کد مطلب: ۳۹۱۹۴۵

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حذف ۴ صفر از پول ملی نیاز به مصوبه مجلس دارد

حذف ۴ صفر از پول ملی نیاز به مصوبه مجلس دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی باید در صحن علی مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان تصویب شود. بعید است که تنها با تصویب هیات دولت حذف چهار صفر از پول ملی قانونی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت از تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در هیات دولت خبر داد.

طرح حذف چهار صفر از پول ملی تنها مربوط به دولت دوازدهم نیست، بلکه از زمان دولت نهم بارها اجرای این طرح مطرح شده بود و آخرین بار هم در تاریخ ( 15 دی ماه 97) بانک مرکزی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تقدیم دولت دوازدهم کرد، اما بررسی این طرح در دولت مسکوت ماند تا اینکه ( 27 فروردین ‌ماه 98) دفتر هیات دولت از بررسی طرح حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و امروز ( 9 مرداد ماه 98) هم سخنگوی دولت خبر داد که کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در هیات دولت تصویب شده است.

اجرای طرح حذف صفر از پول ملی تنها مختص به کشور ما نیست، بلکه حذف صفر از پول ملی تاریخچه دیرینه‌ای دارد و معمولا در کشورهایی رخ داده که اقتصاد این کشورها با چالش ابر تورم مواجه شده و ارزش پول ملی آنها به شدت در حال سقوط بوده است، به همین جهت این کشورها به منظور سهولت در مبادلات اقتصادی و کاهش هزینه چاپ اسکناس اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کردند که طبق آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، تاکنون حدود ۵۰ کشور در جهان صفر را از پول ملی خود حذف کرده‌اند.

به عنوان مثال کشور ترکیه در سال 2005 میلادی با نرخ تورم 70 درصدی اقدام به حذف شش صفر از پول ملی خود کرد که تنها دلیل موفقیت این کشور در کنترل نرخ تورم اصلاح ساختار اقتصادی بوده که باعث شده دیگر این کشور با چالش ابرتورم مواجه نشود.

اما ونزوئلا در سال 2018 میلادی با نرخ تورم 1.3 میلیون درصدی اقدام به حذف سه صفر از پول ملی خود کرد و متاسفانه همچنان این کشور با چالش ابر تورم دست و پنجه نرم می‌کند و روز به روز هم از ارزش پول ملی این کشور کاسته می‌شود.

با این اوصاف حذف صفر از پول ملی معمولا در کشورهایی رخ داده که اقتصاد این کشورها با چالش ابر تورم مواجه شده بودند. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم نشان می‌دهد که تورم کل 12 ماهه (12 ماهه اخیر نسبت به 12 ماه قبل از آن) به 40.4 درصد رسیده که البته این نرخ از سال 1383 تابه این لحظه بی‌سابقه بوده است.

در کلیات طرح حذف صفر از پول ملی آمده است که باید واحد پولی جدیدی تحت عنوان تومان تعریف شود. با استناد به ماده یک قانون پولی و بانکی کشور واحد رسمی پول ملی ایران ریال است، به همین جهت برای واحد پول ملی کشور تعریف قانونی وجود دارد و بانک مرکزی متعهد در مقابل واحد رسمی پول ملی کشور یعنی ریال است، سوالی که مطرح می‌شود این است که تعهد بانک مرکزی در مقابل ریال‌ها به چه صورت خواهد شد؟

همچنین چاپ ایران چک‌های 50 هزار تومانی که تنها عدد 50 برروی آنها نوشته شده چه تاثیری بر شاخص‌های کلان اقتصادی داشته است؟ آیا ابر تورمی در کمین اقتصاد ایران است که دولت خواهان اجرای هر چه سریعتر این طرح است؟ آیا حذف صفر از پول ملی باعث کاهش نرخ تورم و افزایش ارزش پول ملی می‌شود؟ آیا شرایط کنونی اقتصاد ایران، زمان مناسبی برای حذف چهار صفر از پول ملی است؟

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: حذف صفر از پول ملی به نوعی جراحی اقتصادی محسوب می‌شود که هزینه بسیار سنگینی برای کشور به همراه دارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر قرار باشد که تنها در لفظ گفته شود که چهار صفر از پول ملی حذف شده است بدون شک این عملکرد مشکلی را حل نخواهد کرد، زیرا در حال حاضر هیچ فردی در زمانی که قصد اعلام قیمت کالایی دارد عنوان ریال را به کار نمی‌برد به عنوان مثال نمی‌گوید که این کالا یک میلیون ریال قیمت دارد، بلکه اعلام می‌کند که قیمت این کالا 100 هزار تومان یا 100 تومان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اما اگر دولت قصد دارد که چهار صفر از پول ملی را واقعا حذف کند، تکلیف این همه اسکناسی که در دست مردم در حال چرخش است چه می‌شود؟

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چند سال پیش که بارها مطرح شد چرا دیگر اسکناس جدید 200 تومانی و 500 تومانی چاپ نمی‌شود در پاسخ گفته ‌شد که برای چاپ هر کاغذ اسکناس 200 تومانی باید حداقل 200 تا 500 تومان هزینه کرد، به همین جهت چاپ اسکناس‌های جدید هزینه سنگینی به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در این شرایط که کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه در تگنای اقتصادی قرار دارد و مردم از نظر معیشتی با مشکل مواجه هستند به نظرم به جای اینکه رئیس جمهور اعلام کند اگر وزارت بازرگانی جدا شود ظرف یک هفته تمام مشکلات مردم حل می‌شود، بهتر است که منابع مالی مورد نیاز برای چاپ اسکناس‌های جدید در جهت رونق اقتصادی و بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم هزینه شود و در آینده که وضعیت بهتری پیدا کردیم و توانستیم نفت بفروشیم و رونق اقتصادی در کشور ایجاد شد اقدام به حذف چهار صفر از پول ملی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی باید در صحن علی مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان تصویب شود. بعید است که تنها با تصویب هیات دولت حذف چهار صفر از پول ملی قانونی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.