کد مطلب: ۷۴۱۸۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توسعه همکاری چین با عربستان/ پکن از تهران دورتر شد؟

توسعه همکاری چین با عربستان/ پکن از تهران دورتر شد؟

اخیراً اخباری مبنی بر توسعه همکاری چین با عربستان و امضای تفاهم‌نامه بین شرکت‌های چینی با آرامکو و سابیک سعودی به گوش می‌رسد. پیش از این نیز 30 قرارداد بین دو کشور به امضا رسیده بود. قراردادهایی که امضای هر یک چین را از ایران دورتر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، توسعه همکاری چین با عربستان و افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های شرقی در این کشور عربی با سرعت در حال انجام است. علاوه بر امضای 30 قرارداد بین دو کشور، اخیراً اخباری از تفاهم سینوپک چین با آرامکو عربستان منتشر شده است.

چین به‌تازگی با حضور در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس بیانیه‌ای با اعضای این شورا امضا کرد. بسیاری از کارشناسان این بیانیه را ایران‌ستیزانه و در تضاد با منافع ملی کشور می‌دانند و این گونه برآورد می‌کنند که گویا چین با امضای آن قصد داشت چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مواضع خود را در منطقه به نمایش بگذارد.

این اتفاق در حالی رخ داده که چین شریک استراتژیک ایران در ابعاد سیاسی، بین‌المللی و تجاری شناخته می‌شود و سند همکاری ایران و چین در جایگاه یک توافق سیاسی، استراتژیک و اقتصادی بین ایران و چین تدوین شد.

با این حال دولتمردان ایران همچنان سعی دارند امضای بیانیه شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس را چندان مهم جلوه ندهند و به ‌راحتی از کنارش عبور کنند؛ در حالی که به نظر می‌رسد چین در تلاش برای تحکیم جایگاه خود در عربستان است.

همکاری چین با عربستان در چه حوزه‌هایی است؟

خبرگزاری ایسنا از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت سینوپک چین با آرامکو (شرکت دولتی نفت عربستان سعودی) خبر داده است. براساس این تفاهم‌نامه قرار است فاز دوم یک پروژه پالایش به ظرفیت ۱۶ میلیون تن در سال و واحدهای اتیلن به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال در استان فوجیان چین ساخته شود.

همچنین تفاهم‌نامه شرکت چینی سینوپک با شرکت‌های سعودی آرامکو و سابیک (شرکت صنایع پایه عربستان سعودی) برای ساخت تاسیسات تبدیل نفت خام به مواد شیمیایی امضا شد.

بلومبرگ نیز گزارش داده است که چین و عربستان بیش از 30 قرارداد را در زمینه انرژی سبز، لجستیک، مسکن و پردازش ابری امضا کردند.

همه اینها در دو هفته گذشته و در پی سفر شی جین پینگ به عربستان اتفاق افتاده است. موضوعی که بر تقویت و توسعه همکاری چین با عربستان صحه می‌گذارد.

پکن از تهران عبور کرد؟

با این تفاسیر مسئولان ایرانی چه بخواهند باور کنند یا نه، پکن در حال عبور از تهران است. حتی قرارداد ۲۵ ساله با این کشور هم نتوانست تضمینی برای حمایت آنها از دولت ایران در بلندمدت باشد.

این درسی است که شرقی‌ها به مسئولان ایرانی دادند که در بحث سیاست و تجارت نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را داخل یک سبد چید. دقیقاً کاری که دولت سیزدهم انجام داد و با نگاه به شرق، به غرب پشت کرد و حالا این دولت از برجام مانده و از چین رانده شده است.

برای مطالعه بیشتر خبر مانده از برجام؛ رانده از چین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهران ابراهیمیان

    با سلام ،
    ۲ تا کشور به اصطلاح برادر داشتیم که مشخص شد هر دوتا نابرادر بیش نیستند و بخاطر منافع خودشون و وامتیاز گرفتن از ایران ،به ظاهر کنارش هستن.خیلی نیازی به انتظار نیست که صدای دور زدن روسیه رو هم خانم ثمن رحیمی راد به انتشار برسونن

    • ثمن رحیمی‌راد

      ممنونم از اظهارنظرت عزیزم