کد مطلب: ۵۶۹۷۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گزینه جدید برای ریاست بانک مرکزی/ یک مدیر بورسی در راه ساختمان میر‌داماد

گزینه جدید برای ریاست بانک مرکزی/ یک مدیر بورسی در راه ساختمان میر‌داماد

در حالی که تا این جای کار سه گزینه برای ریاست بانک‌مرکزی مطرح بود، حالا در میان بورسی‌ها زمزمه گزینه دیگری شنیده می‌شود. فردی که عده‌ای آمدنش را پایان جنگ میان بازار پول و سرمایه می‌خوانند و عده دیگری انتخابش را یک اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز چهارشنبه مراسم تحلیف سیزدهمین رئیس جمهور، جمهوری اسلامی برگزار شد و قرار بر این است که این هفته اعضای کابینه رئیسی به مجلس معرفی شوند.

در کنار شناسایی جسته و گریخته اعضای کابینه جدید، که گمانه‌های مختلفی را درباره دولت رئیسی شکل داد، رئیس کل بانک‌مرکزی کمتر محل مناقشه بود.

با این حال تا این جای کار سه گمان درباره رئیس آینده بانک مرکزی وجود داشته است؛

اول: اکبر کمیجانی، رئیس فعلی بانک مرکزی که در هفته‌های پایانی دولت روحانی بر مسند ریاست نشست.

دوم: عبدالله طالبی، موسس بانک پارسیان. احتمالا نام او را با پرونده تخلف رستمی‌صفا و حواشی فساد بانکی در پارسیان به یاد می‌آورید.

سوم: رضا راعی کسی که سال‌های ۸۶ تا ۸۸ معاون ارزی بانک‌مرکزی بود و سپس برکنار شد. البته علت این برکناری که به گفته مقامات از بالا دیکته شده بود هیچ وقت مشخص نشد.

حالا در کنار این سه احتمال، فرض دیگری هم در حال بررسی است و این روزها در محافل بورسی حسابی گل کرده؛ استقرار نخستین رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در برج لاجوردی.

علی صالح‌آبادی (زاده ۱۳۵۷، سبزوار) مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار است. گزینه‌ای که بورسی‌ها معتقدند آمدنش پایان جنگ بین بازار پول و بازارسرمایه است.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است.

علی صالح آبادی در روز اول آذر سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد، در خرداد ۸۵ و پس از تأسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان انتخاب شد و در مدت حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذرماه ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد.

در سوابق اجرایی صالح آبادی همچنین مسئولیت هایی همچون مدیر تالار منطقه ای بورس کرج و مسئول بررسی های سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر، سازمان تأمین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام به چشم می خورد.

وی عضویت در کمیته فنی هیأت خدمات مالی اسلامی (IFSB) مالزی را نیز در کارنامه دارد.

او اکنون رئیس بانک توسعه صادرات ایران و نویسنده سه عنوان کتاب مالی، شامل مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، گفتارهایی پیرامون بورس و بازارهای مالی اسلامی است.

به نظر می‌رسد این گزینه به منظور به تصویر کشیدن اهمیت بازارسرمایه برای دولت رئیسی بوده که معرفی شده چرا که به گمان برخی دولت رئیسی چاره‌ای جز تقویت بازارسهام ندارد.

این درحالی است که کارشناسان پولی معتقدند انتخاب رئیس کلی که تجربه مدیریت بانکداری مرکزی و تخصص و تحصیلات اقتصادی قابل توجهی ندارد، فقط با هدف سامان بخشیدن به بازار سرمایه یک اشتباه بزرگ است.

به باور این دسته از کارشناسان، رئیس کل بانک‌ مرکزی وظیفه دارد مدیریت سیاست‌های کلان اقتصاد را مورد توجه قرار دهد و سایر قیمت‌ها از این سیاست‌ها متاثر شوند نه ان که حمایت از بازار سرمایه را در الویت قرار دهد.

به عبارت دیگر آنها از به حاشیه رفتن نگاه کلان به سیاست‌گذاری نگران هستند و عنوان می‌کنند که طبق قانون بانک مرکزی برای ایجاد سلامت بانکی، رشد تولید و کنترل تورم سیاستگذاری می‌کند نه این که بازار سرمایه با نیازهای خود به سیاست‌گذار کلان جهت بدهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    معارف اسلامی و مدیریت مالی این دو دو معقوله جدا از هم هستن معرف چه دخلی به امور مالی و ارزی کشور دارد که اینها را کنار هم قرار داده اید از همان دروسی است که فرمایشی و من در آوردی در دانشگاه ها است برای دادن مدارک کیلویی

  • احمدرضا

    حالا اونایی که مثل همتی تحصیلات اقتصادی آنچنانی داشتن چه گلی به سر ما زدن که این بخواد بزنه

    • ناشناس

      واقعا کارنامه آقای همتی قابل قبول بوده و هست

  • ناشناس

    حضور مدیرانی در سطح صالح آبادی در دولت جدید واقعا نا امید کننده هست .

