کد مطلب: ۴۰۲۳۸۹

تنها گروهی که خریدار طلا باقی مانده‌اند / سکه ارزان‌تر می‌شود؟

تنها گروهی که خریدار طلا باقی مانده‌اند / سکه ارزان‌تر می‌شود؟

در شرایطی که سمت تقاضا در بازار سکه تضعیف شده است، از نگاه برخی از معامله‌گران طبیعی است که انتظار افت قیمت سکه را داشته باشیم. در این شرایط نوسان‌گیران و معامله‌گران بزرگ هستند که شاید به واسطه نوسانات اونس و دلار در بازار سکه موقعیت خرید بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی و دلار در دو جهت مخالف حرکت کردند. روز شنبه، دلار در حالی به سوی سطح ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومانی گام برداشت که سکه تمام بهار آزادی با فشار کاهشی‌ها تا نزدیکی مرز ۴ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. دیروز هر سکه تمام بهار آزادی ۲۹ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۵ هزار تومان رسید. این سومین افت متوالی فلز گران‌بهای داخلی بود و موجب شد که کمترین سطح قیمتی آن از ۲۵ شهریورماه به ثبت برسد.

رکورد کاهشی ۲ هفته‌ای سکه تمام بهار آزادی تحت تاثیر اثرگذاری متغیری خارجی به نام طلای جهانی صورت گرفت که در آخرین روز کاری به زیر مرز هزار و ۵۰۰ دلاری رفته بود. روز جمعه بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی روی عدد هزار و ۴۹۶ دلار قرار گرفت؛ با این افت، طلای جهانی در هفته گذشته یک درصد از ارزش خود را از دست داد و قیمت سکه را نیز در بازار سبزه میدان تحت فشار قرار داد.

به گفته فعالان، در روزهای گذشته بازار سکه بیشتر از روند بهای طلای جهانی به اتفاقات بازار ارز داخلی واکنش نشان می‌داد؛ ولی داستان در اولین روز از دومین هفته مهرماه فرق می‌کرد. در این روز قیمت دلار ۱۰ تومان بالا رفت و روی نقطه ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان قرار گرفت. با این حال، سکه این افزایش را از آن جهت که محدود بود و سیگنالی از ادامه افزایش قیمت نداد، جدی نگرفت.

جدی نگرفتن رشد قیمت دلار عامل دیگری نیز داشت و آن مقاومت سنگین معامله‌گران در برابر عبور این ارز از سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی بود. به گفته فعالان، در همان ابتدا تحت تاثیر جوسازی روانی معامله‌گران، قیمت دلار تا محدوده ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومانی بالا رفت؛ ولی از آن نقطه به یکباره میزان فروش‌‌های ارزی بالا رفت و شاخص ارزی به زیر سطح ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومانی بازگشت. این بازگشت از آن جهت برای معامله‌گران بازار مهم بود که چنین سیگنالی را مخابره می‌کرد که بازار ارز همچنان آمادگی حضور در سطوح بالاتر قیمتی را به دست نیاورده است. این موضوع موجب می‌شد که سکه‌بازان به امید افزایش بهای دلار در برابر نزول اونس مقاومت و اقدام به خرید سکه نکنند.

در این میان، شماری از فعالان بازار معتقدند بازار سکه از مشکل بزرگ تری رنج می‌برد و آن نبود تقاضای فیزیکی در این بازار است. از نظر این گروه، مردم عادی تمایلی به خرید سکه به منظور حفظ ارزش پول ندارند و از سوی دیگر به دلیل گران بودن سکه تمام بهار نسبت به توان اقتصادی افراد معمولی، تقاضای مصرفی سکه نیز پایین آمده است. در شرایطی که سمت تقاضا در بازار سکه تضعیف شده است، از نگاه این دسته از معامله‌گران طبیعی است که انتظار افت قیمت سکه را داشته باشیم. در این شرایط نوسان‌گیران و معامله‌گران بزرگ هستند که شاید به واسطه نوسانات اونس و دلار در بازار سکه موقعیت خرید بگیرند.

آنچه قیمت دلار را در هفته‌های اخیر بیش از عوامل دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نتیجه روند آن برای معامله‌گران بازار طلا نیز اهمیت دارد، تغییرات نرخ حواله درهم است. دیروز نرخ حواله درهم رشد جزئی ۵ تومانی را ثبت کرد و در واکنش به آن دلار نیز در بازار ارز داخلی افزایشی جزئی را به ثبت رساند. با این حال، به گفته فعالان، بازار ارز نیز با کمبود تقاضا مواجه است و تقاضای سفته‌بازی دیگر در بازار حضور ندارد و تقاضای نوسان‌گیران نیز محدود به معاملات فردایی شده است که بیشتر عنوان می‌شود در پشت خط‌های تلفن صورت می‌گیرد. خالی فروش‌ها در معاملات آتی بازار ارز در ماه‌های اخیر عموما دست بالا را داشته‌اند و برنده بازار کسی بوده است که دلار خود را به تومان تبدیل کرده است؛ با این حال، تعداد زیادی از معامله‌گران تردید دارند که روند بهای دلار در نیمه دوم سال نیز چنین اتفاقی را رقم بزند. این گروه معتقدند به واسطه کاهش در آمدهای نفتی احتمال این وجود دارد که شاخص ارزی در نیمه دوم سال روند متفاوتی را نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال در پیش بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کمی اسپند دود کنیم براتون که چشم نخورید با این تجزیه و تحلیل های آبکی و بیخودی شما!!!!!.واقعیت امر این هست که سال گذشته چون دولت با کمبود بودجه مواجه شده بود و بخاطر جبران کسری بودجه تصمیم گرفت دلار ۴۲۰۰تومانی و سکه ۳ میلیونی را بریزه توی بازار و دلار را به قیمت ۲۰هزار تومان و سکه را به قیمت ۶میلیون تومان به مردم بدبخت و بیچاره بفروشد و کسری بودجه خودش را جبران کند .بعد در سال ۹۸ تصمیم گرفت با ایجاد جو روانی و حیله و کلک دیگه و با ایجاد جو روانی دیگه ای همان دلار ها و سکه های سال قبل را که دست مردم بود را به بازار بکشاند و با نصف قیمت از مردم بخرد و جایگزین اون دلار ها و سکه هایی که در سال ۹۷ به مردم فروخته را بنماید و موفق هم شد دلارها را از مردم با نصف قیمت خرید و جایگزین کرد.سکه ها را نیز همچنین.اولا این حیله و کلک یک نوع کلاهبرداری محسوب میشه و گناه هست.ثانیا دولت باید از خریداران دلار و سکه به نوعی از آنها تقدیر و تشکر میکرد که بهش کمک کردند تا از ورشکستگی نجات یابد نه اینکه آنها را نقره داغ کند تا خریداران ضرر و زیان کنند.ثالثا با توجه به اینکه فروش نفت ایران حدود ۹۰درصد کاهش پیدا کرده و کفگیر حسابی ته دیگ خورده و خزانه از ارز خالی شده است