کد مطلب: ۶۶۴۴۶۸

درمان کامل ۱۲ بیمار سرطانی با یک دارو آزمایشی

درمان کامل ۱۲ بیمار سرطانی با یک دارو آزمایشی

«دوستارلیمب» نام دارویی است که در تحقیقات اخیر محققان مرکز سرطان «مموریال اسلون–کترینگ» ۱۲ بیمار مبتلا به سرطان را به طور کامل درمان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۱۲ بیمار مبتلا به سرطان راست روده یا رکتوم (Rectal) در آمریکا به مدت شش ماه تحت یک نوع ایمنی‌درمانی آزمایشی قرار گرفته بودند. حالا پزشکان می‌گویند هیچ اثری از توده‌های سرطانی در بدن افراد مورد آزمایش دیده نمی‌شود.

آن‌ها معتقدند این دارو اولین نمونه‌ای است که توانسته سرطان را به‌طور کامل در همه بیماران از بین ببرد.

بر اساس گزارش دیجیاتو ، این بیماران بخشی از یک آزمایش بالینی کوچک بودند که تحت مداوای محققان مرکز سرطان «مموریال اسلون-کترینگ» (MSK) نیویورک قرار گرفتند.

طبق نتایجی که از این مطالعه در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده، هر ۱۲ بیماری که به سرطان راست روده دچار بودند پس از طی درمان با داروی «دوستارلیمب» (Dostarlimab) دیگر اثری از سرطان در بدن آن‌ها دیده نشده است.

بیماران در این آزمایش هر سه هفته یک بار داروی دوستارلیمب را دریافت کردند. در ابتدا بنا بود که بعد از این دوره تحت شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و جراحی قرار بگیرند. اما نتیجه آزمایش‌ها به پژوهشگران نشان داد که نیازی به درمان‌های بیشتر نیست، چون توده‌های سرطانی به‌طور کامل از بین رفته‌اند.

1100x619 cmsv2 7d5ebdda 6c77 52a6 9ef7 d2a29016b746 6760430 1024x576 2

دکتر «لوئیس دیاز جونیور» از مموریال اسلون-کترینگ می‌گوید این اولین باری است که یک روش درمانی توانسته در یک مطالعه سرطان را در همه بیماران نابود کند.

بر اساس بیانیه MSK، این پژوهش روی بیماران خاصی صورت گرفته که سرطان آنها دارای نوعی جهش ویژه بود که اثربخشی شیمی‌درمانی را پایین می‌آورد.

محققان می‌گویند بیمارانی که با این روش درمان شده‌اند، حدود دو سال است که بدون سرطان و بدون عوارض جانبی جدی به زندگی خود ادامه می‌دهند و نیازی به سایر درمان‌ها پیدا نکرده‌اند.

گفتنی است که سرطان راست روده در این بیماران هنوز به سایر بافت‌ها سرایت نکرده بود.

داروی سرطان دوستارلیمب چگونه کار می‌کند؟

درمان دوستارلیمب روی پروتئین‌های خاصی موسوم به «نقاط وارسی» تمرکز دارد که توسط برخی از سلول‌های سیستم ایمنی و سلول‌های سرطانی ساخته می‌شوند.

نقاط وارسی مانع از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی می‌شوند و گاها می‌توانند جلوی کشته شدن سلول‌های سرطانی توسط سلول‌های ایمنی را بگیرند.

اینجاست که دوستارلیمب به‌عنوان یک «بازدارنده نقطه وارسی» عمل می‌کند و با رها کردن سلول‌های ایمنی، به آن‌ها اجازه می‌دهد سلول‌های سرطانی را شناسایی و نابود کنند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که نتایج این مطالعه برای گستره بزرگ‌تری از بیماران مبتلا به سرطان راست روده قابل تعمیم است یا خیر. حالا پژوهشگران باید از این روش درمانی در تحقیقات بیشتری استفاده کنند و عملکرد آن را روی افراد بیشتری به آزمایش گذارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.