خبر مهم:

کد مطلب: ۴۴۰۰۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حقوق چه کسانی افزایش یافته است؟

حقوق چه کسانی افزایش یافته است؟

از میان سه قشر کارمندان دولت، کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی فعلا تنها میزان افزایش حقوق گروه اول مشخص شده است. حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹ معادل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر ساله شاغلان کشور شامل دو دسته کارمندان و کارگران با دو سازوکار کاملا متفاوت افزایش حقوق دارند. کارمندان بر اساس بودجه دولت متوجه می‌شوند که چه میزان حقوق آنها افزایش یافته است. حقوق کارگران هم بر اساس تصمیم شورای عالی کار متشکل از سه نماینده کارگر، سه نماینده کارفرما و سه نماینده دولت افزایش می‌یابد.

در گروه اول یعنی کارمندان دولت، آن طور که تاکنون اعلام شده پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ افزایش ۱۵ درصدی بود که با تصویب شورای نگهبان و ابلاغ رئیس مجلس به دولت به نظر می‌رسد دیگر کارمندان می‌توانند منتظر اعمال این افزایش حقوق باشند.

اما در بخش دوم یعنی کارگران، هرچند قرار بود در نیمه نخست امسال تصمیم‌گیری شود اما روز گذشته تجارت‌نیوز گزارش داد که جلسه شورای عالی کار برای افزایش حقوق کارگران در هفته آینده تشکیل نخواهد شد و به پس از تعطیلات نوروزی موکول شده است.

تعویق افزایش حقوق کارگران درحالیست که تاکنون سه سناریو برای این افزایش مطرح شده است.

هرچند پیشنهاد کارفرمایان افزایش ۲۰۰ هزار تومانی و پیشنهاد کارگران افزایش ۱٫۳ میلیون تومانی حداقل دستمزد سال ۹۹ است اما با توجه به آخرین تورم اعلام شده توسط مرکز آمار احتمال تصمیم‌گیری افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حداقل دستمزد هم وجود دارد.

با توجه به حداقل حقوق ۱٫۵ میلیون تومانی فعلی کارگران باید دید در آینده شورای عالی کار کدام یک از گزینه‌های افزایش حقوق را گزینش می‌کند. ضمن اینکه معمولا پس از تعیین میزان افزایش حداقل حقوق کارگران، برای حقوق کارگران سایر سطوح مزدی، یعنی آنها که پایه حقوقی بیشتر از حداقل مزد دارند نیز رقمی کمتر از میزان افزایش حداقل مزد اعلام می‌شود.

اما در کنار این دو گروه مورد اشاره یعنی کارمندان دولت و کارگران، گروه سومی هم وجود دارد که شامل بازنشستگان می‌شود. این گروه نیز منتظر تصمیم‌گیری شورای عالی کار هستند تا متاثر از این تصمیم‌گیری، مشخص شود دریافتی آنها چقدر افزایش خواهد یافت.

بنابراین از میان سه قشر کارمندان دولت، کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی فعلا تنها میزان افزایش حقوق گروه اول مشخص شده است و معلوم نیست حقوق دو گروه دیگر چقدر افزایش می‌یابد. آیا تا پایان فروردین ماه امسال شورای عالی کار موفق به تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا بوده،همین بوده…کار از کارگر آسایش و رفاه برای کارفرمایان محترم…چیزی به اسم عدالت وجود نداره

  • ناشناس

    تو کشور ما یه قانون درست وحسابی درباره کارگر وبازنشسته نداره کسی هم دلسوز به معنای واقعی کلمه نیست .هر کس گلیمش را از اب بکشد کارگر باید بردگی کند بازنشسته هم همینطور .این حقوق نیست که یک بازنشسته میگیرد .

