کد مطلب: ۴۲۴۷۹۰

جنجال وجود سم آفلاتوکسین در شیر

جنجال وجود سم آفلاتوکسین در شیر

ادعای وجود سم «آفلاتوکسین» در شیر طی دو روز گذشته در کشور جنجالی شده است و حتی کار را به دستور رئیس مجلس برای بررسی این موضوع کشانده است؛ اما وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نظرات دیگری دارند.

ادعای وجود سم «آفلاتوکسین» در شیر طی دو روز گذشته در کشور جنجالی شده است و حتی کار را به دستور رئیس مجلس برای بررسی این موضوع کشانده است؛ اما وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نظرات دیگری دارند.

آفلاتوکسین چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آفلاتوکسین‌ (Aflatoxin) یا سم قارچی طبیعی قادر است انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده کند و سرطان‌زا باشد. ماجرا از آنجا آغاز شد که شنبه گذشته بهادر حاجی محمدی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در برنامه زنده «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما درباره آلودگی‌های میکروبی شیر و فرآورده‌های لبنی در کشور گفت: وجود روغن پالم در لبنیات رسوایی بود که توسط وزیر بهداشت وقت تایید شد اما درباره وجود وایتکس در شیر جای نگرانی نیست و در صورتی که این امر مشاهده شده باشد، به صورت موردی است.

وی افزود: به جای نگرانی و توجه به روغن پالم و وایتکس در فرآورده‌های لبنی، مسئولان باید به سموم دیگری مانند آفلاتوکسین توجه کنند.بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به جنجال ورود چند صد هزار تن ذرت آلوده به کشور گفت: در صورتی که دام از ذرت یا هرگونه علوفه آلوده به آفلاتوکسین استفاده کند، این ماده وارد شیر حیوان می شود.

وی با بیان اینکه در میان 10 کشور خاورمیانه ایران رتبه آخر را از لحاظ میزان وجود سم آفلاتوکسین در شیر دارد، اضافه کرد: بر اساس تحقیق انجام شده 33 در صد نمونه‌های شیر پاستوریزه درتهران به سم آفلاتوکسین آلوده بوده‌اند.

حاجی محمدی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیرهای تولیدی در شهرهای تبریز 62 درصد، مشهد 5 درصد، شیراز 17 درصد، ساری 60 درصد و اردبیل 33 درصد است.

وی با بیان اینکه وجود این سم در شیر منجر به سرطان به ویژه سرطان کبد می‌شود، افزود: میزان وجود سم آفلاتوکسین در شیر در کشور بالاست که مصرف آن نگرانی‌هایی را برای سلامت مصرف کنندگان به همراه دارد.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه سرانه مصرف شیر در ایران بسیار کم است به همین دلیل پیش از اینکه بزرگسالان در معرض خطر باشند، خطر اصلی متوجه کودکان و خردسالان است.

وی گفت: با توجه به این که خردسالان و کودکان وزن کمتری دارند میزان تحمل آنها در برابر سم آفلاتوکسین موجود در شیر نیزکمتر است.

حاجی محمدی افزود: با توجه به اینکه حرارت و جوشیده شدن شیر هیچ تاثیری بر آفلاتوکسین ندارد بنابراین حتی شیرهای پاستوریزه نیز از این آلودگی مبرا نیستند.

معاون وزیر بهداشت: وجود آفلاتوکسین در لبنیات اجتناب‌ناپذیر است

در پی این اظهارات، ایرنا به نقل از معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشت: این که لبنیات حاوی آفلاتوکسین باشد اجتناب‌ناپذیر است و همیشه و همه‌جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسین در شیر غیر پاستوریزه به دلیل نبود کنترل بیشتر است.

حریرچی افزود: حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه ترین کدکس‌ها را دارند هم آفلاتوکسین در لبنیات شان وجود دارد؛ باید توجه داشت میانگین این ماده حدود ۵۰ تا ۶۰ نانو گرم در لیتر در شیرهای تولیدی صنایع لبنی کشور است.

وی گفت: اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد عدد کدکس اروپا ۵۰ نانوگرم در لیتر است. کدکس ایران حدود ۱۰۰ است و اگر کدکس آمریکا مد نظر باشد که میزان آن ۵۰۰ نانوگرم است، با این معیار، تقریبا همه نمونه ها قابل قبول هستند.

به گفته وی، بررسی ۵۱ مطالعه در ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته میزان این ماده در شیر رو به کاهش است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه با توجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این موضوع نشست، گفت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر این که خطر جدی این ماده با دوز سه و نیم میلی‌گرم به ازای وزن مصرف کننده دیده شده که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.

