کد مطلب: ۴۷۴۶۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌توجهی بازار مسکن به دستور رئیس جمهور / اجاره مسکن چقدر رشد کرد؟

بی‌توجهی بازار مسکن به دستور رئیس جمهور / اجاره مسکن چقدر رشد کرد؟

در حالی که روحانی دستور داده بود افزایش اجاره بها در تهران بیش از 25 درصد و در سایر مناطق بیش از 15 درصد نباشد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، یک ماه بعد از این دستور، اجاره بها در تهران 27.4 درصد و در سایر مناطق 30.6 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران روی تارنمای بانک‌ مرکزی قرار گرفت. بر اساس اعلام بانک مرکزی بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نشان می‌دهد که کرایه مسکن در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال گذشته 27.4 درصد در تهران و 30.6 درصد در کل مناطق شهری رشد داشته است.

این در حالی است که اوایل تیرماه روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برنامه کمک به مستأجران، اظهار کرده بود: در مورد اجاره‌بها چنانچه قرارداد اجاره‌ای بین موجر و مستاجر نوشته و امضا نشده، اجاره بها در تهران نسبت به سال قبل 25 درصد بالاتر، در کلان شهرها 20 درصد و در سایر شهرها هم بالاتر از 15 درصد نمی تواند باشد.

او در ادامه نیز‌ رعایت این موضوع را از فردای دستورش الزامی اعلام کرده بود. اما به نظر می‌رسد فردایی که آقای رئیس‌جمهور برای اجرای این مصوبه از آن سخن می‌گفت هنوز فرا نرسیده است.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه مدتی بعد از دستور روحانی گفته بود: ۱۵ روز پس از مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص تعیین سقف افزایش نرخ اجاره‌بها (تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد) بیشترین افزایش نرخ با ۸۰۰ درصد در کرمانشاه و ۱۰۰ درصد در تهران و کلانشهرهای دیگر ثبت شده است.

او علت ضعف اجرای مصوبه را ناآگاهی مردم تلقی کرده بود و تاکید داشت که این مصوبه به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. اما در این مدت شنیده‌ها حاکی از آن بود که با گذشت مدت طولانی از این دستور نه بنگاه‌ها از ابلاغ چنین مصوبه‌ای خبردارند و نه دادگاه‌ها.

حالا آمارها هم بر بی تاثیر بودن این دستور صحه می‌گذارند. ظاهرا بازار مسکن هم مثل سایر بازارها از جمله بازار ارز و سهام نسبت به گفته‌ها و دستورات رئیس جمهور واکنش قابل توجهی نشان نداده و افزایش اجاره‌بها در تهران 2.4درصد و در سایر شهرها حدود 15 درصد از دستور رئیس‌جمهور عدول کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سام

    جالب من هم تو اسلامشهر و هم تو کرمانشاه شاهد و موظف به پرداخت صد درصد بودم ولی چرا با آمارهای شما همخوانی ندارم ؟؟ یا من دروغگو هستم یا شما، ولی من راستکی صد درصد دارم پرداخت میکنم، کاش دروغگو من بودم

  • هادي

    فکر کنم برندهایی که خوش نام در کشور از مردم تقاضا کنن بهتر جواب میده تا مسئولین

  • علي

    بازار بورس و دستوري منفي كرديد منظر اتش در بازار مسكن باشيد

    • علی

      متاسفانه بورس در ایران یک حباب و سرابی بیش نیست.مطابق ارزیابی ها به اواخر مهرماه نرسیده حباب بورس ترکیده و از دور خارج میشود.تمامی نقدینگی سرگردان به سمت بازارهایی چون سکه و ارز و خودرو و صد البته ملک سرازیر میگردد.امسال شاهد افزایش بهای مسکن تا صد درصد خواهیم بود.و بیچاره مستأجران.چه کسی به فکر مستاجر است؟!؟آیا اصولاً در این مورد بجز شعار فکر و عملی در کار هست؟
      متاسفانه کار در دست کاردان نیست بلکه در دست کارگردان ها !!!می‌باشد.

  • ناشناس

    اینقدر وعده داده و عمل نکرده که دیگه کسی قبولش نداره

    • محمد

      واقعا چرا اخه این ریس جمهور دستور میده دستور نداده مردم خودشون قیمتهارو میارن پایین

  • ناشناس

    چقدر مسکن بچه بدیه، رییس جمهور دستور میده ارزون شو چرا نمیشه

    • علی

      عزیزم افزایش قیمت مسکن دستوریه کی رییس جمهور دستور کاهش را داده ؟ما که ندیدیم

  • ناشناس

    صاحبخانه ما با بیشتر از 50 درصد افزایش اجاره بها، اجاره نامه در اراک را تمدید کرد مای مستاجر از قانون حداکثر 15 درصد افزایش هم با خبر بودیم ولی صاحبخانه با همدستی مشاورین املاک چپاولگر زیر بار قانون نرفتند

  • سمیه

    صاحبخانه ما بعد از این قانون اجاره ما را دو برابر و پول پیشمون ذو 2/5برابر کرد. چه مصوبه ای چه قانونی؟؟ همش در حد حرفه هیشکی عمل نمیکنه

  • ناشناس

    سلام مردم رو بدبخت کردید خونه کرایه خونه گرون تر شدن یک فکری بکنید