کد مطلب: ۲۹۸۶۹۶

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۱۹ شهریور ماه سال ۱۳۹۷

از احتکار ارز غیرنفتی تا هدر دادن دلار در زمین فوتبال

از احتکار ارز غیرنفتی تا هدر دادن دلار در زمین فوتبال

در حالی که جام‌جم از نبود ارزهای غیرنفتی و احیانا عدم عرضه آن برای کسب سود بیشتر حکایت می‌کند که روزنامه بهار از هدر دادن هزاران دلار بخاطر گاف مدیریتی در باشگاه استقلال خبر می‌دهد. جوان به بازگشت نفتی‌ها به چین با موضع ضعیف‌تر اشاره می‌کند و ایران نیز خبر از 9 پیشنهاد اقتصاددانان به رئیس کل بانک مرکزی می‌دهد.

در حالی که نرخ ارز در هفته‌های اخیر دوباره روند افزایشی داشته است، حسن روحانی در روزهای گذشته در مورد عدم فروش ارز حاصل از صادرات برخی شرکت‌ها هشدار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روحانی در جشنواره ملی شهید رجایی تاکید کرد که صادرکنندگان حتی دولتی و خصولتی که ارز حاصل از صادرات را دیرتر به سامانه نیما تحویل می‌دهند، به کشور خیانت می‌کنند.

روزنامه جام‌جم در همین زمینه در مقاله‌ای با عنوان « ارزهای غیرنفتی کجاست؟ » به این موضوع پرداخته است.

جام‌جم می‌نویسد: افزایش شدید قیمت ارز در سال جاری متهمان زیادی ندارد، از تحریم‌ها و فشارهای روانی آمریکا و متحدانش تا سوءمدیریت داخلی. در این میان مسئولان معتقدند که صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی ارز حاصل از صادرات خود را به بازار نمی‌آورند.

در راستای گزارش جام‌جم، حسن روحانی در همایش مذکور گفته بود: «من به عنوان رییس دولت اعلام می کنم که بخشی از التهابات داخلی است یعنی صادرکننده‌ای دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند 48 ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.»

در چند وقت اخیر و به دنبال نوسانات ارزی، برخی زمزمه‌ها مبنی بر این بود که بعضی از شرکت‌های عموما خصولتی و دولتی بزرگ، ارز حاصل از صادرات خود را به بازار نیما ارائه نمی‌کنند تا بتوانند از محل نوسانات ارزی سود بیشتری به دست بیاورند.

اما روزنامه ایران در مطلبی با عنوان « 9 پیشنهاد به رئیس کل بانک مرکزی » به توصیه‌های اقتصاددانان چپ و راست به رئیس کل بانک مرکزی پرداخته است. ماجرا حاکی از آن است که بانک مرکزی از چهل اقتصاددان دعوت کرده بود تا نقطه‌نظرات خود را به گوش همتی برسانند.

ایران می‌نویسد که اقتصاددانان حاضر در این جلسه بر «کنترل نقدینگی»، «فرهنگ‌سازی برای عدم ورود مردم به بازار سفته بازی از طریق رسانه‌های جمعی»، «حفظ وتقویت ذخایر ارزی کشور»، «تعمیق بازار ثانویه ارز»، «جلوگیری از اضافه برداشت بانک ها»، «حفظ ارزش پول ملی با استفاده از سیاست‌های صحیح و آینده‌نگر»، «افتتاح حساب‌های ارزی و متصل به طلا»، «احیای اعتماد به نظام بانکی» و «بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها در خصوص بازار ارز» تاکید کردند.

به نظر می‌رسد اقدام همتی برای دعوت از اقتصاددانان در راستای این صحبت‌های وی باشد که گفته بود: برخلاف آنچه که می‌گویند ما از گروه‌های خاصی نظر می‌خواهیم این گونه نیست؛ من کسی نیستم که القاپذیر باشم؛ این‌گونه نیست که کسی بخواهد به من بگوید که چه کار کنم یا چه کار نکنم، بلکه از دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت و نقاط مشترک آن استفاده خواهم کرد.

اما روزنامه جوان نیز در یکی از گزارش‌های خود به موضوع قرارداد نفتی با چینی‌ها پرداخته است. جوان با تیتر « بازگشت نفتی‌ها به چین با موضع ضعیف‌تر » می‌نویسد: وزارت نفت در حالی چینی‌ها را از نفت ایران کنار گذاشت که امروز از موضعی ضعیف‌تر به دنبال جذب آنان است.

این روزنامه با اشاره به چینی‌زدایی در دولت یازدهم می‌نویسد: وزارت نفت دلیل بر هم زدن توافق‌های گذشته را «برجام» دانست و اعلام کرد با حضور شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال، شل، اینپکس، بی‌پی، استات اویل و… دیگر نیازی به چینی‌ها نیست. آسمان به قدری ابری شد که مدیران وزارت نفت گاه و بیگاه با بیان نقاط ضعف کار شرکت‌های چینی، برای غربی‌ها «سفره خیالی» پهن می‌کردند، اما با کناره‌گیری شرکت‌های غربی از این پروژه‌ها حتی در زمان حیات برجام، وزارت نفت مواضع خود را تلطیف کرد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: وزارت نفت توسط شرکت‌هایی که قرار بود، فرشته نجات صنعت نفت باشند، رها شد تا همه نگاه وزیر نفت به چینی‌ها باشد، اما این‌بار چینی‌ها رقم‌های بیشتری را برای ادامه کار اعلام می‌کنند به لطف عدم نگاه استراتژیکی که برخی وفاداران زنگنه، بر وجودش تأکید دارند.

اما از نفت که بگذریم، باز هم به دلار می‌رسیم. روزنامه بهار در گزارش فوتبالی خود با تیتر « هنر بر باد دادن دلار » به کنایه می‌نویسد که مدیران استقلال استعداد عجیبی دارند!

بهار یکی از اشتباهات مدیریتی در باشگاه استقلال را اینگونه روایت می‌کند: ازالده گومز پینتو مهاجــم پرتغالی کــه در بهمن ماه ســال گذشته برای شرکت در تست‌های پزشکی باشــگاه اســتقلال به تهران آمده بود و با او قرارداد بسته نشــد از استقلال شکایت کرد و حال استقلال مجبور است ۴۰۰ هزار دلار به بازیکن مصدومی که حتی یک دقیقه هم برایش بازی نکرده است پرداخت کند.

این روزنامه علت وقوع این موضوع را در خطای مدیران استقلال می‌داند و می‌نویسد: یک گاف مدیریتی بزرگ؛ مسـئولان وقت اســتقلال به جای دعوتنامه پیش قرارداد برای گومز فرستاده بودند.

این روزنامه همچنین از یک گاف مدیریتی دیگر در باشگاه استقلال رونمایی می‌کند و ادامه می‌دهد: یک اشتباه مدیریتی دیگر باعث شد حدود 330 هزار دلار دیگر جیب استقلال خارج شود.

بهار در این مورد می‌نویسد: پروپییچ، مهاجم سابق استقلال حاضر بود با دریافت 30 هزار دلار قراردادش را فسخ کند اما عدم پرداخت این مبلغ، 364 هزار دلار روی دست این باشگاه هزینه گذاشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.