کد مطلب: ۳۹۰۴۲۸

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۸

رسمیت دادن به ارز دیجیتال و اعلام شروط قطع یارانه

رسمیت دادن به ارز دیجیتال و اعلام شروط قطع یارانه

امروز (سه‌شنبه اول مرداد ماه 1398) روزنامه‌ ایران نوشته است که ارزهای مجازی رسمیت یافت. همچنین روزنامه جوان و اطلاعات نوشته‌اند که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است. همچنین روزنامه شهروند نوشته است که اگر چند خانه دارید یا زیاد خارج می‌روید یارانه شما قطع خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (سه‌شنبه اول مرداد ماه 1398) روزنامه‌ ایران نوشته است که ارزهای مجازی رسمیت یافت. همچنین روزنامه جوان و اطلاعات نوشته‌اند که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است. همچنین روزنامه شهروند نوشته است که اگر چند خانه دارید یا زیاد خارج می‌روید یارانه شما قطع خواهد شد.

ارزهای مجازی رسمیت یافت

روزنامه ایران با تیتر «ارزهای مجازی رسمیت یافت» نوشته است که تا سه ماه دیگر و حتی زودتر وضعیت ارزهای مجازی مشخص می‌شود و هواداران آن می‌توانند قانونی کار خود را ادامه دهند و از طرفی کسانی که ماینرهای شان (دستگاه‌های تولید‌کننده بیت‌کوین) جمع و به آنها لقب قاچاقچی داده شده بود رفع اتهام می‌شوند و می‌توانند در چارچوب قانون فعالیت کنند.

این گفته‌ها ماحصل جلسه‌ای بود که روز گذشته وزرای اقتصاد، نیرو، صنعت، ارتباطات و رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس داشتند.

این روزنامه نوشته است: جلسه‌ای که قرار بود تکلیف ارزرمزها مشخص شود و همه به‌صورت شفاف بدانند که نظر دولت نسبت به ارزهای مجازی و شاخص‌ترین آن بیت‌کوین چیست.

بر اساس آمارهای غیررسمی، بیت‌کوین 11770 دلار در ایران در روزهای اخیر معامله شد که 38 درصد در همین ماه و بیش از 200 درصد به‌صورت سالانه افزایش داشت، بدین جهت استخراج هر واحد بیت‌کوین 8300 دلار یا به‌عبارتی 108میلیون تومان در ایران درآمد دارد.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح خلاصه‌ای از نتایج جلسه مشترک برخی از اعضای دولت با کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اعضای اقتصادی کابینه دوازدهم با ارزمجازی موافق است و این همان رویکردی است که نمایندگان مجلس نسبت به این مقوله دارند. از آنجا که در رمز ارز بین دولت و مجلس اتفاق نظر وجود دارد تصور می‌کنم با سرعت موضوع رمز ارزها به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه مشترک با اعضای دولت قرار شد تمام دستگاه‌های مرتبط با ارزمجازی تا سه ماه آینده نتیجه گزارش‌های خود را به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه کنند و این کمیسیون که مسئول سیاستگذاری در این حوزه شده است موضوع ارز دیجیتال را نهایی می‌کند.

وی تأکید کرد: با مشخص شدن وضعیت رمز ارزها در دولت فعالیت در حوزه ارزهای مجازی آزاد خواهد شد و دیگر فعالان این حوزه لقب قاچاقچی نمی‌گیرند.

دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

روزنامه جوان با تیتر «دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد» نوشته است که وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است، گفت: بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمز ارز در کشور را فراهم کند.

