کد مطلب: ۳۷۰۸۲۵

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸

روند نامعقول قیمت در بازار خودروهای خارجی و احتمال ۱۰۰ دلاری شدن نفت

روند نامعقول قیمت در بازار خودروهای خارجی و احتمال 100 دلاری شدن نفت

امروز (‌سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه 1398) روزنامه‌ جوان نوشته است که بعد از بروز مشکل اطلاعات تجار کشور در سامانه اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان توسعه تجارت از ۶۴۰۰ صادرکننده بی‌شناسنامه خبرداده است و همچنین روزنامه کیهان نوشته است که شوک نفتی ناشی از اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای 100 دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه 1398) روزنامه‌ جوان نوشته است که بعد از بروز مشکل اطلاعات تجار کشور در سامانه اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان توسعه تجارت از ۶۴۰۰ صادرکننده بی‌شناسنامه خبر داده است و همچنین روزنامه کیهان نوشته است که شوک نفتی ناشی از اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای 100 دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند.

سود بیست در بورس ۹۸

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «سود بیست در بورس ۹۸» نوشته است که شاخص سهام سی و ششمین کانال‌شکنی را تجربه کرد.

این روزنامه نوشته است: شاخص کل بورس تهران دیروز توانست با جهش پنج کانالی بر فراز مرز ۲۱۴ هزار واحد بایستد. به این ترتیب بازدهی شاخص سهام از ابتدای سال ۹۸ با سبقت از دیگر بازارهای موازی به بیش از ۲۰ درصد رسید.

در حال حاضر قدرت جریان نقدینگی سبب شده تا اغلب نمادهای معاملاتی در محدوده سبز تابلو معامله شوند. شرایطی که علاوه‌بر افزایش جذابیت عمومی سهام به تقویت جریان اطلاعات از مجرای گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی سالانه شرکت‌ها بازمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان در سودای کسب سود، بازار سهام را به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه شناسایی کرده است.

بورس تهران روز گذشته نیز به حرکت بر مدار صعودی ادامه داد و با رشد ۵۶۲۴ واحدی (معادل ۷/ ۲ درصد) در آستانه ورود به کانال ۲۱۵ هزار واحدی قرار گرفت.

به این ترتیب شاخص سهام با ثبت بیشترین میزان رشد از ۲۶ فروردین‌ماه بازدهی خود از ابتدای سال تاکنون را به بیش از ۲۰ درصد رساند. بر این اساس بازار سهام در این بازه زمانی توانست از دیگر بازارهای موازی سبقت بگیرد و در صدر بایستد.

در شرایط فعلی تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سبب شد تا ارزش معاملات خرد سهام از ۱۸۰۰ میلیارد تومان فراتر رود. در این میان علاوه بر افزایش جذابیت سهام با توجه به سبقت از دیگر بازارها، این روزها سامانه کدال میزبان انتشار حجم انبوهی از گزارش‌های ماهانه و صورت‌های مالی سالانه شرکت‌های بورسی است.

تقویت جریان اطلاعات از این مجرا از دیگر کانون‌های اطمینان‌بخش جهت تحریک تقاضا در بازار سهام است. در این شرایط به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان با نگریستن به شرایط تمامی بازارها، به دنبال کسب بازدهی، فرصت را برای ورود به گردونه معاملات بورس تهران مغتنم شمرده‌اند.

همان طور که اشاره شد روز گذشته ارزش معاملات با رشد ۲۸۸ درصدی نسبت به میانگین روزانه ارزش دادوستدها در سال ۹۷، به ۱۸۵۴ میلیارد تومان رسید که بیشترین میزان در هفت ماه اخیر (۹ مهر ۹۷) بود.

در این شرایط نگاهی به عملکرد معامله‌گران در بازار نشان از غلبه سهام‌داران حقیقی در سمت خرید سهام دارد. روز گذشته خالص خرید این گروه از معامله‌گران در بورس تهران به بیش از ۱۳۱ میلیارد تومان رسید.

قدرت این میزان پول تازه سبب می‌شود تا شاهد رشد دسته‌جمعی سهام باشیم. شرایطی که سبب شد تا روز گذشته شاهد رشد بیش از ۷۵ درصد از نمادهای معامله شده در بازار سهام باشیم.

