خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۷۹۰۱

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

دلایل اصلی افت مجدد شاخص / آیا روند فرسایشی بورس کماکان پابرجاست؟

دلایل اصلی افت مجدد شاخص / آیا روند فرسایشی بورس کماکان پابرجاست؟

امروز شاخص با کاهش 533 واحدی در کانال 156 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل افت امروز بازار سرمایه چیست، آیا روند فرسایشی بازار کماکان پابرجاست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌سه‌شنبه (چهارم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4620 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 533 واحدی در رقم 156950 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4344 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 6 واحد در رقم 1820 واحد جای گرفت.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وتجارت، وبصادر، فارس، اخابر، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، فملی، شپنا، شبندر، شپدیس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «فولاد، وبصادر، وغدیر، تاپیکو، فملی» بود و نمادهای «وتجارت، وبملت، وپست، وسینا، وخارزم» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «شپترو، سدشت، تاپیکو، خزامیا،تیپیکو» بود و نمادهای «وتجارت، وبملت، وپست، وسینا، غشان» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

سقوط قیمت نفت به ۵۰٫۷۷ دلار

روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام با رشد 2 درصدی به سطح 54.58 دلار رسید که افزایش ناچیز قیمت‌ جهانی نفت خام، فشار فروش نمادهای پالایشی در بازار را کاهش داد، اما امروز قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 3.33 درصد کاهش به 50.77 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 3.06 درصد کاهش، با قیمت 42.53 دلار معامله شد.

۲۰۱۸ سالی پرنوسان برای صنایع نفتی بود؛ به‌طوری که قیمت نفت برنت از ۶۶٫۸۷ دلار از اولین روز سال به ۸۶٫۲۹ دلار در اوایل ماه اکتبر رسید. در اواسط ماه نوامبر قیمت نفت بار دیگر به ۶۶٫۲۸ دلار کاهش یافت و حالا در آستانه سال نو میلادی، علی‌رغم تلاش‌های اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی برای مهار ذخایر جهانی، نفت به پایین‌ترین سطح یک سال گذشته رسید.

کاهش شدید قیمت نفت در حالی است که در ششم دسامبر 2018 میلادی تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و تولیدکنندگان غیراوپکی به رهبری روسیه توافق کردند تا در 6ماهه نخست سال ۲۰۱۹، تولید خود را در مجموع یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز کاهش دهند. اما به نظر می‌رسد علاوه بر ذخایر جهانی و مسئله عرضه و تقاضا، عوامل مهم دیگری از جمله سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا بر بازار جهانی نفت تاثیر قابل توجهی داشته است.

کابوس نفتی

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را با روند نزولی آغاز کرد، به‌طوری که در روز شنبه (اول دی ماه 97) شاخص به دلیل کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت با ریزش 1532 واحدی در کانال 154 هزار واحد قرار گرفت.

اما شاخص کل بورس در دومین روز از فصل زمستان یعنی در روز یکشنبه (دوم دی‌ماه ۹۷) به دلیل حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه با رشد 2141 واحدی در رقم 156 هزار واحدی جای گرفت.

روز ‌دوشنبه (سوم دی‌‎ماه ۹۷) هم ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5892 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 790 واحدی در رقم 157484 واحد جای گرفت. در جریان معاملاتی این روز از بازار سرمایه نه فروشنده جدی وجود داشت و نه خریداران کج‌خلقی ‌کردند.

اما امروز (چهارم دی‌‎ماه ۹۷) شاخص کل بورس به دلیل ریزش شدید قیمت جهانی نفت خام بیش از 500 واحد ریزش کرد و در کانال 156 هزار واحد قرار گرفت. در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه گروه بانکی مورد توجه بازار قرار گرفت، به‌طوری که بانک ملت به دلیل تسعیر نرخ ارز و بانک تجارت هم به دلیل شنیده‌هایی مبنی بر افزایش سرمایه پیشتاز این حرکت بودند.

در شرایط فعلی بهتر است که سرمایه‌گذاران اندکی از پرتفوی خود را به سمت برخی اوراق با درآمد ثابت ببرند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را اندکی کاهش دهند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، در جریان معاملاتی امروز بازار همچنان تحرک خاصی وجود نداشت و جز نمادهای بانکی در دیگر گروه‌های بازار خبر خاصی نبود. کاهش ارزش معاملات در میان‌مدت می‌تواند به ضرر بازار تمام شود، بنابراین در شرایط فعلی بهتر است که سرمایه‌گذاران اندکی از پرتفوی خود را به سمت برخی اوراق با درآمد ثابت ببرند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را اندکی کاهش دهند.

به‌طور کلی روند معاملاتی دو روز گذشته شاخص کل بورس، دیدگاه کارشناسان بازار سرمایه مبنی براینکه رشد روز یکشنبه شاخص کل بورس تنها تکنیکالی بوده و حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه خیلی تاثیرگذار بر حجم و ارزش معاملات نبوده و دو تا سه روز بیشتر در بازار دوام نخواهد داشت را تایید می‌کند.

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص جریان معاملاتی چهارمین روز از فصل زمستان، گفت: ریزش شدید قیمت جهانی نفت در شب گذشته به 50 دلار عاملی شد تا گزارش‌های ماهانه خوب فولادی‌ها و برخی پتروشیمی‌ها دیده نشود و فروشنده‌ها دوباره توانستند بر خریداران چیره شوند و گروه‌های پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی و معدنی در محدوده منفی حضور پیدا کردند.

تداوم سفته‌بازی در بازارهای موازی

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم باز هم نظر بازار معطوف به سكه و دلار شده و سفته‌بازی در اين مورد ادامه خواهد داشت، اما نه به‌شدت چند ماه قبل و سقف حركت دلار ۱۵ هزار تومان و سكه چهار میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بورس بعد از يک وقفه نسبت به بازارهای موازی حركت خواهد كرد، اما بازار اين بار به مراتب پيچيده‌تر بوده و پيش‌بينی بسيار سخت‌تر خواهد شد.

مجید ملکی: در دو روز اخیر، شاهد رشد به اصطلاح دستوری شاخص بودیم به نظر می‌رسد که امروز بازار به مسیر اصلی خود بازگشت.

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: از آنجایی که هنوز انتظارات مثبتی نسبت به مولفه‌های تاثیرگذار بر رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بازار شکل نگرفته است، بنابراین رشد شاخص یا دستوری خواهد بود یا کوتاه و موقتی. از آنجایی که در دو روز اخیر، شاهد رشد به اصطلاح دستوری شاخص بودیم به نظر می‌رسد که امروز بازار به مسیر اصلی خود بازگشت.

ملکی افزود: اثرات تحریم، افت شدید قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و نیز پایین آمدن بازدهی انتظاری بر اساس مقایسه با بازارهای موازی عامل کاهش قیمت‌ها در بازار خواهند بود.

همچنین محمدباقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: امروز روند شاخص کل بورس به دلیل ریزش قیمت جهانی نفت خام نزولی شد، اما بانکی‌ها و تک‌سهم‌ها خوب معامله شدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.