این روزنامه نوشته است: به گزارش خانه ملت، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست کمیسیون اقتصادی با موضوع بررسی رمز ارزها، با بیان اینکه حدود دو سال است که بحث بلاکچین در دولت در حال بررسی است، گفت: شورای عالی مبارزه با پولشویی نیمه دوم سال ۹۶ فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرکات نیز مانع از ورود پردازشگر‌های بلاکچین‌ها به کشور شد، اما با توجه به اینکه ماینینگ ارز دیجیتال با پردازشگر برق تفاوت چندانی نداشت، عملاَ این دستگاه‌ها وارد کشور شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، با اشاره به اینکه در دولت کارگروهی مستقل به ریاست کمیسیون اقتصادی قوه مجریه برای بررسی ارز دیجیتال تشکیل شده است، افزود: پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیئت دولت است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شد، ادامه داد: بر اساس مصوبه این کمیسیون دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت.

دژپسند با اشاره به ارزان قیمت بودن برق در ایران، تأکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع و همچنین مصوب شد که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند، افزود: بر این اساس از رمزارز‌ها در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل استفاده می‌شود که سازوکار این اقدام باید با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تأکید بر اینکه ماینینگ‌ها باید بر اساس استاندارد‌های در نظر گرفته شده برای تجهیزات وارد کشور شوند، ادامه داد: مقرر شده سازمان استاندارد و وزارت نیرو در همکاری با یکدیگر استاندارد مورد نیاز برای واردات ماینینگ را تعیین کنند.

دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

روزنامه اطلاعات با تیتر « وزير اقتصاد: دولت ارز ديجيتال را به رسميت می‌شناسد» نوشته است که به گزارش مهر به نقل از خانه ملت، رضا اردکانیان با بیان اینکه از نظر وزارت نیرو در حوزه ارز دیجیتال تنها بحث مصرف برق آن مطرح است، گفت: وزارت نیرو از ابتدا این موضوع را مطرح کرده که اگر اصل موضوع تولید ارز دیجیتال در کشور پذیرفته شود، این وزارتخانه ملاحظات خود را در حوزه برق مصرفی مطرح می‌کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: مجلس قانونی مصوب کرده و در آن تکالیف بهره‌برداران غیرمجاز از آب، برق و غیره را مشخص کرده است که بر این اساس بر فرض مجاز بودن تولید رمزارزها باید این قانون در این حوزه اعمال شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تعرفه برق مصرفی در کشور، تصریح کرد: در کمیسیون اقتصادی دولت تعرفه مشخصی برای مزارع تولید ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است که پس از تصویب در هیأت دولت ابلاغ می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی دولت رمزارزها را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته و وزارت صنعت هم مسئول صدور مجوز برای تولید ارز دیجیتال شد.
به گزارش مهر به نقل از خانه ملت، رضا رحمانی گفت: ایران در برابر فناوری‌های جدید همیشه یک مقاومتی داشته است که تجربه های گذشته نشان می دهد باید در این حوزه باید به یک اشتراک نظر دست یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، افزود: در دولت این بحث مطرح شده که در حوزه فناوری ها و کسب و کارهای جدید باید اقداماتی صورت گیرد تا بر این اساس در آینده این موضوعات به اقتصاد کشور تحمیل نشود.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول صدور مجوز برای تولید ارز دیجیتال شد، ادامه داد: تولید رمزارزها همانند تولید یک کالا هستند که الزامات خود را دارد و بر این اساس کمیسیون اقتصادی دولت رمزارزها را به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخته که تولید آن هم باید به عنوان یک کالا محسوب شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه با ورود رادیو به کشور هر فردی برای خرید این کالا باید از کلانتری مجوز اخذ می‌کرد، تصریح کرد: اگر در برابر فناوری جدید به صورت مدیریت شده تصمیم‌گیری نشود همانند یک سیل ممکن است ویرانگر باشد.

یارانه‌تان در این صورت قطع می‌شود

روزنامه شهروند با تیتر «یارانه‌تان در این صورت قطع می‌شود» نوشته است که اگر چند خانه دارید یا زیاد خارج می‌روید یارانه شما قطع خواهد شد. این روزنامه فرمول حذف دهک‌های بالا را از فهرست یارانه‌بگیران پیگیر کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.