کد مطلب: ۸۱۳۶۰۲

جوابیه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به گزارش «نقشه‌ای برای خشک کردن تالاب شادگان»

جوابیه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به گزارش «نقشه‌ای برای خشک کردن تالاب شادگان»

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جوابیه‌ای درباره گزارش «نقشه‌ای برای خشک کردن تالاب شادگان/ هدف چاه نفت است؛ نه گردشگری» برای تجارت‌نیوز ارسال کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی انتشار مطلب مورخ 10/02/1402 با عنوان « نابود کردن تالاب شادگان برای احداث پتروشیمی نقشه‌ای برای خشک کردن تالاب شادگان؛ هدف چاه نفت است نه گردشگری!» خواهشمند است توضیحات ذیل در اسرع وقت و مطابق با قانون مطبوعات و خبرگزاریها، در همان صفحه و ستون، برای روشنگری اذهان عمومی منتشر شود. از همکاری جنابعالی سپاسگزارم.

1- در ابتدا لازم به تأکید است طرح موضوع واگذاری‌ها و فعاليت‌های توسعه‌یي منجر به تخريب محيط‌زيست، بدون ارائه اطلاعات کافی و همه‌جانبه، و صرفا متکی به گمان و احتمال می‌تواند منجر به القاء نگرش منفی و غیر واقع‌بینانه در مخاطبین شود.

2- در خصوص تالاب شادگان توجه به ماده 16 قانون حفاظت از محیط زیست اهمیت دارد. براساس ماده قانونی، واگذاری عرصه‌های تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست برای بهره‌برداری پایدار و مشارکت در حفاظت و نگهداری با اولویت مردم محلی فراهم شده است و اتفاقا یکی از راهکارهای حفاظت از این عرصه‌ها دخالت و مشارکت دادن مردم محلی برای بهره‌مندی پایدار گردشگری است.

3- بی‌تردید مناطق چهارگانه محیط زیست یا عرصه‌های دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی که در موارد بسیاری سکونت‌گاه‌های افراد محلی و بومی هستند، از مهمترین مقاصد مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان محسوب می‌شوند. طرح‌هایی که در این چارچوب می‌گنجند؛ طرح‌های طبیعت‌گردی یا استفاده از ظرفیت تفرج گسترده و پایدار در چارچوب طرح های مصوب خواهد بود. این موضوع در آیین نامه طبیعت‌گردی مصوبه سال 1384 هیئت وزیران تعریف شده است، بنابراین استفاده از این فضاها براساس قوانین و مقررات بالادستی انجام می‌شود. از سویی استفاده از این فضاها بدون ظرفیت‌سازی و ایجاد منفعت برای جاذبه محلی و بومی باعث تعارض، تنش و معضلات اجتماعی می‌شود، لذا بایستی سازوکاری تعریف شود تا جوامع محلی از بازدید و مسافرت گردشگران در این مناطق بهره‌مند شوند.

4- هم‌چنین درخصوص جزیره آشوراده این نکته حاز اهمیت است که تمامی اقدامات انجام شده در این جزيره نیز در چارچوب قانون بوده و اقدامات توسعه‌ای با مشارکت مردم محلی و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحقق می‌پذیرد که در طرح‌های بالادستی نیز به آنها تأکید شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.