کد مطلب: ۶۹۴۱۲۷

شرط و شروط جدید برای واردات خودرو/ لیست خودرو‌های وارداتی منتشر شد

شرط و شروط جدید برای واردات خودرو/ لیست خودرو‌های وارداتی منتشر شد

رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفت بازرگانان مشخص می‌کنند واردات خودرو از کدام کشور باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته سخنگوی وزارت صمت جزئیات آئین‌نامه واردات خودرو به زودی اعلام می‌شود.

به نقل از تسنیم، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمی‌کند، گفت: سه سازوکار برای بحث خودرو وجود دارد که یکی قرعه‌کشی است. یک سری خودرو هم خارج از قرعه‌کشی عرضه می‌شود چون تولیدشان بالا رفته است.

رضا فاطمی‌امین افزود: یک سازوکار دیگر خودرو، بورس کالا است که قیمت پایه دارد و وارد بازار رقابت می‌شود که در این رقابت، قیمت واقعی، کاملا شفاف و مشخص است.

فاطمی‌امین درباره چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک گفت: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد می‌کنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. به دلیل اینکه ثبت سفارش انجام نشده در بندر می‌ماند و به گمرک ربطی ندارد.

وی ادامه داد: انباشتی که قبل از گمرک می‌بینیم مربوط به تاجری است که مالش را انبار کرده و ممکن است ببرد، لذا واردات حساب نمی‌شود.

چرا قرعه‌کشی خودرو برداشته نمی‌شود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره اینکه چرا قرعه‌کشی خودرو که قرار بود ۱۴۰۱ برداشته شود هنوز برقرار است، اظهار کرد: گفته بودم در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی حذف می‌شود اما این‌طور برداشت شد که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف می‌شود و این برداشت صحیح نیست. قرار بر این است که قرعه‌کشی خودرو در طول سال به تدریج حذف شود که در حال انجام است.

رضا فاطمی‌امین درباره آئین‌نامه واردات خودرو تصریح کرد: آئین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و به جای خوبی رسید.

فاطمی‌امین افزود: چند قید در این آئین‌نامه لحاظ شده است. یکی اینکه وقتی خودرویی وارد می‌شود باید خدمات بعد از فروش داشته باشد. همچنین وقتی خودرویی وارد می‌شود باید انتقال فناوری صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: هر کس این شرایط را ایجاد کند می‌تواند خودرو وارد کند و این منحصر به خودروسازان نیست.

وزیر صمت با بیان اینکه قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود، ادامه داد: واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.

فاطمی‌امین درباره اینکه آیا مشخص است که واردات خودروها از چه کشورهایی انجام می‌شود، گفت: بازرگانان مشخص می‌کنند که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.

کدام خودروها به ایران می‌آیند؟

اقتصادنیوز گزارش داد، سخنگوی وزارت صمت با بیان این که واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی است، گفت: بر اساس آئین‌نامه واردات خودرو که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود، سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰هزار دلار است.

امید قالیباف اظهار کرد: جزئیات آئین‌نامه اجرایی واردات خودرو به‌زودی یعنی ظرف یک هفته آینده رسانه‌ای می‌شود. وی گفت: هدف‌گذاری واردات خودرو برای دهک‌های پایین است و تا ۲۰هزار دلار برنامه‌ریزی شده است. به‌ گفته قالیباف، برای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتای ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است.

با قطعی شدن سقف ۲۰هزار دلار برای خودروهای وارداتی هم اینک می‌توان دامنه جست‌وجو برای این خودروها را بازتر کرد. البته باید توجه داشت که قیمت خودروها در بازارهای مختلف دنیا بر حسب شرایطی نظیر برخی تعرفه‌ها، ذائقه مشتریان و به خصوص کم و زیاد شدن آپشن‌ها می‌تواند متغیر باشد.

از سوی دیگر واردات خودرو به کشور ما تابع هزینه‌هایی از قبیل تعرفه واردات یا مالیات بر ارزش افزوده است که برای اطلاع از جزئیات آن باید منتظر آئین‌نامه اجرایی واردات خودرو باشیم. به عنوان مثال، منطقی معاون وزیر صمت ۲۳ مرداد گفته بود که تعرفه واردات خودروهای اقتصادی تا ۲۰درصد کاهش می‌یابد. این موارد نیز به قیمت خودروها نسبت به قیمت‌های جهانی خواهد افزود.

با این اوصاف، نگاهی به وب سایت رسمی برخی خودروسازان جهانی و قیمت مدل ۲۰۲۲ خودروها در بازارهای بزرگی نظیر آمریکا نشان می‌دهد که خودروهای قابل قبولی در محدوده قیمتی زیر ۲۰هزار دلار وجود دارند. بر این اساس جدول زیر نام و قیمت برخی از خودروهای در حدود ۲۰هزار دلار و کمتر را نشان می‌دهد. بدیهی است این جدول صرفا از نظر قیمت، خودروهایی را که امکان واردات دارند معرفی کرده و ممکن است برخی از این خودروها از جنبه‌های دیگر مثل حجم موتور، شرایط واردات را نداشته باشند که برای اطلاع از جزئیات آن باید منتظر اعلام جزئیات آئین‌نامه واردات خودرو بود.

خودرو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه خودرو ارزان قیمت وارد بشه که مردم محروم بتوانند استفاده کنند خیلی هم خوب است اما اگه قیمت خودروها بالا باشه و محرومین نادیده گرفته شوند پس خیری در آن نیست

  • مسلم بن عو سجه

    گمرک ۳برابر اموزش پرورش شهرداری محیط زیست اداره استاندارد و…کلیه ا ارات و نهادها درصد که بردارن همون قیمت یه فضاپیما در میاد

  • ناشناس

    وقتی قیمت به دلار زدن منتظر قیمت بالای دلار باشین

  • ناشناس

    یه سوال داشتم دلار رو اگه از ۳۰ هزار تومن حساب کنید بعد ۱۸ هزار دلار میشه ۵۰۰ ملیون تومن کی پول داره بده

  • ناشناس

    آخه زاپاس اونا می عرضه به ماشینه ایرانی

  • اکبر

    این که ساده هست واسه افرادضعیف گمرکی نگیرین حل میشه

  • اکبر

    بابا یه کارگرنمیتونه یه پرایدبخره مسلما برایه قشرکارگرنیومده .

  • کارگر ساده

    با سلام با یک حساب ساده ۲۰ هزار دلار یعنی ۶۰۰ میلیون تومان و گمرک محترم هم که پول زور میگیره میکشه روش حداقل حداقل ۸۰۰ یا ۹۰۰میلیون تومان درمیاد یعنی نزدیک ۱ میلیارد تومن آخه دولت محترم چرا اینقدر به فکر ما هستی خجالت زدمون نکنید کارگر بدبخت با ۳تومن حقوق باید ۳۰ سال کارکنه پول اجاره و خورد وخوراک نده این ماشین بگیره این حق مردم ایران نیست از خدا بترسید ردی نفت و گاز و معادن طلا و مس و سنگ مرمرجهانی نشستیم حسرت ماشینهای رده پایین خارجی رو میخوریم چرا؟

    • ناشناس

      ۱ میلیارد !
      آخه کرولا 2015 یا ۲۰۱۶ کارکرده الان تقریبا یک و نیم میلیارد بعدا اونا بیان بشن ۱ میلیارد

  • ناشناس

    با آرزوی زمانی که مردم ایران هم بتوانند ماشینهای بروز دنیا رو سوارشن و حسرت بقیه مردم دنیا رو نخورن

  • ناشناس

    به امید روزی که ایران و ایرانی به جایگاه خودش بر گردد