در میان صنایع ۳۸گانه بورسی نیز تنها ۵ گروه با کاهش شاخص مواجه شدند. موضوعی که می‌تواند بار دیگر یادآور حرکت دسته‌جمعی و توده‌وار بسیاری از فعالان بازار بدون توجه به پتانسیل‌های بنیادی باشد.

این رشد دسته‌جمعی تمامی گروه‌های بورسی آن نیز با شتاب بالا می‌تواند هشداری برای لزوم تفکیک قائل شدن از سوی سرمایه‌گذاران میان سهم‌ها باشد. در این بازار سراسر مثبت اما همچنان سهم‌هایی دیده می‌شوند که از پشتوانه لازم بنیادی برخوردار نبوده و به اصطلاح غیرارزنده هستند.

با این حال قدرت پول‌های تازه به قدری زیاد است که می‌تواند تمامی سهام را فارغ از میزان ارزندگی در مسیر رشد قرار دهد. موضوعی که بیش از گذشته بر ضرورت توجه به مولفه‌های بنیادی تاکید می‌کند.

همان طور که اشاره شد روز گذشته قریب به اتفاق نمادهای بورسی در محدوده سبز تابلو معامله شدند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام سهام مذکور از پشتوانه لازم برای رشد برخوردار نیستند و در نتیجه آن، ریسک حضور در این سهام بالا ارزیابی می‌شود و می‌تواند سبب ثبت زیان برای معامله‌گران به خصوص تازه‌واردها شود. این مهم لزوم توجه به تمامی مولفه‌ها برای دقت بیشتر در انتخاب سهام را گوشزد می‌کند.

باید توجه داشت در یک بازار سراسر سبز و در شرایطی که پول‌های جدیدی از جانب سهام‌داران روانه بازار می‌شود، تفکیکی میان سهام وجود ندارد و رشد قیمت بیشتر نمادهای معاملاتی را در بر می‌گیرد. به عبارت دیگر در این شرایط، فعالان بازار خوش‌بین‌تر از گذشته بدون توجه به واقعیت‌های بنیادی و میزان ارزندگی سهام، با رنگ سبز قیمت‌ها همراه می‌شوند. مسیری که احتمال خروج بازار از مدار منطق و هیجانی شدن معاملات را بیشتر می‌کند. باید توجه داشت رشدهای متوالی طبیعتا نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

در این زمان است که تفکیک درست میان سهم‌ها اهمیت پیدا می‌کند. چرا که در زمان اصلاح بازار که پس از رشدهای متوالی دور از انتظار نیست، تنها سهامی می‌توانند به مسیر صعودی خود ادامه دهند که از پشتوانه‌های بنیادی لازم برخوردار باشند. بر این اساس آگاهی کامل از دلایل رشد یک سهم و همچنین ریسک‌های موجود پیش‌رو از مقدمات قرار گرفتن سهام در لیست خرید معامله‌گران قلمداد می‌شود.

روز گذشته بورس تهران شاهد اولین عرضه اولیه خود در سال ۹۸ بود. به این ترتیب ۲ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی به گردونه معاملات بازار سهام افزوده شد و با استقبال معامله‌گران همراه شد.

مشارکت بیش از ۴۱۰ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه «تاصیکو» که رکوردی جدید در تاریخ بازار سهام به شمار می‌رود، نشان از آمادگی بازار برای افزایش تعداد عرضه‌های اولیه دارد. پیام این موضوع به سیاست‌گذار این است که نقدینگی تازه عطش سرمایه‌گذاری در بورس را دارد و با ایجاد فضای مناسب و تعمیق بازار می‌توان از نقدینگی سرگردان در اقتصاد برای رونق‌بخشی به بورس بهره جست.

باید توجه داشت رشد سهام محدود بوده و بازار برای پایداری رونق نیازمند تنوع ابزارهای معاملاتی و همچنین افزایش عرضه‌های اولیه سهام است. عرضه اولیه نه‌تنها به شناساندن بازار سهام به افراد جدید کمک می‌کند، بلکه سبب جذب نقدینگی تازه و جلوگیری از حبابی شدن قیمت‌ها می‌شود. به این ترتیب از عرضه‌های اولیه می‌توان به‌عنوان اقدامی در خور توجه برای پایداری رونق در بازار سهام یاد کرد.

