کد مطلب: ۳۷۵۳۰۹

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

دپوی ۱۵۰ هزار خودرو ناقص امکان‌پذیر نیست / تنها یک پنجم از بدهی خودروسازان پرداخت شده است

دپوی 150 هزار خودرو ناقص امکان‌پذیر نیست / تنها یک پنجم از بدهی خودروسازان پرداخت شده است

سعید باستانی با بیان اینکه دپوی 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان امکان‌پذیر نیست، گفت: هزینه تولید 150 هزار تا 200 هزار دستگاه خودرو حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیو ز، چندی پیش آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در گفتگو با تجارت‌نیوز خبر داد که در حال حاضر 150 هزار دستگاه خودرو ناقص به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان در پارکینگ خودروسازان به دلیل کمبود قطعه دپو شده است به همین جهت مردم نمی‌توانند به موقع خودروهای ثبت‌ سفارش شده خود را از خودروسازان تحویل بگیرند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود اینکه دولت چهار هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بابت بدهی خودروسازان پرداخت کرده، هنوز مشکل کمبود قطعه خودروسازان حل نشده است؟

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: به نظرم دپوی 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان امکان‌پذیر نیست، چون پارکینگ خودروسازان در ایران همچنین ظرفیتی ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس تصریح کرد: اگر قطعه‌سازان داخلی به خودروسازان قطعه تحویل داده‌‌ باشند که باید خودروهای ناقص تکمیل می‌شدند. تنها واردات کیت ایربگ به کشور با مشکل مواجه است وگرنه واردات مابقی قطعات خودرو به کشور که با مشکل مواجه نیست.

دولت هر سیاستی که فکر می‌کند برای ساماندهی بازار خودرو درست و کارشناسانه است باید اجرایی کند، وزارتخانه نمی‌تواند شانه خالی کند و بگوید که میخواستیم برای ساماندهی بازار خودرو این کار را انجام دهیم اما مجلس با آن موافقت نکرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اطلاعاتی در این خصوص ندارم که هم‌اکنون 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد یا خیر؟ اما اگر در حال حاضر 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود داشته باشد سوال این است که این خودروها با کمبود چه نوع قطعه‌ای مواجه هستند؟ آیا قطعه داخلی است یا خارجی؟ اگر قطعه خارجی باشد که باید تامین ارز برای واردات صورت گیرد و ربطی به قطعه‌ساز داخلی ندارد، اما اگر قطعه‌ساز داخلی باید قطعه تولید و به خودروسازان تحویل دهد دلیلی وجود ندارد که از 30 هزار قطعه‌ای که در خودرو استفاده می‌شود چند قطعه را نداده باشند تا خودرو ناقص بماند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دولت در رابطه با کاهش قیمت خودرو برنامه‌ای به مجلس ارائه کرده است؟ تصریح کرد: دوشنبه (23 اردیبهشت ماه 98) رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع مجلس حاضر شد و آنچه که از صحبت‌های وزیر برداشت کردم این بود که دولت هیچ برنامه‌ای برای ساماندهی بازار خودرو ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: وزیر صمت در این جلسه اعلام کرد که دولت می‌خواهد قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار باشد، اما کمیسیون اصل 90 مجلس با درخواست دولت موافقت نکرده است، در صورتی که این موضوع هیچ ربطی به کمیسیون اصل 90 مجلس ندارد.

باستانی

دپوی 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان امکان‌پذیر نیست چون پارکینگ خودروسازان در ایران این چنین ظرفیتی ندارد.

باستانی با بیان اینکه وزارت صنعت متولی اصلی بازار خودرو است، ادامه داد: دولت هر سیاستی که فکر می‌کند برای ساماندهی بازار خودرو درست و کارشناسانه است باید اجرایی کند، وزارتخانه نمی‌تواند شانه خالی کند و بگوید که می‌خواستیم برای ساماندهی بازار خودرو این کار را انجام دهیم اما مجلس با آن موافقت نکرد.

از یک سو قطعه‌سازان 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند که هفته آخر اسفندماه حدود 4 هزار میلیارد تومان آن از سوی دولت به قطعه‌سازان پرداخت شد و از طرف دیگر خودروسازان 850 میلیون یورو ارز برای واردات قطعات خارجی نیازمند هستند که بانک مرکزی باید این میزان ارز را به خودروسازان تخصیص دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مجلس قبول دارد که افزایش قیمت ارز، هزینه انرژی و میزان حقوق و دستمزد کارگران باعث افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان شده است به همین جهت باید قیمت خودرو افزایش پیدا کند، اما اینکه حرکت سرمایه‌های کشور کنترل نمی‌شود و به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط به سمت بازارهای موازی از جمله خودرو حرکت می‌کند جزء سیاست‌گذاری حوزه دولت است.

باستانی ادامه داد: منظور از دولت به مفهوم عام است به عبارتی وزارت صنعت که متولی بازار است بدون همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت کار، بانک‌ها و بیمه‌ها نمی‌تواند کاری انجام دهد.

تخصیص 4 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان رقم بزرگی نیست به عبارتی تنها یک پنجم از میزان طلب قطعه‌سازان قبل از عید پرداخت شده است و از ابتدای فروردین‌ماه هم قطعه‌سازان به خودروسازان قطعه داده‌اند که به حجم بدهی انباشته خودروسازان نیز افزوده شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس تصریح کرد: از یک سو قطعه‌سازان 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند که هفته آخر اسفندماه حدود چهار هزار میلیارد تومان آن از سوی دولت به قطعه‌سازان پرداخت شد و از طرف دیگر خودروسازان 850 میلیون یورو ارز برای واردات قطعات خارجی نیازمند هستند که بانک مرکزی باید این میزان ارز را به خودروسازان تخصیص دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان رقم بزرگی نیست به عبارتی تنها یک پنجم از میزان طلب قطعه‌سازان قبل از عید پرداخت شده و از ابتدای فروردین‌ماه هم قطعه‌سازان به خودروسازان قطعه داده‌اند که به حجم بدهی انباشته خودروسازان نیز افزوده شده است.

باستانی در پاسخ به این سوال که چشم‌انداز آینده صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: چشم‌انداز آینده صنعت خودرو به سیاست‌گذاری پولی و مالی در کشور ارتباط دارد. به عبارتی زمانی که مردم احساس کنند ارزش پول آنها در حال کاهش است و بانک هم سود متعارف پایینی تخصیص می‌د‌هد آنگاه مردم برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی، سپرده‌های خود را از بانک خارج کرده و در بازارهای موازی دیگر از جمله ارز و سکه، طلا، خودرو، مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه تولید 150 هزار تا 200 هزار دستگاه خودرو حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌شود و دپوی 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان امکان‌پذیر نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقای نماینده وقتی که خود خودرو سازاعتراف میکند که این مقدار خودرو به علت کسری قطعه درانبار است این گفته های شما به چه معنا است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