  • آقای حسینی

    چرا باید بین سه گروه کارمند و کارگر و بازنشسته اختلاف باشه؟!
    کدوم یکی از نمایندگان مجلس و مدیران دولتی حاضرن با حقوق کارگری برن سرکار
    بخدا کارمندان دولت با کمترین راندمان و بیشترین حقوق وبیشترین ادعا و فیس و قیافه دارن بیت المال و پول نفت که حق همه هست رو حیف و میل میکنن
    توی مریضی کرونا همه دولتی ها حقوقشون سرجاشونه اما ما کارگرا به نون شب محتاجیم
    خدا از بانی و باعثش نگذره که با ۳۱ سال سن هنوز مجردم و پول ندارم که ازدواج کنم

    • ناشناس

      دمت گرم حرف دل ما را زدی فرهنگی همش خوابه ادعا چقدر داره

  • ناشناس

    کاش می شد رو به رو مطرح نمود.
    ۱:حق بیمه های پرداخت نشده ام را که از شرکت ساختمانی بند نتوانستم بگیرم.
    ۲_در ۲۹ آبانماه ۹۸ نیز به بهانه تکمیل شدن
    ۱۰۹۵۰ روز از کارگزینی شرکت به شعبه۱۴ بیمه هدایتم فرمودند(بدون نامه) که تا امروز
    ۹۹/۰۱/۱۱ با عنایت به روند سیستماتیک و اسکن و فاکسینگ مرسوم در ادارات و لزوم
    داشتن صبر و فشردن دندان بر جگر ، با ضریب جبر” در خانه بمانیم تا کرونا را شکست بدهیم ” ، هنوز هم که هنوزه،نه بازنشسته شده ام نه در جایی میتوانم مشغول بکار باشم! تا درآمدی بر معاش باشد
    اگر بیرون از خانه نمی آیم، از ترس کرونا نیست ، بلکه از جهت جیب خالی است.
    ۳_تازه آقای ناظر معیشتی میگفت : بشما تعلق نمیگیرد، شما سال ۹۷مبلغ/۷۵۲۷۵۰۰۰۰ / /تومان درآمد داشته ای و میانگین برداشت ماهانه در۹ماه گذشته برابر با مبلغ۱۹۴۹۵۵۴۵.8تومان بوده است.
    ???
    تازه با اعلان بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوارم،توسط خودشان که رصد فرموده و
    مبلغ/۵۱۴۳۳۵۴.۹تومان بعنوان حقوق ماهیانه ثبت نموده بودند!!!???
    ۴_حالا فکر میکنید با این مقدمه، میتوانم نظری برای چگونگی و چند درصدی افزایش حقوقی که ۵ ماه است نگرفته ام،ارائه دهم!?????????????…

  • ناشناس

    کارمندان دولت همیشه از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند اما این کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند که پشتوانه ای ندارند حتی دولت بدهی تامین اجتماعی را نیز پرداخت نکرده تا این اقشار ضعیف بتوانند از داشته های خودشان جهت تنظیم رده بندی و افزایش حقوق استفاده کنند. ضعیف کشی کار نا شایستگی است بیائیم یار و غمخوار یکدیگر باشیم در زمانی که دولت به پول نیاز داشت این اقشار به داد دولت رسیدند حالا نوبت دولت است

  • ناشناس

    درود به همه کسی که از بازار خبر نداره فکر کارگر هستن

  • ناشناس

    سلام خسته نباشید وقتی یک کارگر بازنشست میشه ایا خنده دارنیست که دست کارفرمایان بازم درموردحقوق بازنشستگان اظهار نظر میگنن ودرحال دخالت هستن حقوق بازنشستگان چه ربطی به نماینده گان مدیران داره یااینهم جزوسیاست هست که خوددولت سنگ می اندازه تابیشتراز ۲۰۰هزارتومن افزایش نیابه وخودشو کنار بگشه که نماینده کارفرما ونماینده کارگران تصمیم گیری کردن اصلان نماینده کارفرمایان چه نقشی دراین بازی دارن انها باید درموردحقوق کارگنان بحث گنن نه بازنشستگان ممنون

  • ناشناس

    بله هیچکس راضی نیست من کارخطرناک داشتم وحتی نمیدونم چندسال بیمه من ردشده کارمن داربست فلزی بودوالان بایدبرم کارگری بیمه ندارم پسندازندارم حقوقم که کارکردیم بهمون وده وعید دادن الان با2تابچه بااین وضعیت بیماری کرونا تکلیف این کارگرها چیه بنظرشما مسولین?

  • ناشناس

    اضافه حقوف مستمری بگیران تامین اجتما عی هم مثل بازنشستگان محاسبه میشه!؟

  • بای

    سلام ازکارافتاده ومستمر بگیر تامین اجتماعی هستم با۴سرعاععله۳۵۰۰میگیرم ۲تامجرددارم یک دانشجو دارم مسئولینگرامی ایا میشه بااین مبلغ کاری انجام داد