنظیم می‌کند.

وی افزود: متاسفانه ما در اقتصاد و سیاست‌های صنعتی و تجاری‌مان، کوتاه مدت سیاست گذاری می‌کنیم. اگر با همین رویه پیش برویم، با واردات هم غیر از انحصار و رانت اتفاق دیگری در صنعت خودورسازی نمی‌افتد. ما تا زمانی که فساد را از صنعت خودرو از بین نبریم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که با واردات می‌توانیم این صنعت را رقابتی کنیم و باعث کاهش قیمت‌ها شویم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خسته شدیم حالمون به هم خورد از دست کارهای اینا، اول گفتن شهریور، حالا آذر، فقط دارن وقت میخرن تا خودرو گرون نشه تو بازار ازاد، اگر تا اذر حباب بازار ترکید میان میگن نیازی ب واردات نیست اگر نترکید میگن پولش اماده شده و تا اسفند اوکی میکنیم 😂 شک نکنید همینه

  • ناشناس

    هیچ کدام چون همش سر کاریه سوزن خیاطی وارد میکنه فقط

  • علی

    فقط از چین واتیوپی دوخودرو ساز وارد خواهد شد