روز گذشته بورس کالا میزبان معاملات مهمی بود. عرضه محصولات فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس تهران از مهم‌ترین عرضه‌های دیروز در این بازار بود.
در این روز، بهای ورق گرم گرید B فولاد مبارکه بیش از ۱۳ درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی در نوزدهم فروردین افزایش یافت و ورق گرم گرید C این شرکت نیز با ثبت قیمت پایانی نزدیک به ۶ هزار تومان به ازای هر کیلو معامله و جهش ۱۵ درصدی قیمت را نسبت جلسه قبل به ثبت رساند.

پیام پنهان این جهش قیمت رشد قابل توجه نرخ ارز در معاملات رسمی بورس کالا است. پیش از این قیمت دلار بر حسب معاملات بورس کالا در محدوده ۱۰ هزار تومان کشف قیمت می‌شد. اما جهش قیمت محصولات فولاد مبارکه از ثبت افزایش ۲۰ درصد نرخ ارز در قیمت‌گذاری محصولات فولاد مبارکه است. این مهم سبب افزایش تقاضا برای سهام «فولاد» در بورس تهران شد و به دیگر نمادهای گروه فلزات و به تبع آن عموم سهام کالایی سرایت کرد.

صادرات 5.7 میلیارد دلار بی‌بازگشت با بی‌شناسنامه‌ها!

روزنامه جوان با تیتر «صادرات 5.7 میلیارد دلار بی‌بازگشت با بی‌شناسنامه‌ها!» نوشته است که بعد از بروز مشکل اطلاعات تجار کشور در سامانه اتاق بازرگانی ایران ، رئیس سازمان توسعه تجارت از ۶۴۰۰ صادرکننده بی‌شناسنامه خبر داد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سیاست‌های ارزی کشور در سال گذشته باعث شد بخش مهمی از صادرکنندگان حرفه‌ای پا پس بکشند، گفت: سال گذشته شاهد ظهور پدیده‌ای به نام صادرکنندگان موقت بودیم. حدود ۵ میلیارد دلار صادرات داشتند که البته ارز حاصل از صادرات آن‌ها به شیوه‌ای که بانک مرکزی در نظر داشت نیز به کشور بازنگشت.

این روزنامه نوشته است: روز گذشته جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور روسای کمیسیون‌های صنایع و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، روسای پیشین سازمان توسعه تجارت، وزرای اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

در این جلسه سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، نتایج سیاست‌های ارزی در صادرات کشور را در سال ۹۷ تشریح کرد و گفت: ۶١ درصد کل درآمد‌های ارزی شش دهه گذشته در سال‌های ۸۰ تا ۹۶ به دست آمده است و میان دولت‌های مختلف پس از انقلاب، بیشترین درآمد ارزی را در دولت‌های آقای احمدی‌نژاد و روحانی تجربه کردیم و سهم دولت‌های اصلاحات و سازندگی کمتر از این دو دولت است.

محمدرضا مودودی در ادامه با اشاره به اثرات تحریم‌ها در اقتصاد کشور طی سال گذشته گفت: متاسفانه در سال گذشته، ۱۴ درصد از ارزش تجارت خارجی ما کم شد و این در حالیست که صادرات ما به کشور‌های همسایه تنها ۳ درصد رشد داشته و باید رشد بیشتری را تجربه می‌کردیم.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های ارزی کشور در سال ۹۷ و تاثیر آن بر تجارت خارجی ایران گفت: بر‌اساس آمار‌های رسمی هزار و ۶۰۰ شرکت حقوقی و ۴ هزار و ۸۴۶ فرد حقیقی در سال ۹۷ اقدام به صادرات کرده‌اند که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ هیچ‌گاه در لیست صادرکنندگان کشور قرار نداشتند. به عبارت دیگر ۶ هزار و ۴۴۶ شرکت و فرد حقیقی روی هم ۷ /۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که قطعا ارز حاصل از صادرتشان به کشور بازنگشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: از این میان تنها ۴۴۵ فرد و شرکت، صادرات بیش از یک میلیون دلار داشته‌اند و مابقی، صادراتی کمتر از یک میلیون دلار انجام داده‌اند و این به‌معنای آن است که بخش عمده‌ای از این صادرات با هدف بازگشت ارز به کشور صورت نگرفته است.

