خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۶۸۹۶

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۸

تحلیل مطبوعات از رکورد تاریخی بورس / همه عوامل رشد بورس را بشناسید

تحلیل مطبوعات از رکورد تاریخی بورس / همه عوامل رشد بورس را بشناسید

امروز (سه‌شنبه، 27 فروردین‌ماه 1398) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور عوامل رکوردزنی تاریخی بورس را تحلیل کرده‌اند، به‌طوری که روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که شاخص سهام با هجوم پول‌های جدید از ۲۰۰ هزار واحد عبور کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (سه‌شنبه، 27 فروردین‌ماه 1398) بیشتر روزنامه‌های رسمی کشور عوامل رکوردزنی تاریخی بورس را تحلیل کرده‌اند، به‌طوری که روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که شاخص سهام با هجوم پول‌های جدید از ۲۰۰ هزار واحد عبور کرد.

3 نکته درباره رکوردشکنی تاریخی بورس

روزنامه خراسان با تیتر «3 نکته درباره رکوردشکنی تاریخی بورس» نوشته است که شاخص کل بورس تهران، شش ماه بعد از رکوردشکنی پیشین خود، دوباره رونق گرفته و شاهد ورود پول‌های جدید به بازار و ثبت رکوردهای جدید در این بازار هستیم.

البته اهالی بازار به خوبی می‌دانند که این روند صعودی از اسفند گذشته شروع شده و طی این مدت اهالی صبور بازار، سود مناسبی کسب کرده‌اند. اما، متاسفانه، همواره ایجاد موج خبری و جذب عامه مردم به بازار در روزهای اوج‌گیری شاخص و ثبت رکوردهای جدید انجام می‌شود.

متاسفانه در دور قبلی صعود شاخص (در تابستان و مهر 97) تبلیغات زیادی از رسانه‌ها و حتی از سوی دولتمردان برای هدایت سرمایه‌ها به بورس صورت گرفت. تبلیغاتی که موجب رشد قابل توجه تعداد کدهای بورسی شد، اما با شروع اصلاح بازار، موجی از سرخوردگی برای تازه‌واردها ایجاد شد. با توجه به احتمال تکرار چنین اتفاقی در شرایط فعلی، ذکر چند نکته مهم، می‌تواند مفید باشد.

این روزنامه نوشته است: اول؛ درباره ورود به بازار است. برای معامله عجله نکنید و تحت تاثیر هیجانات قرار نگیرید. به ویژه اینکه این بار بر خلاف دور قبلی صعود بورس، شاهد رشد هیجانی پنج درصدی همه بازار نیستیم. سعی کنید اصول اولیه مثل تشکیل سبد، تعیین حد ضرر، تشکیل فهرست رصد (سهم‌هایی که هر روز معاملات و اخبارشان را رصد می‌کنید) و اتخاذ یک استراتژی معاملاتی (مثلا این که چقدر در بازار می‌مانید، روش تحلیل منتخبتان، نسبت ریسک و زیان انتظاری مناسب، مراجع قابل اعتماد و…) را رعایت کنید.

دوم؛ سمت و سوی بازار است، اما برای انتخاب سهام، از تحلیل‌های کلان شروع کنید و به مرور، دایره انتخاب را کوچک کنید و به یک سبد مناسب برسید.

این روزنامه نوشته است: مهم‌ترین عامل رشد این روزهای بازار سرمایه عبارتند از:

1- عملکرد بسیار مناسب برخی از شرکت‌ها در بهمن و اسفند گذشته. موضوعی که نشان می‌دهد برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند خود را با شرایط تحریم تطبیق دهند و فروش خود را با قیمت‌های مناسب (تخفیف کم) ادامه دهند.

این موضوع بعد از آن که موجی از پیش واکنش منفی به تحریم‌ها در پاییز گذشته ایجاد کرده و بازار سرمایه را به کمتر از سطح منطقی خود تنزل داده بود، باعث ریختن ترس موهوم بازار شد و تاکنون هم بر رشد بازار موثر است.

پرواضح است شرکت‌های صادراتی که از رشد نرخ ارز در سال گذشته (حدودا 6 ماه از سال) سود برده‌اند، طی امسال نیز می‌توانند بیش از سال گذشته از این موضوع سود ببرند. وقتی ریسک کاهش مقدار یا قیمت فروش در اثر تحریم هم تخفیف یافته باشد، این گروه می‌تواند همچنان محل توجه باشد.

2- زمزمه‌هایی وجود دارد که طبق سیاست‌های جدید ارزی و راه اندازی سامانه جامع تجارت، نرخ تسعیر ارز صادراتی شرکت‌ها نسبت به نرخ فعلی سامانه نیما رشد خواهد کرد.