  • محمد

    به نظر بنده ما در ڪذرار این دوره ای ۴۲ساله مدیران زیادی نداشتیم حال اکر توجه کنیم میتوان با دورزد ترین تیم اقصادی گذاشته رییس آینده بانک مرکزی رو راحت انتخاب کنیم فقط به تعداد فرزندان ریاست توجه نشه آقا زاده ها بیشتر دوزد بیشتر

  • ناشناس

    ایشون داماد افای مصباحی مقدم هستند و صدقه سر پدر خانم عزیزشان پله های ترقی را یکی پس از دیگری و با سرعتی باور نکردنی طی می‌کنند. آخه کسی که تنها سابقه ی بانکیش، مدیرعاملی بانک توسعه صادرات هست و در سایر رده ها و سایر بانکها ی تجاری حضور نداشته چطور میتونه برای بانکهایی مثل ملی و ملت و تجارت و صادرات ، ریاست کنه؟؟ واقعا مضحکه ولی اقای مصباحی مقدم حداقل چند سهمیه خواهد گرفت. تردید نداشته باشید. حتی دکتر راعی هم گزینه اقای مصباحی مقدم هست
    خدا برای هم حفظشون کنه

    • ناشناس

      لطفا مستندی بر این موضوع بیاورید که ایشان با اقای مصباحی نسبتی دارند!!
      یکی از مشکلات اصلی ما مردم این هست که به هر شایعه ای دامن میزنیم . صالح آبادی ۹ سال ریاست سازمان بورس را عهده دار بود و زیرساخت های خوبی بنا کرد و همچنین تجربه ی عالی کسب کرد ، فعالان بازار سرمایه هم از عملکرد ایشان بسیار راضی هستند . در بانک توسعه صادرات هم تجربه های بسیاری کسب کردند که ایشان را گزینه ای مناسب برای مقام های بالاتر میدانند.

    • زنبق

      واقعا که من خانواده ی خانم ایشون رو میشناسم ساده بدون هیچ مقامی واز شهرستان هستند لطفا نشر اکاذیب نفرمایید

    • زنبق

      واقعا که من خانواده ی خانم ایشون رو میشناسم شهرستانی هستند لطفا نشر اکاذیب نفرمایید

    • ناشناس

      اتفاقا چون صالح آبادی مدیرعامل بانک‌های تجاری نبوده، گزینه خوبیه. رئیس کل بانک مرکزی باید سیاست‌گذار پولی و ارزی انجام بده با همکاری هیات عامل، بدنه کارشناسی بانک مرکزی و خارج از بانک مرکزی. در تمام دنیا ررئیس کل رو از مدیران بانک‌های تجاری انتخاب می‌کنن؟؟ به هیچ وجه چنین کاری نمی‌کنن. ضمن اینکه حتی یک مورد موفق نمی‌تونید معرفی کنید که رئیس کلی که بانکدار بانک تجاری بوده و موفق شده.

    • ناشناس

      س اقای صالح ابادی داما مصباح نیست احتمالا اشتباهی برای شما رخ داده است

    • ناشناس

      رشدش علت دیگری دارد

  • ناشناس

    دامنه نوسان باید حذف بشه

  • ناشناس

    اگر هماهنگی و اتفاق نظر بین مسئولین اقصادی کشور باشد تا حدی مشکلات در کوتاه مدت مرتفع میشود البته طی سالهای گذشته از مردان اقتصادی دانشگاه تهران و شهید بهشتی ابی گرم نشد شاید دانش اموختگان دانشگاه امام صادق کاری بکنن.

  • سید بهروز صیدایی در ایسا گرام به عنوان توپک

    به نظر من هیچ کس به خوبی دکتر حمید پورمحمدی نمیاواند سکان دار بانک مرکزی شود واقعا ایشلن یک نابغه هستن

  • الفا

    شنیده ها
    دکتر هادی قوامی یکی از گزینه های کرسی ریاست بانک مرکزی ایران در دولت سیدابراهیم رئیسی است.
    قوامی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصاد و دارایی فعلی است.
    قوامی استاد دانشگاه فردوسی است.دکترقوامی نماینده مردم شریف اسفراین در ادوار هشتم و نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است

  • محمد

    بهترین گزینه دکترحسین زاده مدیرعامل فعلی بانک ملی هست.
    ایشان ازکارمندی تامدیرعاملی درسیستم بانکی بوده تخصص وسابقه کافی رادارد.