مودودی گفت: در بحث کالا‌های اساسی هم ۱۰٫۱ میلیارد دلار واردات کالای اساسی به کشور داشتیم و در مقابل ۸۰۳ میلیون دلار هم کالای اساسی از کشور به‌صورت رسمی صادر شده است؛ این درحالیست که حدود ٩ میلیارد دلار هم آمار قاچاق بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه نتیجه سیاست‌های ارزی نشان می‌دهد که این سیاست‌ها نه‌تن‌ها منجر به افزایش صادرات کشور نشده، بلکه باعث ورود صادرکنندگان بی‌شناسنامه به عرصه تجارت هم شده است.

مودودی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل شورای راهبردی توسعه صادرات غیر‌نفتی در سازمان توسعه تجارت استفاده از نظرات کارشناسی نخبگان صادراتی است، اظهار کرد: با توجه به موانعی که به ویژه در بخش صادرات نفت در تجارت بین‌المللی وجود دارد، باید حداکثر استفاده را از ظرفیت بخش خصوصی و صادرات غیر‌نفتی داشته باشیم.

مودودی در ادامه با تاکید بر اهمیت اشتغال و تولید تصریح کرد: در شرایط فعلی به جای اصرار به بازگشت ارز باید تلاش کنیم مواد‌ اولیه واحد‌های تولیدی که اشتغال ایجاد می‌کنند، تامین شود و به شیوه‌ای مدیریت کنیم که خود کسانی که صادرات دارند به واردات مواد‌اولیه کمک کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران درخواست اصلی اعضای شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی را تک‌نرخی شدن ارز عنوان کرد و گفت: اعضای این شورا معتقد هستند که عرضه چند نرخی ارز ضمن ایجاد رانت و فساد، شفافیت را نیز از بین می‌برد. وی افزود: همچنین درخواست دیگر اعضا حذف تمایز صادرکنندگان یک میلیون دلاری و مبالغ بالاتر است؛ چراکه به گفته آن‌ها این شیوه می‌تواند بازار‌های هدف را دچار آشفتگی و رقابت منفی ایجاد کند.

مودودی با بیان اینکه فساد باعث دلسرد شدن و خروج کارآفرینان اصلی کشور می‌شود، اظهار کرد: گزارش‌های جلسات شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی به مقامات عالی‌تر ارسال خواهد شد، اما مشخص نیست که آن‌ها تصمیم نهایی را بر‌اساس چه ملاحظاتی اتخاذ کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به اینکه عراق و سوریه کشور‌هایی مستعد برای بازسازی هستند، گفت: اخیرا در اقلیم کردستان عراق شاهد سرمایه‌گذاری‌های زیادی از طرف خارجی‌ها بودیم که این سرمایه‌گذاران از دولت انتظار حمایت دارند.

وی با بیان اینکه با ثبات سیاسی که به مرور در این کشور‌ها حاکم می‌شود باید نگاه خود را به محصولات صادراتی تغییر دهیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه این کشور‌ها بیشتر در صنعت غذا و مصالح ساختمانی بازار مناسبی دارند و در نتیجه در این صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند بهتر است سیاست‌هایی در نظر بگیریم که بتوانیم بخش از این زنجیره تولید باشیم.

وی افزود: از طرف دیگر باید به سمت تولید محصولات دانش‌بنیان و کالا‌هایی حرکت کنیم که تا پنج سال آینده احتمال تولید آن‌ها در کشور‌های همسایه نیست.

تحریم ایران زمینه‌ساز نفت 100 دلاری و افزایش تورم جهانی است

روزنامه کیهان با تیتر «تحریم ایران زمینه‌ساز نفت 100 دلاری و افزایش تورم جهانی است» نوشته است که به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه تلگراف، اقتصاددانان بین‌المللی هشدار دادند که شوک نفتی ناشی از اقدامات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند قیمت نفت را به بشکه‌ای 100 دلار برساند و احیای رشد اقتصادی برای سال آینده را از ریل خود خارج کند.