این موضوع می‌‌تواند درآمد ریالی حاصل از صادرات را 20 تا 30 درصد رشد دهد. البته اهالی بازار می‌دانند که رشد 20 درصدی درآمد لزوما به معنی رشد 20 درصدی سود نیست؛ بلکه رشد سود می‌تواند صفر باشد (برای شرکت‌هایی که هزینه‌های ارزی زیادی دارند) یا می‌تواند 100 درصد باشد (برای شرکت‌هایی که حاشیه سود کم و خاصیت اهرمی بالایی دارند و هزینه ارزی آنها هم کمتر از درآمد ارزی است).

3- درباره شرکت‌های داخلی نیز انتظار می‌رود تورم موجب رشد سود اسمی (و نه لزوما سود حقیقی) شرکت‌ها شود. مثلا شرکتی قبلا با حاشیه سود 20 درصدی 100 تومان به‌ازای هر سهم سود داشته، اکنون با همان حاشیه سود می‌تواند 150 تومان سود داشته باشد. چرا که اگرچه هزینه‌ها و درآمدها با هم رشد کرده‌اند و نسبت این‌ها متفاوت از قبل نیست، اما مقدار ریالی آن بیشتر است.

4- اوضاع بازارهای جهانی هم خوب است. قیمت فلزات ، سنگ آهن و نفت در سطوح مطلوبی قرار دارد که در صورت تداوم این شرایط، وضعیت مناسبی برای فروش شرکت‌های صادراتی رقم خواهد خورد.

5- در کنار این عوامل، برخی موضوعات غیرعمومی نیز به عنوان محرک رشد بازار به چشم می‌خورد؛ مباحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها با نرخ جدید ارز و افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها، احتمال بهبود اوضاع بانک‌ها به خاطر سیاست‌های جدید پولی بانک مرکزی پس از چندین سال رکود، حداقلی بودن نرخ‌ها در برخی گروه‌ها که مدت‌ها در رکود بوده‌اند.

6- در کنار عوامل بنیادین، ورود نقدینگی جدید به بازار و ایجاد فضای مثبت برای چشم انداز بازار و مخصوصا تخریب چشم‌انداز سودآوری در بازارهای موازی مثل ارز و طلا (به‌ویژه بعد از شکست پروژه اخیر برای بالابردن نرخ ارز) هم موجب تسریع در واکنش بازار به عوامل بنیادین شده است.

تداوم رشد بازار متاثر از تداوم این عوامل است. به ویژه در شرایط فعلی که بورس به قله تاریخی خود رسیده، هر لحظه امکان دارد که با فروکش کردن هیجان مثبت و غلبه فشار فروش (حذف عامل ششم)، شرایط معکوس شود.

در این حالت، اگر سهم‌های کم‌بنیه خریده باشید، در کوتاه‌مدت و بلندمدت ضرر می‌کنید، اما اگر سهم‌های قوی خریده باشید، می‌توانید صبر کنید تا بعد از اتمام دوره هیجان منفی، سهم‌ها به مدار رشد واقعی برگردند. در واقع سوددهی سهم‌های بنیادی که اکنون هم هنوز در بازار کم نیستند، دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. دیر یا زود آن وابسته به وضعیت روانی بازار و میزان تزریق نقدینگی است.

رکوردشکنی تازه بازار سهام در ارتفاع 201 هزار واحدی

همچنین روزنامه ایران با تیتر «رکوردشکنی تازه بازار سهام در ارتفاع 201 هزار واحدی» نوشته است که شاخص بورس هر ساعت 1430 واحد رشد کرد.

این روزنامه نوشته است: روز گذشته بازار سهام ایران شگفتی دیگری رقم زد و تاریخی‌ترین شاخص بورس را به ثبت رساند. در حالی که شش ماه قبل و در مهر ماه سال گذشته شاخص بورس به رکورد تاریخی 195 هزار واحدی دست یافته بود، در نخستین روزهای سال جدید این رکورد را هم پشت سرگذاشت و دیروز به سقف تاریخی خود یعنی ارتفاع 201 هزار و 805 واحد رسید که نشان دهنده رشد 5 هزار و 721 واحدی شاخص معادل 2.92 درصد در چهار ساعت دارد.

بدین ترتیب روز گذشته شاخص به‌طور متوسط در هر ساعت هزار و 430 واحد بالا رفت. با رکوردشکنی تازه بورس، بازدهی این بازار تنها در 13 روز کاری سال جاری به 12.95 درصد رسید بازدهی که گویای رشد 23 هزار و 146 واحدی شاخص کل دارد.

