کد مطلب: ۵۲۳۷۰۱

رییس سازمان امور مالیاتی خبر داد:

نخستین مالیات بر خانه‌های خالی، مرداد ۱۴۰۰دریافت می‌شود

نخستین مالیات بر خانه‌های خالی، مرداد ۱۴۰۰دریافت می‌شود

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود، در مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیدعلی پارسا، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سال گذشته تحت راهبرد کلی وصول و هوشمند سازی نظام مالیاتی مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که منجر به وصول بیش از ۱۰۰ درصد کل درآمدهای مالیاتی مصوب کشور شد.

وی اضافه کرد: بسترهای لازم برای جمع شدن همه اطلاعات کشور در سازمان امور مالیاتی در حال فراهم شدن است امیدواریم امسال نسخه اول پایانه فروشگاهی سامانه مودیان را که همه فروشگاه‌ها و کسب و کارها و عوامل اقتصادی کشور را به سازمان امور مالیاتی وصل می‌کند، عملیاتی کنیم. این مسئله موجب حداکثر شدن شفافیت اقتصادی و حداقل شدن فرارهای مالیاتی می‌شود.

پارسا گفت: در این صورت رقابت بین تولید کننده شناسنامه دار بیشتر می‌شود؛ مبنای اصلی اخذ مالیات، تولید واقعی است. مبارزه با فرار مالیاتی خط قرمز ماست میزان فرارهای مالیاتی در سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است. تمرکز بر تراکنش‌های بانکی ۴۰ هزار نفری که بیشترین گردش حساب بالای ۵ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار دادیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه با مالیات ستانی تولید و تولید کننده واقعی باید حمایت شوند، افزود: سعی می‌کنیم بخشودگی درآمدهای مالیاتی را با ظرفیت‌های قانون فعلی تقویت کنیم. به دنبال اختیار قانونی عملیات اجرایی افرادی هستیم که مالیات‌های خود را نمی‌دهند.

وی اظهار داشت: یک وجه مالیات حمایت از تولید و وجه دیگر آن تأمین منابع دولت بوده و هیچ جامعه‌ای به سمت عدالت نمی‌رود، مگر نظام مالیاتی کارا و مؤثری داشته باشد. مردم کشور ما با موضوع مالیات مشکلی ندارند، اما نقش متناسب با درآمد و ثروت واقعی را نمی‌دانند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    زورتون به ما بیچاره ها میرسه .من یه خونه دارم باید مالیاتشو بدم خنده داره

    • ناشناس

      برادر خونه نیاز ضروری برای هر انسانی هست . نمیشه احتیاجات مردم را احتکار کرد . شما و همه ما باید به فکر مردم و همنوع باشیم نه فقط به فکر خودمون . سرمایه ها باید برن توی تولید نه اینکه دلالی مسکن راه بیوفته و هر کی چن تا بخره و مردم را تو مضیقه بیندازد . طرح و جهت گیری دولت و مجلس قویا در راستای خروج مسکن از کالای سرمایه ای و سوداگری هست . امیدواریم این طرح موفق بشه چون در حل نیاز بی خانمانها و فقیران به مسکن عمل میکنه . قول جو دهی عده ای دلال مسکن را نخوریم و به حق مردم عادی ارزش قائل شویم .این همان گریه بر امام حسین هست .

    • سدید

      کم بود مسکن در شهر های بزرگ بعلت مهاجرت مردم از روستاها و شهر های کوچک به آنها است وگر نه رشد جمعیت در ایران کمتر ۲ درصد است. ولی این ادعا که مردم به شهرهای بزرگ مهاجرت بکنند و خود را طلبکار از مردم مقیم آنجا بدانند اشتباه است

  • ناشناس

    متاسفانه این مالیات موجب فرار سرمایه از بخش مسکن خواهد شد و افزایش خرید ملک در ترکیه ،و صاحبان خانه های خالی یا از طریق افزایش قیمت ملک و اجاره بها آن را جبران خواهند کرد یا طریق افزایش قیمت کالا و خدمات آن را از مردم خواهند گرفت.در کشورهای دیگر این طرحها بدلیل ثبات اقتصادی موفق است اما در إیران مردم بدلیل کاهش ارزش پول ملی سرمایه خود را تبدیل میکنند.با افزایش قیمت ارز همه کالا ها و خدمات گران شده .مسکن و اجاره هم همینطور.بهتر است دولت برای اقشار آسیب پذیر خانه ارزان قیمت بسازد چون اگر همه خانه های خالی هم عرضه شود چون قشر آسیب پذیر توان خرید ندارد و باز هم موثر نیست.چند سال دیگر مانند تمام کارهای کارشناسی نشده زیان این تصمیم به کل مردم تحمیل خواهد شد.با آرزوی روزهای خوب برای ملت نجیب ایران.

