کد مطلب: ۲۴۷۰۰۴

حضور ایران در بازارهای صادراتی باید مداوم و دوطرفه باشد

حضور ایران در بازارهای صادراتی باید مداوم و دوطرفه باشد

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: حضور کالای ایرانی در بازارهای صادراتی باید مداوم باشد در حالی که وقتی در داخل کشور تقاضا برای کالایی وجود دارد، صادرات آن ممنوع می‌شود.

«غلامرضا انصاری» که به همراه هیاتی از کارشناسان وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در جلسه صبحانه کاری اتاق تعاون ایران حضور یافته بود، با برشمردن مشکلات ایران در حوزه صادرات غیرنفتی افزود: تداوم نداشتن در بازارها، یکی از مشکلات عمده صادرات ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی توضیح داد: پس از آنکه به سختی بازاری را تسخیر می‌کنیم، پس از مدتی باید به دنبال صادر کننده‌ای باشیم که بتواند محصولات مورد نیاز بازار هدف را به طور مداوم تامیین کند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: تامین نیاز داخلی یکی از علت‌های تداوم نیافتن صادرات ایران است زیرا وقتی در داخل کشور برای کالای صادراتی تقاضا وجود دارد، صادرات آن ممنوع می‌شود و به این ترتیب بازاری که به زحمت جذب کالای ایرانی شده، از دست می‌رود.

انصاری گفت: اقتصاد کشور نیازمند نگاه جدید به تجارت است؛ این نگاه باید تغییر کند تا بتوانیم به مرکز منطقه‌ای در تامین کالاها و خدمات تبدیل شویم.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: یکی از تفکرات اشتباه در بین تاجران ایرانی این است بازار را یک خیابان یک طرفه می‌دانند و تنها به دنبال برد خود هستند در حالی که مبادلات تجاری در دنیا بر پایه برد - برد طرفین تعریف می‌شود.

انصاری در ادامه گفت: ما نیز باید نگاه تجاری خود را تغییر دهیم و همانطور که بازار کشورها را جذب می‌کنیم، اجازه دهیم آنها نیز صادراتی به کشور ما داشته باشند.

انصاری با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در گذشته در عرصه سیاسی و بین سفرای ایرانی توجهی به مباحث اقتصادی نمی‌شد و حتی برخی معتقد بودند که باید سفرا از فعالیت‌های اقتصادی فاصله بگیرند اما در چند سال اخیر وزیر خارجه بر دیپلماسی اقتصادی تاکید دارد و سفرا را موظف به فعالیت در این حوزه کرده است.

وی اظهار داشت: بازار 500 میلیونی در اطراف ایران وجود دارد و ما باید سعی کنیم بازار منطقه را جذب و اعتماد دنیا را به کالاهای ایرانی جلب کنیم.

معاون اقتصادی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه با اقتصاد دولتی راه به جایی نمی‌بریم، گفت: باید در استان‌ها صادرات و واردات کالاها و خدمات را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

انصاری از فعالان اقتصادی خواست به بازارهای کشورهایی چون هند، چین و افغانستان که بازار مصرفی خوبی دارند، توجه کنند.

وی در ادامه تعاونی‌ها را یکی از ارکان اقتصادی دانست و گفت: در این سال‌ها اتاق تعاون به خوب معرفی نشده و محدوده تعریف تعاونی‌ها در کشور کمتر از چیزی است که در دنیا وجود دارد.

وی اظهار داشت: تعاونی‌ها محور اصلی اقتصاد هستند و باید به ابزاری برای بسیج مردم در عرصه‌های اقتصادی تبدیل شوند.

در این جلسه که با حضور مدیران عامل تعاونی‌های سراسر کشور برگزار شد، بهمن عبداللهی و دست‌اندرکاران حوزه تعاونی‌ها دیدگاه خود را درباره بازارهای صادراتی ایران مطرح کردند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.