درحالی که در روزهای اولیه سال جاری سرمایه‌گذاری در بازارهایی همچون طلا، ارز و مسکن به دلیل رشد بالای قیمتی و دورنمای نامشخص جذابیت خود را از دست داده است، بخشی از صاحبان سرمایه ترجیح داده‌اند تا پول خود را وارد بازاری کنند که در 12 روز اول کاری خود 10 درصد سود داده است.

طی روزهای اخیر انتشار صورت‌های مالی ۱۲ماهه شرکت‌های بورسی بر روی کدال و رشد EPS (درآمد به‌ازای هر سهم) شرکت‌ها نسبت به سال گذشته به‌ویژه شرکت‌هایی که صادرات محور تقاضای خرید سهام را که به گفته بسیاری از کارشناسان قیمت بسیار مناسبی دارد افزایش داد.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با اشاره به دورنمای مثبت بازار سهام در سال جاری، گفت: بازار در سال جاری تحت تاثیر مولفه‌های مثبت مختلفی قرار دارد. یکی از این مولفه‌های مثبت برای رشد بازار سهام نرخ ارز است که در کنار قیمت کامودیتی‌ها یا مواد پایه نظیر سنگ آهن، فلزات و… باعث رشد بالای ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور در بورس تهران شده است.

حسین فهیمی افزود: همچنین مؤلفه بعدی که صنعت بانکداری را در بورس تحت تاثیر مثبت قرار داده بخشنامه جدید بانک مرکزی است که به صادرکنندگان اجازه داده است بدون انتقال ارز، ارز حاصل از صادرات خود را به واردکنندگان بدهند. علاوه بر این نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد نیز یکی از دلایلی است که به رشد بازار سهام کمک کرده است.

وی اضافه کرد: سابقه تاریخی بازار نشان می‌دهد که همواره رشد نرخ ارز با یک وقفه زمانی بر روی ارزش سهام شرکت‌هایی که دارایی‌های ارزی دارند، تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به مولفه‌های مثبتی که اشاره شد دو دسته از شرکت‌های بورسی یعنی صادرات‌محورها و بانکی‌ها بیش از سایر شرکت‌ها با رشد ارزش سهام مواجه شده‌اند، این در حالی است که وزن این شرکت‌ها در بازار بالاست.

به گفته وی جایگزینی ارزش دلار، تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تسعیر نرخ ارز نیز به تقویت رشد بورس اوراق بهادار کمک خواهد کرد. علاوه بر این رشد نرخ تورم نیز از محل تاثیر بر روی دارایی‌های غیرپولی شرکت‌ها می‌تواند روی ارزش سهم موثر باشد. برهمین اساس طی روزهای اخیر به خصوص روز گذشته سهام‌داران حقیقی و حقوقی برای خرید سهام وارد بازار شدند.

فهیمی اظهارکرد: با محاسبه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی بازار سهام در سال گذشته به حدود 97 درصد می‌رسد که براساس پیش‌بینی‌ها این ظرفیت برای سال جاری نیز وجود دارد. اما نکته مهم این است که این رشد مداوم و در یک فرآیند بلندمدت باشد.

وی ادامه داد: درصورتی که بازار با همین سرعت افزایش یابد به‌طور قطع در آینده نزدیک شکننده خواهد بود. در واقع بازار نباید درگیر یک جو هیجانی شود که در آن سهم‌های خوب و بد با هم رشد می‌کند.

پرش تاریخی بورس به ابرکانال

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «پرش تاریخی بورس به ابرکانال» نوشته است که شاخص سهام با هجوم پول‌های جدید از ۲۰۰ هزار واحد عبور کرد.

این روزنامه نوشته است: شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته به روند صعودی خود ادامه داد و با جهشی پنج کانالی، سقفی جدید در کارنامه تاریخی این بازار ثبت کرد.

ورود پول‌های تازه، ارزش معاملات خرد سهام را به بیشترین مقدار در ۶ ماه اخیر رساند و با غلبه بر دیگر عوامل اثرگذار، زمینه رشد ۵۷۲۲ واحدی شاخص سهام و ورود این نماگر به ابرکانال ۲۰۰ هزار واحدی را فراهم کرد. با احتساب این میزان رشد، بازدهی شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال و طی ۱۳ روز معاملاتی به ۱۳ درصد رسید.

برخلاف تصور عمومی که عبور سهام از محدوده فعلی را به‌خاطر برخی گذشته‌نگری‌های عموما تکنیکال محتمل نمی‌دانست، قدرت نقدینگی توانست فضا را با محرک‌های بنیادی هماهنگ کند.