این روزنامه نوشته است: بر اساس این گزارش، دولت ترامپ قیمت نفت را هفته گذشته بالا برد؛ زمانی که واشنگتن نگرانی‌ها در زمینه تامین نفت در بازارهای جهانی را با لغو معافیت‌های نفتی ایران افزایش داد.

«آکسفورد اکونومیک» پیش‌بینی کرد، اگر قیمت‌های جهانی نفت به بشکه‌ای 100 دلار برسد رشد تولید ناخالص جهانی ممکن است به 2/6 درصد برای سال 2020 کاهش یابد و تورم جهانی نیز به رقم چهار درصد افزایش پیدا کند.

تلگراف افزود: اقتصاددانان معتقدند که رشد اقتصادی جهانی در سال 2020 احیا خواهد شد و صندوق بین‌المللی پول نیز انتظار رشد 3/6 درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است.

براساس این گزارش، تحلیلگران نگران هستند که با افزایش فشارهای ترامپ علیه ایران و ونزوئلا که هر دو از صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، قیمت‌ها رکورد چند سال اخیرا را بشکند و به بالاترین میزان خود برسد.

دوشنبه هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که قصد ندارد معافیت‌های نفتی برای واردات نفت از ایران را تمدید کند. دولت آمریکا سال گذشته به منظور جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت نفت به هشت کشور خریدار نفت ایران معافیت 180 روزه اعطا کرد.

دوره این معافیت‌ها روز 12 اردیبهشت به پایان خواهد رسید و واشنگتن اعلام کرده است که به منظور افزایش فشارهای علیه ایران دیگر این معافیت‌ها را تمدید نخواهد کرد. به محض اعلام خبر اقدام جدید آمریکا علیه نفت ایران، قیمتهای جهانی دچار نوسان شد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 2/9 درصد افزایش یافت و به 65/87 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با 3/3درصد افزایش، به 74/31 دلار در هر بشکه رسید.

خبرگزاری رویترز در تحلیل افزایش قیمت نفت نوشت: دوشنبه قیمت نفت پس از آنکه برخی منابع آگاه اعلام کردند آمریکا معافیت تحریمی کشورهای خریدار نفت ایران را لغو خواهد کرد، افزایش یافت.

گفتنی است گزارش‌های جدید بین‌المللی نشان می‌دهد احتمال اینکه قیمت نفت امسال جهش پیدا کند، بسیار زیاد است و حتی زمزمه نفت صد دلاری نیز شنیده می‌شود.

گزارش جدید بانک آمریکا مریل لینچ نشان می‌دهد احتمال اینکه قیمت نفت امسال جهش پیدا کند، بسیار بیشتر از انتظارات گذشته بازار شده است. یکی از دلایلی که برای این اتفاق مطرح می‌شود، کاهش عرضه نفت، با اقدامات خصمانه علیه کشورهای نفتی از جمله ونزوئلا، لیبی و ایران است.

بازار نفت امسال به دلیل توافق کاهش تولید تولیدکنندگان غیرعضو اوپک، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا، به سرعت دچار محدودیت عرضه شده است.

اویل‌پرایس هم گزارش داده، پس از افزایش 30 درصدی قیمت نفت، حالا عوامل بسیاری در زمینه عرضه می‌توانند قیمت را از این هم بالاتر ببرند.

گروگانگیری خودروهای خارجی

همچنین روزنامه همدلی با تیتر «گروگانگیری خودروهای خارجی» نوشته است که فعالان یک بازار پرحاشیه از افزایش چند میلیونی قیمت‌ها غافلگیر شدند.

این روزنامه نوشته است: به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار، قیمت برخی از خودروهای وارداتی طی چند ساعت در روزهای گذشته حدود 40 میلیون تومان رشد کرده است. «خودروهای خارجی را فعلا نمی‌فروشیم تا گرانتر شوند، ایرانی‌ها را هم بلافاصله بعد از فروش جایگزین می‌کنیم تا ضرر نکنیم.»

