کد مطلب: ۷۴۲۱۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بایدن آتش جنگ تعرفه آمریکا و چین را برافروخت؟

بایدن آتش جنگ تعرفه آمریکا و چین را برافروخت؟

جنگ تعرفه میان آمریکا و چین از سال 2018 و توسط دونالد ترامپ آغاز شد. با وجود انتقادهای زیاد به این اقدام در همان سال، این سیاست در دولت جدید نیز ادامه پیدا کرد. حالا بایدن علاوونه بر تعرفه، محدودیت‌های جدیدی را بر تجارت با چین اعمال کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، مجادله خود با چین بر سر تعرفه کالاهای وارداتی را به سطوح جدیدی رسانده است. اقداماتی که او در این مدت انجام داده توسط هیچ یک از رئیس جمهورهای پیشین از جمله دونالد ترامپ انجام یا حتی پیشنهاد آن مطرح نشده بود. برخی از رئیس جمهورهای پیش از دونالد ترامپ به روابط دسته‌بندی شده آمریکا و چین در قالب نوعی همکاری تمایل نشان می دادند. بعدها به برخی اقدامات چین اعتراض شد اما کاری در این باره انجام نشد.

اما ترامپ با در نظر گرفتن چین به عنوان یک رقیب اقتصادی، این وضعیت را تغییر داد و تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای چینی که وارد آمریکا می‌شدند اعمال کرد. جو بایدن نه تنها این تعرفه را کاهش نداد و به آنها پایبند بود، بلکه صادرات را کنترل و محدودیت‌هایی را بر جریان‌های سرمایه‌گذاری اعمال کرد. به تازگی نیز قانون تعلق یارانه به تولید داخلی قطعات نیمه‌رسانا در آمریکا به این ترکیب افزوده شده است.

به نقل از مجله فوربس ، در سال 2018 هنگامی که ترامپ اعمال تعرفه بر کالاهای چینی را آغاز کرد، انتقادات زیادی از سوی اصحاب رسانه و دانشگاهیان دریافت کرد. برخی بر این باور بودند که تحمیل این عوارض بیشتر از اینکه به ضرر اقتصاد چین باشد به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند. اما این ادعا همیشه مورد شک بود زیرا آمریکا به اندازه‌ای که چین به فروش در این کشور اهمیت می‌دهد، برای فروش خود در چین اهمیت قائل نیست.

برخی دیگر نگران بودند که این تعرفه‌ها با آسیب زدن به روابط آمریکا و چین زمینه‌ساز اقدامات تلافی‌جویانه نه تنها از سمت چین بلکه از سمت سایر کشورها شود. در شرایط سال 2018 نگرانی‌هایی وجود داشت از این بابت که تعرفه‌ها در تضاد با تجارت آزاد و جهانی شدن هستند و صاحب‌نظران بر این باور بودند که این دو زیربنای آزادسازی سیاسی و رونق اقتصادی جهان محسوب می‌شوند. اما مشغص شد که این نگرانی غیرضروری بوده است.

ترامپ از اقدامات خود هر چند به طور غیرواضح دفاع کرد و ادعا کرد که هیچ قصدی برای متوقف کردت تجارت جهانی ندارد. در مقابل می‌خواهد به وسیله تعرفه‌ها پکن را وادار به عقب‌نشینی از سیاست‌های تجاری ناعادلانه خود کند. سیاست‌هایی از جمله استفاده از یارانه‌های داخلی و دزدیدن حق اختراع کالاها و همچنین پافشاری بر این مساله که افراد خارجی که در چین مشغول تجارت هستند، رازهای تکنولوژی و تجارت خود را با یک شریک چینی در میان بگذارند. هر چند نه توضیحات کاخ سفید اثر چندانی در کاهش انتقادات داشت و نه اعمال تعرفه‌ها توانست سیاست‌های چین را آنچنان تغییر دهد.

ادامه موضع ترامپ توسط بایدن نسبت به تعرفه کالاهای وارداتی

حالا کمتر از چهار سال بعد دولت بایدن بدون هیچ انتقادی پا را از این هم بسیار فراتر گذاشته است و کاخ سفید نیز به همان دلایل چهار سال گذشته تمام تعرفه‌های ترامپ را حفظ کرده است. کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده به طور مکرر بیان داشته که آنها یک اهرم قابل توجه را برای وادار کردن پکن به تغییر رویه‌های تجاری ناعادلانه ارائه می‌دهند.

ورای تمام اینها دولت دولت کنونی با قانون تراشه‌های آمریکا که اخیراً تصویب شده است، کنترل‌هایی را بر صادرات و یارانه‌های مورد استفاده چین برای حمایت از توسعه صنعتی داخلی خود و در این مورد برای حمایت از تولید داخلی قطعات نیمه‌رسانا در آمریکا، معرفی کرده است. اقدامات دیگری که از طریق کنگره انجام می‌شود و به وضوح حمایت کاخ سفید را دارند، محدودیت‌هایی را بر سرمایه گذاری آمریکا در چین اعمال می‌کند.

آخرین اقدام، از قانون تراشه‌های آمریکا استفاده می‌کند تا اداره صنعت و امنیت را برای محدود کردن دسترسی چین به نیمه‌رساناهای پیشرفته، تجهیزات ساخت تراشه و اجزای ابررایانه استفاده کند. قبلاً در پاسخ، سازنده بزرگ ابزارهای نیمه‌رسانا یعنی ASML، به کارمندان آمریکایی خود گفته است که خدمت‌رسانی به مشتریان چینی را متوقف کنند، اگرچه طبق معمول، واشنگتن در مورد TSMC، سامسونگ و SK Hynix استثناهایی قائل شده است که به آنها امکان می‌دهد به ارسال تجهیزات مشابه به چین را ادامه دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.