به این ترتیب نه‌تنها شاهد عبور از مرزهای روانی شاخص سهام بودیم، بلکه دیروز حدود ۹۰ درصد از نمادهای بورسی در محدوده سبز تابلو به معاملات خود پایان دادند. با این حال، رشد‌های دسته‌جمعی و پرشتاب گروه‌های بورسی می‌تواند هشداری برای معامله‌گرانی باشد که بدون توجه به عیار ارزندگی سهام به صف خریداران می‌پیوندند.

بنابراین به‌منظور جلوگیری از هیجانی شدن فضای معاملات و پایداری دوره رونق باید تفکیک سهام بر مبنای معیارهای تحلیلی مدنظر فعالان بورسی و به‌ویژه تازه‌واردها قرار گیرد. همان‌طور که اشاره شد دیروز قدرت نقدینگی بر دیگر عوامل اثرگذار غلبه کرد و چاشنی رشد حدود ۳ درصدی شاخص کل سهام شد.

روز گذشته بیش از ۱۲۸۵ میلیارد تومان نقدینگی در میان فعالان بورسی جابه‌جا شد. رقمی که از ۱۷ مهر سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بود. در این میان رشد دسته‌جمعی قیمت در گروه‌های مختلف و ترکیب یکدست تقاضا در سهم‌های بنیادی و غیربنیادی حاکی از قدرت نقدینگی داشت.

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته قریب به اتفاق نمادهای بورسی در محدوده سبز قیمت قرار گرفتند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام نمادهای مذکور از پشتوانه لازم برای رشد برخوردار نیستند.

ازاین‌رو، ریسک حضور در این دسته از سهم‌ها بالا ارزیابی می‌شود و می‌تواند سبب ثبت زیان برای معامله‌گران به‌خصوص تازه‌واردها شود.

این مهم، لزوم توجه به تمامی مولفه‌ها برای دقت بیشتر در انتخاب سهام را گوشزد می‌کند. در صف‌نشینی در برخی از گروه‌های کوچک و متوسط یا تحرکات مثبت در تک‌سهم‌های مستعد برای موج‌سواری طی روزهای اخیر می‌توان مصادیقی از این پدیده یافت.

هر چند با توجه به وجود سهم‌های ارزنده در این گروه‌ها، نمی‌توان از لفظ غیرارزنده استفاده کرد اما رشد دسته‌جمعی تمام نمادهای زیرمجموعه صنایع مزبور خود نشان از هیجانی بودن معاملات دارد. برای مثال، سهام زیرمجموعه گروه قند و شکر از صنایعی است که می‌تواند مصداقی از این شرایط باشد که طی روز گذشته بر خلاف جریان عمومی بازار تحت فشار فروش دچار افت شدید قیمت شدند.

این گروه‌ها طی هفته‌های اخیر با رشد‌های پیاپی و صف‌های دسته‌جمعی خرید پیش آمدند و رکوردهای تازه‌ای به جا گذاشتند که در صورت عدم تحقق انتظارات می‌تواند اعلان خطری برای معامله‌گران تازه‌وارد باشد. بر این اساس آگاهی کامل از دلایل رشد یک سهم و همچنین ریسک‌های موجود پیش‌رو از مقدمات قرار گرفتن سهم در لیست خرید معامله‌گران قلمداد می‌شود.

ركوردشكنی شاخص بورس تهران

همچنین روزنامه جام‌جم با تیتر «ركوردشكنی شاخص بورس تهران» نوشته است که شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه با افزایش 5721 واحد به رقم ۲۰۱ هزار و ۸۰۵ واحد رسید.

این روزنامه نوشته است: به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به‌رغم فضای تحریم و در حالی كه بازارهای غیرمولد كشور همچون طلا و ارز در شرایط سكون به‌سر می‌برند، بازار سرمایه گوی سبقت را ربود و شاخص كل در روز دوشنبه با رشدی بیش از 5000 واحد، از كانال ۲۰۰ هزار واحدی عبور كرد.

به گفته كارشناسان، تغییرات نرخ ارز، سیگنال ارسالی قیمت جهانی كالاها، ركود بازارهای غیرمولد كشور و عبور از فضای تحریم مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در روند مثبت شاخص طی روزهای اخیر است.

نگاهی به روند معاملات هم حكایت از حضور پررنگ سهام‌داران حقیقی و ورود نقدینگی‌های تازه به بازار سرمایه دارد. از سوی دیگر، انتظار رشد فروش سه‌ماهه شركت‌ها در سه‌ماهه اول سال و همچنین گزارش‌های مثبت آخرین ماه سال ۹۷ نیز در روند مثبت فعلی شاخص موثر بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.