حریرچی تصریح کرد: سرطان اولیه کبد در ایران عمدتا ناشی از سیروز هپاتیت مزمن است و سرطان ناشی از آفلاتوکسین بسیار نادر است. حتی ابتلا به سرطان اولیه کبد هم در ایران در سال‌های اخیر رو به کاهش است.

دستور رئیس مجلس

این موضوع روز گذشته به مجلس هم کشیده شد، به گونه‌ای که حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری مطرح کرد: صداوسیما به صورت بداهه در یک برنامه اعلام کرد شیر به سم آفلاتوکسین آغشته است، انتظار دارم راجع به روشن شدن ابعاد این ماجرا اقدامی انجام گیرد. مردم نگران این موضوع هستند و باید هر چه سریع‌تر مسئله روشن شود.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون کشاورزی موضوع را هر چه سریع‌تر بررسی کند و گزارش خود را به صحن علنی ارائه دهد.

اطلاعیه دامپزشکی

همچنین به گزارش تسنیم، سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه ای اعلام کرد: «اظهارات شخصی به عنوان کارشناس در برنامه شبکه سه سیما کذب محض، غیر علمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی است».

جلسه ویژه کمیسیون کشاورزی برای بررسی ادعای وجود سم در شیر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از برگزاری جلسه ویژه این کمیسیون برای بررسی ادعای وجود سم آفلاتوکسین در شیر خبر داد.

علی ابراهیمی عصر دیروز با اشاره به تذکر یکی از نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس درباره آغشته بودن شیر به سم آفلاتوکسین و متعاقب آن، دستور رئیس مجلس برای بررسی هر چه سریع‌تر این موضوع در کمیسیون کشاورزی، افزود: در این باره جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد، صداوسیما و انجمن تولیدکنندگان ساعت 15 روز یکشنبه (دیروز) برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه گزارش‌هایی توسط سازمان‌های استاندارد و دام پزشکی ارائه شد که بر اساس این گزارش‌ها، شیر خام تولیدی در ایران جزو باکیفیت‌ترین شیرهاست.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس اظهارات مسئولان در این جلسه، اساسا این که گفته شده بود خوراک دام در واحدهای دامداری حاوی سم آفلاتوکسین بوده، وجود نداشته است. همچنین ذرت‌های آلوده در داخل کشور توزیع نشده است.و

ی افزود: بنا به گفته مسئولان، استانداردهای خوراک دام و همچنین مقررات موجود در کشور درباره میزان وجود مواد قارچی در داخل شیر در کشور نسبت به برخی کشورها سختگیرانه‌تر است. به گونه‌ای که نمایندگی دو برند معروف در کشور نیز از شیر تولیدی ایران برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

ابراهیمی ادامه داد: اطلاعاتی که کارشناس برنامه زنده تلویزیونی در شبکه سه سیما ارائه کرده بود، ناصحیح بوده و رفتار غیرحرفه‌ای مجری نیز باعث شد این ماده ارزشمند که برای سلامت انسان مهم است طی یکی، دو روز گذشته تحت‌الشعاع قرار گیرد و ضربه قابل توجهی به صنعت تولید شیر کشور وارد شود.

وی درباره نتیجه‌گیری این جلسه گفت: به همه اعضای جلسه اثبات شد که شیر تولیدی در کشور همچنان با کیفیت بالاست و اطلاعات ارائه شده توسط کارشناس صحیح نبوده و برخورد با مجری و کارشناس برنامه نیز توسط مراجع مربوط انجام می‌شود.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دقیقا مثل سقوط هواپیما که اولش تکذیب کردن بعد گفتن کار ما بوده. بیچاره مجری و کارشناس حالا میخوان چه بلایی سرشون بیارن

  • ناشناس

    البته که با وجود هر سم در ایران برای رفع تشویش مردم تحقیقی به عمل نمیاد،منظور رییس مجلس هم از رفع تشویش یعنی اینکه سریع مردم رو قانع به مصرف شیر کنید.
    درحالیکه با بررسی متوجه مسشدند که این سم نه فقط در شیر بلکه وارد چرخه محیط زیست ایران شده.و در تمام مواد غذاییست

  • ناشناس

    ما قوم برره ایم

  • ناشناس

    کاملا مشخصه اینا سلامتی انسانها اصلا براشون ارزش نداره فقط فکر ضر و زیان و جیب خودشون هستن،حالا یه مجری صادق یا یک دکتر راستگو هم که واقعیت رو بیان کردن بازخواست میکنن،و حتی ممکنه از کار در کنارشان کنن ،محصولات لبنی ایران آشغاله،ولیتکس،سم،هزار آشغال توش میریزن