کد مطلب: ۳۶۶۴۱۶

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

رشد شاخص بورس چقدر ماندگار است؟

رشد شاخص بورس چقدر ماندگار است؟

محمدباقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در کوتاه‌مدت پایداری رشد شاخص به بازگشایی نماد «وتجارت» بستگی دارد، اما در میان‌مدت روند شاخص صعودی خواهد بود و به نظر می‌رسد شاخص در هدف اولیه تا 220 هزار واحد و در مرحله بعدی تا سطح 260 هزار واحد رشد داشته باشد.

با رشد 4.7 درصدی شاخص کل در هفته گذشته، انتظارها برای گذر شاخص بورس از سطح مقاومت شکل گرفت. امروز 26 فروردین ماه سال 1398، شاخص برای اولین بار از سطح 200 هزار واحد گذشت و توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

آیا رشد شاخص پایدار باقی می‌ماند؟

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ماندگاری رشد شاخص بورس می‌گوید: اگر دو حالت کوتاه‌مدت و میان‌مدت را در نظر بگیریم، از نظر کوتاه‌مدت بحثی که در حال حاضر وجود دارد بازگشایی نماد «وتجارت» است. اگر نماد «وتجارت» با قیمت بالا بازگشایی شود احتمال فشار فروش بالا می‌رود و این فشار فروش به بقیه نمادهای این گروه نیز سرایت می‌کند. این امر کلیت بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و موجب می‌شود در کل بازار فشار فروش به وجود آید.

وی ادامه می‌دهد: اما از نظر میان‌مدت روند شاخص صعودی خواهد بود و به نظر می‌رسد شاخص در هدف اولیه تا 220 هزار واحد و در مرحله بعدی تا سطح 260 هزار واحد رشد داشته باشد.

خادمی با اشاره به علت رشد شاخص بورس عنوان می‌کند: در حال حاضر بازار از دو منبع قابلیت رشد به خود گرفته، یکی بحث تورم و دیگری قیمت دلار ، به‌طوری که هم نرخ نیمایی در حال افزایش است و هم اینکه امسال نیز همانند سال گذشته با تورم بالا مواجه هستیم و با توجه به این موضوع، احتمال افزایش ریالی سودها نیز چه در سهام داخلی و چه در سهام صادراتی وجود دارد.

این کارشناس می‌افزاید: در حالی که انتظار می‌رفت بحث صادرات شرکت‌ها با مشکل بیشتری مواجه شود اما آن چیزی که در حال حاضر مشاهده می‌شود به این صورت است که شرکت‌های صادراتی فروش خوبی دارند و مشکل خاصی نیز در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر قیمت دلار و نرخ‌های جهانی در حال افزایش بوده و این باعث شده که سهم‌های صادرات‌محور امسال سود خوبی داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.