کد مطلب: ۴۳۹۷۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ سناریوی افزایش دستمزد کارگران / حداقل حقوق در سال ۹۹ چقدر می‌شود؟

۳ سناریوی افزایش دستمزد کارگران / حداقل حقوق در سال ۹۹ چقدر می‌شود؟

هرچند پیشنهاد کارفرمایان افزایش ۲۰۰ هزار تومانی و پیشنهاد کارگران افزایش ۱٫۳ میلیون تومانی حداقل دستمزد سال ۹۹ است اما با توجه به آخرین تورم اعلام شده توسط مرکز آمار احتمال تصمیم‌گیری افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حداقل دستمزد هم وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار شامل سه نماینده دولت، سه نماینده کارگر و سه نماینده کارفرما هرساله بر اساس دو مولفه تورم و سبد هزینه خانوار، میزان افزایش حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کنند.

در اسفند ماه سال ۹۸ هرچند جلسات شورای عالی کار برگزار شد اما اعضای آن درباره میزان افزایش حقوق سال ۹۹ به نتیجه نرسیدند و به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است در نیمه نخست سال ۹۹ در این مورد تصمیم‌گیری شود. اما چه سناریوهایی برای این افزایش دستمزد محتمل‌تر هستند؟

رسیدن حداقل دستمزد به ۲٫۸ میلیون تومان؛ شاید این عبارت اولین سناریوی افزایش دستمزد سال ۹۹ بود که در رسانه‌ها به عنوان پیشنهاد نمایندگان کارگران مطرح شد. اما این گمانه‌زنی با شک و تردیدهایی همراه است و واکنش کارفرمایان را به همراه داشت.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته است: کارفرمایان می‌توانند حداکثر ۱۵ درصد حقوق کارگران را افزایش دهند؛ به هیچ وجه عنوان امکان افزایش حقوق بیش از ۱۵ درصد وجود ندارد که این درصد معادل حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

این درحالیست که در حال حاضر حداقل حقوق کارگران ۱٫۵ میلیون تومان است و در کنار این دو سناریو مطرح شده، می‌توان به سناریویی که به سنوات گذشته نزدیک‌تر است هم اشاره کرد.

اگر امسال هم آخرین تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران را مدنظر قرار دهند میزان افزایش حداقل دستمزد ۳۵ درصد خواهد بود که با این میزان افزایش، حداقل دستمزد به دو میلیون تومان می‌رسد.

پیش از تصمیم‌گیری برای حداقل بگیران جامعه کارگری، برای افزایش حقوق کارمندان دولتی در بودجه سال ۹۹ این چنین تصمیم‌گیری شد که میزان افزایش حقوق کارمندان دولتی برای سال ۹۹ معادل ۱۵ درصد باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من بیمارم و46سالمه و کل کمرم پلاتینی هست وحتی حقوقی که بهم میدین پول دکترم نمیشه ایا واقعا درسته این همه خدمت که کردم چون از کار افتاده شدم حقوم کم هست

  • بهزاد

    در برابر ۴۱ درصد تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش ۱۵ درصد افزایش توهین به شعور بازنشستگان است البته نظر به عرضگی ما که به غیر از عجز و لابه التماس چیزی بلد نیستیم اضافه است لطفا کمی هم خاک اضافه کنید بر سر عرضه ها

  • ناشناس

    سلام اقای اهنی خودتان چند حقوق می کرد خیالت ازبازنشستگی راحته

  • حمیدناظمی

    سلام این چه بساطیه راه انداخاین یا همه رو اضافه کنین به یک اندازه ذر حداقل یا به هیچکس اضافه نکنین گرگران این قشر زحمتکش چه اونی که کار میکنه یا بازتشسته هست فکر درست و اساسی بکنین به کار فرما باشه میگه مفتی بیاین بهنگتره اینها کارفرما نیستن استعمار گرن تاوانشون رو که کارگر نباید بده

  • ناشناس

    ایا امسال مستمربگیران چقدر حقوق زیاد میشود

  • کم پول

    ما یک میلیون و شیشصد هزار تون می گی ریم درحالی که برنج کیسه ای صد و پنجاه هزار تومان شده
    ?????????

  • امیر

    سلام.به نماینده دولت وکارفرما حقوق کارگر بدید ببینند میتونند زندگی کنند،اونوقت خودشون چنان تلاشی برا افزایش حقوقشان میکنند که بیا وببین،واقعا که بی رحم هستند

  • ناشناس

    سلام .توورم خود دولت بوجود آورده .مردم گنتهی ندارن .خودتونم حقوقها را درست حسابشده افزایش بدید .حق ندارید منت سر کار گرو کارمند بگذارید

  • ناشناس

    اقای اهنی فکرکنم توجات خیلی گرمه خبرازفقرمردم نداریا لطف شمابکش کنارونظرنده ممنون

  • محمد

    این کرونا حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی پایمال کرد