کد مطلب: ۵۵۶۶۸۷

رشد سود شرکت‌های بورسی، در ۲ ماهه اول امسال

رشد سود شرکت‌های بورسی، در ۲ ماهه اول امسال

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، گزارش‌های ۲ ماهه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی در بسیاری از صنایع و معادن، رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احسان رضاپور، بازار سرمایه را تحت تأثیر جدی عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور خواند و گفت: چنانچه در ماه‌های آتی فاکتورهایی به بازار مخابره شود که تأثیر منفی و کاهشی روی بازار نگذارد با در نظر گرفتن شرایط بنیادی شرکت‌ها می‌توان به روزهای آتی بازار امیدوار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب که مجموعه‌ای از فاکتورهای اقتصادی وجود دارد که سیاست‌گذاری در مورد آنها توسط دولت و مجلس بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد، افزود: فاکتورهایی که روی بازار سرمایه تأثیر می‌گذارند، فاکتورهایی اقتصادی هستند. هر گونه تغییر در فاکتورها اثر سود و زیانی در شرکت‌ها می‌گذارد و به طور حتم تأثیر پایه‌ای بر بازار سرمایه دارد.

وی تاکید کرد: چنانچه رویکرد مسئولان کشور در جهت ارائه فاکتورهای مؤثر بر بهای تمام شده شرکت‌ها باشد و در این زمینه تدابیری نیز اندیشیده شده باشد، فضای رقابتی آنها نسبت به شرکت‌های بین المللی حفظ خواهد شد و شرکت‌ها در فروش و صادرات محصولات خود، ضمن تأمین بازار داخلی در شرایط نسبتاً معقول، منصفانه و مناسبی قرار می‌گیرند.

رضاپور بر حفظ منافع بنگاه‌های اقتصادی و فعالان بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: امیدواریم با توجه به نفوذ بازار سرمایه در کشور و استقرار تیم جدید دولت و نگرشی که کابینه جدید در جهت توسعه و عمق بخشی به بازار دارد، دغدغه‌ای برای بازار وجود نداشته باشد.

این فعال بازار سرمایه تعیین تکلیف برجام توسط کابینه جدید را یکی از عوامل مؤثر بر بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: نقش دولت در حرکت نقدینگی بر بازارهای مختلف مؤثر است تا فرصت‌های خوبی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی یکی از بانک‌ها افزود: به جز مسائل اقتصادی داخلی، قیمت‌های جهانی شدت روند فروش بنگاه‌های ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: هر اندازه سیاست‌ها به سمت و سوی واقعی شدن اقتصاد پیش رود و از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها خارج شویم، وضعیت خوبی در بنگاه‌های اقتصادی کشور فراهم می‌شود و شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه صنعت و فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تولید در کشور خواهیم بود.

منبع: سنا

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    برای رشد بورس باید بر روی فاکتورهایی که باعث رشد اقتصادی کشور می شود کار شود.
    تثبیت نرخ دلار و کاهش تورم از جمله فاکتورهای مهم رشد تولیدات داخلی هستند. افزایش قیمت دلار و رشد تورم، قدرت خرید مردم را به مرور زمان کاهش می دهد و چون خریدار تولیدات داخلی مردم هستند پس با کاهَش قدرت خرید مردم از یک طرف تولیدات شرکت ها کاهش می یابد و از طرف دیگر شرکت ها برای این که خریدارانشان را حفظ کنند مجبورند قیمت تولیدات خود را پایین تر حساب کنند تا مردم بتوانند بخرند و این عوامل باعث می شود که به به تدریج سوددهی شرکت ها کاهش یابد و سهامَشان دچار افت قیمت شود، ضمن این که رشد قیمت دلار هزینه های شرکت ها را هم بالا می برد.
    پس به نظر می رسد اگر نرخ دلار تثبیت شود و تورم مهار شود شرکت های داخلی به سوددهی بهتری می رسند و ارزش سهام خرد رشد بهتری می کند.
    در مورد نمادهای صادرات محور باید راه های صادرات و واردات هموارتر شود تا مبادلات تجاری و مالی شرکت ها تسهیل شود و به سوددهی بیشتر دست یابند و ارزش سهامشان رشد کند.
    در غیر این صورت تزریق نقدینگی یا هدایت نقدینگی از سایر بازارها به سمت بورس فقط باعث افزایش حباب سهام می شود و تکنیکال ها که به خوبی از این قضیه آگاه هستند با ورود و خروج های کوتاه مدت و نوسانگیری های مقطعی سود می کنند و شاخص بورس حالت الاکلنگی پیدا می کند و سهام داران واقعی که با دید طولانی مدت وارد بازار شده اند به سود خوبی نمی رسند ولی اگر تورم مهار شود و قدرت خرید مردم در داخل افزایش یابد و راه های واردات و صادرات نمادهای شاخص ساز هموارتر شود هر میزان نقدینگی به سمت بورس هدایت شود صرف افزایش عملکرد شرکت ها و بالا رفتن میزان سوددهی آنها می شود و ارزش سهامشان رشد می کند و بورس سیکل مثبت خوبی می گیرد و انگیزه های نوسان گیری های کوتاه مدت هم کاهش می یابد.

  • فرزند تحریم

    بازارمحکوم به صعودهست وقتی هرکیسه اوره از ۲۵هزارتا۱۸۰هزارمیاد خیال دارید بازار ثابت بمونه؟؟؟؟؟