کد مطلب: ۵۰۳۷۶۸

تحلیل یک کارشناس بانکی از آمار رشد سپرده‌های بلندمدت

آیا واقعا پس‌انداز بانکی مردم افزایش داشته است؟

آیا واقعا پس‌انداز بانکی مردم افزایش داشته است؟

سپرده‌های بلندمدت از تابستان ۱۳۹۸ تا ۱۲ ماه پس از آن رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. درحالی که نرخ رشد نقدینگی در همین مدت بیش از ۳۶ درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس گزارش مرکز آمار ایران (گزارش فصلی اقتصاد ایران) سپرده‌های بلندمدت از تابستان ۱۳۹۸ تا ۱۲ ماه پس از آن رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس این آمار، سرمایه‌گذاری بلندمدت در مدت مذکور ۱۲۰۸ هزار میلیارد تومان بوده است. در حالی که در تابستان ۱۳۹۸ این رقم ۱۰۲۳ هزار میلیارد تومان گزارش شده و طی این مدت رشد ۱۸ درصدی داشته است.

سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت هم از تابستان ۱۳۹۸ با رقم ۶۲۰ هزار میلیارد تومان با ۲۶.۶ درصد رشد، در تابستان سال جاری به رقم ۸۶۴ هزار میلیارد تومان رسید. براساس این آمار در مدت گفته شده مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه نیز از ۱۱۲ هزار میلیارد تومان با رشد ۲۳.۵ درصدی در سال جاری به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین مبلغ سایر سپرده‌ها نیز از تابستان ۱۳۹۸ با رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان با رشد ۴۶.۱ درصد، در تابستان ۱۳۹۹ به رقم ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید.

براساس این آمار سپرده‌های دیداری نیز با رشد ۹۰.۷ درصدی از رقم ۲۸۳ هزار میلیارد تومانی در تابستان ۱۳۹۸ به رقم ۵۴۰ هزار میلیارد تومان در تابستان ۱۳۹۹ رسید.

رشد چشم‌گیر سهم پول در نقدینگی

کامران ندری، کارشناس بانکی درباره رشد ۱۸ درصدی سپرده‌های بلند مدت به تجارت‌نیوز، می‌گوید: نرخ رشد سپرده‌های بلندمدت در مقایسه با نرخ رشد پول افزایش پیدا کرده است. بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی از شهریور ۹۸ تا شهریور ۹۹ معادل ۳۶٫۲ درصد بوده و در آذر به ۳۷٫۲ درصد رسیده است. وقتی نرخ رشد سپرده‌های مدت دار ۱۸ درصد بوده، یعنی بیش از نیمی از نقدینگی ایجاد شده به پول تبدیل شده است.

این در حالی است که به گفته او در سال‌های گذشته نرخ رشد شبه پول بالاتر از رشد پول بوده و که این نشان می‌داد عمده پس‌انداز مردم در قالب سپرده‌های بانکی بوده است.

آنگونه که ندری می‌گوید قابل پیش‌بینی بود که میزان رشد پول بالا برود چرا که مردم تمایلی به پس‌انداز ریالی نداشته نداشتند و این به علت تورم بالای اقتصاد ما امری طبیعی است.

او ادامه می‌دهد: نرخ رشد سپرده‌های بلند مدت را باید با نرخ رشد نقدینگی مقایسه کنیم. وقتی میزان رشد سپرده‌های مدت‌دار نصف نرخ رشد نقدینگی هم نبوده یعنی رغبت به پس‌انداز مدت‌دار به صورت ریالی در بانک کاهش پیدا کرده است. افرادی که توان اقتصادی دارند، کمی ریسک را می‌پذیرند و به سراغ دارایی‌های دیگر می‌روند.

به باور عضو سابق پژوهشکده پولی و بانکی اکنون سپرده‌ها به شکل خرید خودرو، مسکن، طلا و… در آمده است و ریال به عنوان ذخیره ارزش، اعتبار خودش را از دست داده است.

ندری در نهایت عنوان می‌کند: البته این به آن معنا نیست که پس‌انداز ریالی به صفر رسیده همین رشد ۱۸ درصدی نشان می‌دهد هنوز پس‌انداز ریالی وجود دارد اما قیاس آن با رشد شبه پول درسال‌های گذشته حاکی از کاهش چشم‌گیر آن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.