کد مطلب: ۴۴۴۷۴۰

درآمد نجومی دفاتر اسناد رسمی از کجا می‌آید؟

درآمد نجومی دفاتر اسناد رسمی از کجا می‌آید؟

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره علت اصلاح تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی گفت: درآمد نجومی بیشتر دفاتر ناشی از زد و بندهایی است که با مؤسسه‌های خصوصی و تعاونی‌ها داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ذبیح‌الله خدائیان درباره ابلاغ تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی افزود: طبق قانون اصلاح تعرفه‌ها مورد نیاز بود که این کار ابتدای امسال انجام و ابلاغ شد.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: در میزان تغییرات سعی شده است افزایش تعرفه‌ها با لحاظ هزینه‌های دفاتر به حداقل‌ها اکتفا شود و حتی در برخی موارد تغییری حاصل نشده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ذیل بند (۱) قسمت (الف) مربوط به اسناد مالی تبصره‌ای وجود داشت مبنی بر این که حداکثر حق‌التحریر برای تنظیم اسناد موضوع آن بند چنانچه دارای ارزش خیلی زیاد باشند صرفاً تا مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال باشد. این تبصره به نفع اغنیاء بود زیرا صرفاً حق‌التحریر نقل و انتقال املاک چند صد میلیارد تومانی بیش از ۳۰ میلیون تومان است. هر چند تعداد این اسناد در سال معدود است ولی موجب تبعیض می‌شد.

وی افزود: این تبصره موجب می‌شد در نقل و انتقال با مبالغ پایین‌تر، ۱۰۰ درصد حق‌التحریر ولی در نقل و انتقال‌های کلان فقط تا مبلغ معینی از حق‌التحریر پرداخت شود و نسبت به مازاد آن معاف بودند که موجب تبعیض در پرداخت ‌ها می‌شد.

خدائیان ادامه داد: در مورد اموال منقول هم پیش‌بینی شده بود چنانچه ارزش مال مورد نقل و انتقال خیلی زیاد باشد، حق‌التحریر تا ۵۰ میلیون ریال پرداخت شود و این تبصره هم به نفع کسانی بود که ارزش مال مورد انتقال‌شان میلیاردی بود. مثلاً کسانی که خودروهایی‌ با قیمت بیش از ۵ میلیارد تومان خرید و فروش می‌کردند نسبت به پرداخت حق‌التحریر مازاد از پنج میلیون تومان معاف بودند ولی اگر قیمت خودرو آنها کمتر از پنج میلیارد تومان ‌‌بود، باید ۱۰۰ درصد حق‌التحریر را پرداخت می‌کردند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: با موافقت رئیس قوه قضائیه نسبت به حذف این دو تبصره اقدام و از طرف دیگر در این مصوبه برای نخستین بار تبصره‌ای اضافه شد تا مانع درآمدهای نجومی برخی از دفاتر شود به شکلی که طبق تبصره هفتم این مصوبه حدنصاب درآمد هر دفترخانه حداکثر ۲ برابر میانگین درآمد سال قبل دفترخانه‌های مرکز استان است.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.