کد مطلب: ۵۲۱۴۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال چینی به بازار ارز ایران / دلار ارزان می شود؟

سیگنال چینی به بازار ارز ایران / دلار ارزان می شود؟

هفته گذشته یک بار رویترز و یک بار بلومبرگ از افزایش صادرات نفت ایران به چین تا بیشترین حد خود در دو سال اخیر خبر دادند. همزمانی این خبر با سیاست محدودیت عرضه اوپک‌پلاس و افزایش قیمت نفت ایران تا ۶۰ دلار پس از حدود دو سال می‌تواند خبر خوبی برای بازار ارز باشد. اما آیا با وجود تحریم‌ها دلاری به کشور می‌آِید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک شرکت ردیابی نفتکش به نام «کپلر» خبر داده که واردات نفت چین از ایران به حدی افزایش یافته که موجب ایجاد ترافیک در بندر شاندونگ شده و زمان انتظار نفتکش‌ها را در این بندر از هشت روز به ۱۲ روز افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران به چین احتمالا در ماه جاری (مارس) به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد که بیشترین میزان در دو سال اخیر بوده و رشد ۱۲۹درصدی نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.

البته پیش از این هم خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده بود که ایران در ماه‌های اخیر به میزان بی‌سابقه‌ای نفت خام به مشتری اصلی‌اش، چین صادر کرده است.

بر اساس داده‌های آن گزارش، حتی آمار گمرکات چین نیز بر این ادعا صحه می‎گذاشت. طبق آمار گزارش رویترز واردات نفت خام به چین در دو ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با ماه‌های مشابه در سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

احتمال افزایش صادرات به هند

به نظر می‌رسد با اتخاذ سیاست محدودیت عرضه اوپک‌پلاس، ایران، که معاف از کاستن تولید نفت است، هم می‌تواند درآمد ارزی کشور از طریق رشد قیمت نفت را بالا ببرد و هم تقاضا برای نفت سنگین ایران افزایش می‌یابد. نمونه آن هم علاوه بر چین، هند است.

این کشور برای اینکه وابستگی خود به نفت عربستان و کویت را کاهش دهد، ایران و ونزوئلا را به دلیل تولید گرید سنگین، بهترین گزینه برای خود می‌بیند. اتفاقا هفتته گذشته رویترز هم خبر داده بود که مقامات هندی قصد دارند با دولت جدید در ایران قراردادنفتی امضا کنند.

سیگنال‌های مثبت مربوط به بازار نفت ایران این روزها در حالی بیشتر شده که به تازگی اوپک از افزایش تولید نفت ایران به قیمت بیش از ۶۰ دلار(۶۰٫۶۶ دلار) برای دومین ماه پیاپی در سال جاری خبر داده است.

با این حال می‌توان اینطور درنظر گرفت که اگرچه افشاگری اخیر وزیر اقتصاد از درآمد نفتی ایران در سال جاری شوک آور بوده، ظاهرا با سهل‌گیری دولت جدید آمریکا وضعیت رو به بهبود است.

بنا به گفته وزیر اقتصاد، در ۱۱ ماه سال ۹۹ درآمد نفتی فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.یعنی صادرات نفت ما از ۲٫۲ میلیون بشکه تا پیش از دور دوم ریاست‌جمهوری روحانی به روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه رسیده!

ارزهای نفتی بازمی‌گردند؟

کامران ندری، کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز، به این سوال که آیا ممکن است با وجود تحریم‌های بانکی به پشتوانه افزایش صادرات نفت، ورود ارز به ایران افزایش پیدا کند؟ پاسخ می‌دهد: ظاهر امر نشان می‌دهد که دولت جدید آمریکا سخت‌گیری‌های دولت قبلی را ندارد به همین دلیل، هم پیش‌بینی داخل و هم پیش‌بینی شرکای خارجی ما این است که در ماه‌های آتی نفت بیشتری بفروشیم، حتی اگر تحریم‌ها به صورت رسمی برداشته نشده باشد. من گمان می‌کنم همین امر در رابطه با تحریم‌های بانکی هم صدق کند.

به اعتقاد این کارشناس تحریم‌های بانکی هم مثل تحریم‌های نفتی ممکن است به صورت رسمی برداشته نشود اما سخت‌گیری سابقی که در دولت ترامپ وجود داشت، نباشد. بنابراین امکان این که ما راحت‌تر بتوانیم مطالبات نفتی‌مان را از کشورهای خریدار بگیریم بیشتر می‌شود.

با این حال اما ندری نگرانی دیگری از بابت چگونگی ورود ارز به کشور دارد و آن ماجرای fatf است. به گفته او، حتی اگر آمریکا تمام تحریم‌ها را به طور کامل بردارد تا زمانی که در لیست سیاه هستیم بانک‌های دنیا برای انتقال پول به کشور با ما همکاری نمی‌کنند و ارزی به کشور وارد نمی‌شود.

کامبیز افسری، کارشناس ارزی اما به تاثیر افزایش صادرات بر ورود ارز به کشور به اندازه ندری خوشبین نیست.

او می‌گوید: افزایش فروش نفت در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های بانکی در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند به طلب‌های ما اضافه کند. ما طلب‌های قبلیمان را هنوز نتوانسته‌ایم بگیریم پس این نوع نفت فروختن‌ها عایدی برای ما ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فعلا که به لطف معطل ماندن تصویب لایحه fatf دچار خود تحریمی هستیم .

    • ناشناس

      چرا فک کردین fatf را تصویب میکنن
      اینا تمام درامد و لفت و لیسشون تو عدم تاییدش هست

  • سجاد

    آقا من نگران اینم ذوق زده نشید اینام نرن پولی برنگرده یکم مراقب باشید

  • ناشناس

    خوب چرا fat رو تصویب نمی کنید ،چرا خلاف جریان اقتصاد دنیا می خواید حرکت کنید ،تاکی آخه ؟؟؟

    • ناشناس

      چون برخلاف جریان اقتصاد دنیا فقط ماییم که تحریمیم

  • ناشناس

    هه …….

  • ناشناس

    ما چیزی فعلا ندیدیم

  • ناشناس

    چرا جُک میگی؟

  • ناشناس

    رئیس جمهور اوگاندا با رئیس جمهور ایران تلفنی صحبت کرد آیا دلار ریزشی میشود؟
    جمع کنید این مسخره بازی ها

  • ناشناس

    تقریبا الان دو ماهه دارید میگید دلار ارزان شد
    یا دلار ارزان میشود
    ولمون کنیند بقران مسخره کردین مردمو

  • ناشناس

    هه…….

  • رضا

    عجب حکایتی چند ساله میگن دلار ارزان میشه دلار خوب نیست براسرمایه گزاری این رو اقای روحانی ورئیس بانک مرکزی میگفتن بورس جای سرمایه گزاری هست ولی دلار ۲برابر و۳برابرشد پول ما توی بورس نصف نصف شد الان مردم رو ول کنین با دروغ دلار ارزون از نظر شما ۱۰۰تومن میاد پایین هست ولی ول کنین این دلارو فاتحه مردم خوندین همه چیز شده صف روغن برنج گوشت تخم مرغ