کد مطلب: ۲۳۲۱۴۲

خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر، عامل ارتباط پاکستان با CIS

خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر، عامل ارتباط پاکستان با CIS

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: بندر گوادر و چابهار برای رشد و توسعه منطقه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

مراد نعمتی زرگران در پاسخ به این پرسش که قراردادی بین ایران و پاکستان درخصوص خواهرخواندگی بنادر چابهار و گوادر به امضا رسیده است حال این قرارداد چه وضعیتی را برای فعالیت‌های اقتصادی مشترک در بنادر مزبور پیشروی جمهوری اسلامی قرار می‌دهد؟ اظهار کرد: اگر این ارتباط برقرار شود و پاکستان بتواند از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه دسترسی داشته باشد هم از حیث امنیتی و هم اقتصادی برای کشور مقرون به صرفه خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نعمتی زرگران افزود: با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی در منطقه و آسیای میانه بنادر چابهار و گوادر به عنوان دو بندر «خواهر خوانده» در کنار یکدیگر می‌توانند در بالا بردن سطح زندگی مردم، توسعه اقتصادی و تجاری نقش پررنگی ایفا کنند.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان گفت: مزیت ترانزیتی که ایران بواسطه همسایگی با ۱۵ کشور دارد ارتباط بین بنادر گوادر و چابهار دسترسی پاکستانی‌ها را به کشورهای آسیای میانه تسهیل می‌کند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در سفر اخیر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به پاکستان از مقامات این کشور برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار دعوت بعمل آمده است.

نعمتی زرگران تصریح کرد: همکاری‌های ایران برای توسعه بندر چابهار محدود به کشورهند نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران ازظرفیت همه کشورها بالاخص همسایگان برای توسعه بندرچابهار استفاده خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پاکستان یک کشور مهم و همسایه برای ایران در منطقه قلمداد می‌شود، گفت: روابط با پاکستان برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت فوق‌العاده است.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان افزود: ویژگی‌های مهمی همچون وجود مرزهای مشترک طولانی به طول بیش از ۹۰۰ کیلومتر بین دو کشور، اقتصاد مکمل، موقعیت ترانزیتی ممتاز به صورت متقابل همه و همه می‌تواند زمینه ساز گسترش مناسبات همه‌جانبه به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان تهران و اسلام آباد باشد.

وی در ادامه یادآورشد: رویکرد جدید دولت جمهوری اسلامی گسترش مناسبات با همسایگان است که پاکستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.