  • کامیار

    فقط دوتا قانون مستحکم میخواد یکی هر کدملی یک خانه یعنی اگر کسی خونه دوم یا سوم داره باید نصفشو مالیات بده و دومیش اینکه هرسند تازه ای که زده میشه نشه به نام دیگری زد و خرید و فروش کرد تا ده سال یعنی دلال بازی تموم براحتی قیمت ملک شصت درصد کاهش میابد

    • سدید

      آخر آقای محترم شما چرا احساسی حرف می زنی ؟ در ایران یک تاسیس حقوقی داریم بنام نفقه ی مسکن که زوج برای همسر ،فززند دختر تا زمان ازدواج و پسر تا زمان اشتغال باید تهیه کند و همچنین اگر پدر و مادر فقیر باشند نفقه آنها هم بعهده فرزند ذکور است حالا با این توضیح شما تصور بکنید یک شخص با ۲ پسر و ۲ دختر و ۲ همسر و پدر و مادر به چند مسکن مستقل احتیاج دارد ،؟

  • ناشناس

    سلام و تبریک سال جدید
    به نظرم یک ایراد کلی بر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات ها وجود دارد :در ماده یک قانون مالیاتهای مستقیم بیان شده است :ماده 1- اشخاص زیر مشمول پرداخت مالیات می باشند:1- کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران طبق مقررات باب دوم.بعد از اصلاحات سال ۱۳۸۰ درآمد املاک از باب دوم قانون مالیات ها حذف شد
    ( مواد ۳ الی ۱۶ در این اصلاحات حذف شد )
    در این اصلاحات ، درآمد املاک به باب سوم منتقل شده است !!!
    درنتیجه آدرس اعلام شده در بند یک ، ماده یک قانون مالیاتها در خصوص درآمد املاک آدرس ناموجود است وبنابراین مالیات املاک به فصل اول باب سوم قانون مالیاتها ارجاع شده است ، که نام این فصل مالیات بر درآمد املاک است ( دقت نمایید مالیات بر درآمد املاک )با توجه به نام این فصل ، مالیات از درآمد املاک قابل محاسبه است .و با توجه به اینکه کسب درآمد از واحد مسکونی خالی به هیچ عنوان متصور نیست ، به نکته جالبی میرسیم و آن این است که به نظر می‌رسد بر اساس قانون فعلی مالیاتها و تغییرات صورت گرفته در ماده ۵۴ مکرر ( هرچند ماده ۵۴ مکرر قبل هم دچار همین تناقض بوده ) مطالبه مالیات از خانه های مسکونی خالی فاقد بستر قانونی مناسب باشد لذا باید متن ماده ۵۴ مکرر قانون به باب دوم قانون مالیاتهای مستقیم منتقل وهمچنین می بایست متن بند یک ماده یک قانون مالیاتها در خصوص ارجاع مالیات املاک به باب دوم به نحو مقتضی اصلاح شود .
    باب دوم قانون مصوب سال ۶۶ موید
    آنست درحقیقت یک نوع مالیات
    بردارایی راکد گذاشته شده می‌باشد که با توجه به ماده ۱۵۷مشمول مرورزمان نخواهد شد.
    ریاست سازمان امورمالیاتی فرمودند میزان این مالیات درسال معادل پنجاه درصد درآمد اجاره خواهد بود. اما من محاسبه بدون لحاظ جریمه انجام داده ام میزان مالیات برای سال اول ودوم وسوم وبه بعد به ترتیب
    معادل ۶۵و۱۳۰و۱۹۵ درصد است
    درموقع تصویب قانون حتی یک
    محاسبه سرانگشتی هم نکردند
    آیا این قانون درکشور قابل اجرا می‌باشد؟

    • سدید

      آقای ریاضی دان که بادقت محاسبات ریاضی انجام دادی .چرا از ابهام قانون در تعریف کلمه خانوار و حق افراد مجرد ایراد نمی گیری؟ چرا از اجهاف به خانواده های پر جمعیت که فقط یک منزل مسکونی برایشان در نظر گرفته شده ایراد نمی گیری؟ خانوار یک نفره یک واحد خانوار ۵ نفره هم یک واحد آپارتمان ۵۰ متری یک واحد ،آپارتمان ۲۰۰ متری هم یک واحد ؟ واقعا عدالت رو باید آموزش داد

  • ناشناس

    بعضی از خانه ها که نیاز به تعمیر اساسی دارند دچار مشکل میشوند .گروهی از صاحبخانه ها بدلیل هزینه های اساسی ملک مانند تعویض پکیج و تعمیرات کلی شاید ترجیح بدهند مالیات را بپردازند و ملک را اجاره ندهند.همچنانکه همه مالکین ممکن است انصاف را رعایت نکنند مستاجرانی هم هستند که دردسرهای جدی برای مالک ایجاد می نمایند.امیدوارم این طرح بدرستی اجرا شود طوری که برای مردم در این ایام که بیماری کرونا شایع است موجب دردسر و گرفتاری مضاعف نشود .بهترین کار این است که مردم در این ایام هر چقدر که میتوانند به یکدیگر کمک کنند.این نیز بگذرد.

  • ب غ

    تولیدکنندگان هنوزدستمزدهاراافزایش نداده عیدتمام نشده روی کالای خودقیمت افزایشی ثبت کردند…این مالیات گرفتن از خانه هایعنی افزایش قیمت مسکن واجاره ها،وعدم خریدوفروش و رونق مسکن؟

  • محمد

    سلام /گفتن خانه بالای ۱۰میلیارد تومن باید مالیات بده این همه آدم بازنشسته داریم که خونه کلنگی و… بالای ده میلیارد دارن و ماهی پنج تومن حقوق میگیرن و یه جوری زندگی رو سر میکنن حالا اگه قرار باشه مثلا سالی ده میلیون مالیات بدن یعنی باید خونه شون رو بفروشن این عدالته؟!

  • ناشناس

    اگه واقعن درست اجرا بشه خوبه ولی چهل ساله انجام نمیشه