کد مطلب: ۴۱۰۲۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چگونه رمز پویا یا رمز یکبار مصرف بگیریم؟

چگونه رمز پویا یا رمز یکبار مصرف بگیریم؟

با افزایش هر روزه کلاهبرداری‌ها اینترنتی، سرقت اطلاعات و فیشینگ، بانک مرکزی استفاده رمزهای یکبار مصرف را در دستور کار خود قرار داد. اما چگونه باید رمز پویا دریافت کرد؟

از دی ماه امسال گرفتن رمز پویا اجباری خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش هر روزه کلاهبرداری‌ها اینترنتی، سرقت اطلاعات و فیشینگ، بانک مرکزی استفاده رمزهای یکبار مصرف (One Time Password یا OTP رمزی) را در دستور کار خود قرار داد.

پیش‌تر قرار بود این طرح در خرداد ماه امسال انجام شود اما حذف اپلیکیشین‌های بانکی از سوی شرکت اپل از روی تلفن همراه ایرانی‌ها موجب شد این طرح عقب بیفتد، در حال حاضر، هم رمز ایستا و هم رمز پویا برای مشتریان بانکی فعال است. اما چگونه باید رمز پویا دریافت کرد؟

برای دریافت رمز پویا دو روش معرفی شده است.

روش اول:

در این روش که مخصوص افراد دارای گوشی هوشمند بوده، مشتریان بانکی باید اپلیکیشن مربوط به بانک مورد نظر را بر روی گوشی خود نصب کرده و بانک حساب کاربری و مشخصات فرد را بر روی این اپلیکیشن فعال می‌کند. پس از فعالسازی، فرد برای خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین، با باز کردن اپلیکیشن، یک رمز یکبار مصرف دریافت خواهد کرد که تنها برای همان تراکنش اعتبار دارد. بانک‌ مرکزی ادعا کرده که دسترسی هکر‌ها به این رمزها بسیار پیچیده یا حتی غیرممکن است.

روش دوم:

روش دوم مخصوص افراد فاقد گوشی هوشمند بوده که برای دریافت رمز یکبار مصرف باید از کدهای دستوری USSD استفاده کنند.

برخی بانک‌ها لینک ثبت‌نام دریافت رمز یکبار مصرف را برای مشتریان خود ارسال کرده و برخی دیگر نیز مراجعه مشتریان به بانک را ملاک احراز هویت قرار داده‌اند.

بانک مرکزی در تمامی ابلاغیه‌های خود به طوز صریح تایید کرده که ارایه خدمات رمز یکبار مصرف کاملا رایگان بوده و بانک‌ها نباید هزینه‌ای را از مشتریان دریافت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بانک ملت پیامک رو فعال کردم بعد اس ام اس داده اپلیکیشن رمزنگارو رو نصب کن بعد کارتت رو ثبت کن بعدش پیامک میاد.خب من اگه داشتم گوشی هوشمند که پیامک رو فعال نمیکردم

  • مجید.معافی.

    دروحله.اول.پاسخ.دو.اینا.ارسالی.من.را.بلعید.تا.بعد.متشکر.