محمدرضا محمودی، یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در پایتخت، درحالی از رشد قابل توجه قیمت خودرو در روزهای اخیر حکایت می‌کند که این بازار در روزهای اخیر توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

ماجرای افزایش قیمت خودرو که از روز یکشنبه بسیاری از متقاضیان اتومبیل‌های وارداتی و ایرانی را غافلگیر کرده است، به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، باعث شده تا خودروهای وارداتی در نمایشگاه‌ها دپو شوند و خودروهای ایرانی نیز با سود قابل‌توجهی در بازار به فروش بروند.

آن‌طور که یکی از دست‌اندرکاران این بازار، ماجرا را روایت می‌کند: «خودروی پژو 207 که سال گذشته 110 میلیون تومان بود، از چند روز گذشته تاکنون با قیمت 190 میلیون تومان فروخته می‌شود.»

محمودی در ادامه ماجرای رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در این بازار را این‌طور توصیف می‌کند: «خودروی سانتافه 2015 که تا چند روز پیش با قیمت 630 میلیون تومان فروخته می‌شد نیز تنها طی چند ساعت رشد کرد و با 40 میلیون تومان افزایش قیمت، به 670 میلیون تومان رسید و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فروشندگان خودروهای وارداتی فعلا دست نگه دارند و اتومبیل‌های خارجی را به بازار عرضه نکنند.»

ماجرای عدم فروش خودروهای وارداتی در حالی از زبان بسیاری از دست‌اندرکاران این بازار به گوش می‌رسد که بر اساس گزارش‌ها، وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو هنوز محقق نشده و این موضوع با واکنش بسیاری از رسانه‌ها همراه شده است؛ «وعده وزیر چه شد؟»

یکم اسفند ماه سال گذشته بود که رضا رحمانی، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به رسانه‌ها گفته بود: «مبلغ خودرو حتما پایین می‌آید و با عرضه خودرو به آن قیمت منطقی خواهیم رسید و مردم در این زمینه مطمئن باشند که هدف ما در ماه‌های آینده رسیدن به همان قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.»

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، قیمت برخی از خودروها 6 تا 14 میلیون تومان در کارخانه و بازار افزایش یافته است.» این ماجرا در حالی اتفاق افتاده است که به گفته برخی از دست‌اندرکاران بازار، قیمت بسیاری از خودروهای وارداتی طی 2 تا 3 ساعت روز گذشته تا 40 میلیون تومان رشد کرده و همین ماجرا باعث شده تا بسیاری از فروشندگان اتومبیل‌های وارداتی خود را احتکار کنند تا در روزهای آینده با سود بیشتری به فروش برسانند.

در طول هفته‌های اخیر قیمت انواع خودرو‌های داخلی رشد تا ۲۰ درصدی را تجربه کرده است که این موضوع مشتریان را با علامت سوال‌هایی برای چرایی افزایش قیمت خودرو روبه رو کرده است؟ خریداران خودرو مدام از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که در طول یک هفته اخیر بازار با افزایش روزانه قیمت انواع خودرو‌های داخلی و خارجی مواجه شده است؟

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از خودروسازان بر این باور هستند، قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این شکاف قیمتی خودرو‌ها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایه‌گذاری در بخش خودرو به‌صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد.

همین شکاف قیمت خودرو باعث می‌شود تا در طرح‌های فروش فوری سقف خودرو‌های عرضه‌شده به سرعت پر شده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظر‌های لازم در قیمت مواد اولیه خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو اعمال شود تا دلال بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.

از طرف دیگر بازار خودرو مقصر اصلی به‌هم ریختگی قیمت‌ها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم می‌داند و معتقد است اگر خودرو‌های مردم تحویل داده می‌شد، به‌طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت‌ها روبه‌رو نبود. فروشندگان خودرو باید تاکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، می‌گویند وقتی عرضه‌ای وجود نداشته باشد، به‌طور حتم تعادل بازار به‌هم ریخته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نفت ۱۰۰ دلاری نمیشه تازه زیر ۶۰ هم میاد تا اواخر سال
    ماشین خارجی هم گرون میشه چون دست آقایون و آقازاده هاشون تو وارداته