کد مطلب: ۳۸۴۳۲۳

رشد ۸۵ درصدی واردات برنج / افزایش واردات شکر

رشد ۸۵ درصدی واردات برنج / افزایش واردات شکر

گمرک ایران اعلام کرد: برنج با ارزش ۶۶۳ میلیون دلار در صدر واردات کالای اساسی قرار دارد، به‌طوری‌که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵ درصد رشد داشته است.

گمرک ایران اعلام کرد: برنج با ارزش ۶۶۳ میلیون دلار در صدر واردات کالای اساسی قرار دارد، به‌طوری‌که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از روابط عمومی گمرک ایران؛ بررسی آمار تجارت خارجی کشور از ابتدای امسال تا ۲۵ خرداد نشان می‌دهد که برنج خارجی ، ذرت، انواع دانه‌های روغنی (سویا)، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی و کنجاله سویا، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام، کره با بسته‌بندی بیش از ۵۰۰ گرم، جو و شکر خام، گوشت قرمز سرد، چای خشک، گوشت قرمز گرم و حبوبات به ترتیب بیشترین میزان واردات را طی این مدت داشته‌اند؛ بنابراین گزارش برنج با ارزش ۶۶۳ میلیون دلار در صدر کالای اساسی قرار دارد به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۵ و ۱۱ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ذرت از جمله کالا‌های اساسی است که در رتبه دوم جای دارد و طی این مدت به میزان ۵۲۳ میلیون دلار به کشورمان وارد شده است و از نظر ارزشی ۲۸ و ۹۰ صدم درصد افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید: ارزش دلاری انواع دانه‌های روغنی (سویا) به کشورمان طی این مدت ۳۴۶ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۴۹ صدم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

براساس این گزارش دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی از دیگر کالا‌های اساسی است که با حجم ۴ هزار و ۱۵۱ تن و به ارزش ۳۳۳ میلیون دلار طی مدت مذکور وارد کشور شده است که از نظر وزنی ۴۹ و ۴۰ صدم درصد و از حیث ارزش ۱۲ و ۴۵ صدم درصد رشد داشته است.

این گزارش حاکی است کنجاله سویا با حجم ۷۵۳ هزار و ۴۶ تن به ارزش ۳۳۱ میلیون دلار طی این مدت وارد کشور شده است که از نظر ارزشی با افزایش ۲۳۶ و ۷۸ صدم درصدی همراه بوده است.

روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام از دیگر کالا‌های اساسی است که به حجم ۳۳۶ هزار و ۱۴۲ تن و با ارزش ۲۶۰ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۵۹ و ۴۳ صدم درصدی وزنی و ۴۷ و ۵۱ صدم درصدی از نظر ارزشی داشته است.

شایان ذکر است که کره با بسته‌بندی بیش از ۵۰۰ گرم با رشد چشمگیر ۳۷۵ و ۸۳ صدم درصدی از نظر ارزشی و ۴۱۰ و ۲۵ صدم درصدی از حیث وزنی نسبت به مشابه سال گذشته همراه بوده است به طوری که واردات این کالا طی مدت مذکور با حجم ۴۱ هزار و ۲۶۳ تن و به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار بوده است.

جو از دیگر کالا‌های اساسی است که با میزان ۷۱۷ هزار و ۷۴۳ تن به ارزش ۱۹۱ میلیون دلار وارد کشورمان شده است که با افزایش ۳۵ و ۷۱ صدم درصد وزنی و ۶۶ و ۹۴ صدم درصدی ارزشی مواجه بوده است.

این گزارش می‌افزاید: واردات شکر خام طی این مدت با حجم ۴۹۶ هزار و ۲۲۹ تن به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار بوده که افزایش چشمگیر ۶۰۲ و ۱۵ صدم درصدی وزنی و ۴۳۹ و ۲۴ صدم درصدی از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

واردات گوشت قرمز سرد با حجم ۳۱ هزار و ۱۱ تن به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار طی این مدت وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ و ۹۹ صدم درصد از نظر وزنی و ۲۷ و ۵۵ صدم درصد از حیث ارزشی افزایش را نشان می‌دهد؛ بنابراین گزارش واردات چای خشک به میزان ۲۲ هزار و ۳۰۱ تن و به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰۳ و ۵ صدم درصد وزنی و ۱۰۸ و ۳۸ صدم درصد ارزشی با افزایش همراه بوده است.

گوشت قرمز سبک گرم از دیگر کالا‌های اساسی است که واردات آن از ابتدای امسال تا ۲۵ خرداد با حجم ۷ هزار و ۷۷۸ تن و به اررزش ۵۱ میلیون دلار بوده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید، میزان واردات حبوبات طی مدت مذکور ۴۸ هزار و ۸۸۱ تن به ارزش ۴۵ میلیون دلار بوده که بیانگر افزایش ۶ و ۴۰ صدم درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.