کد مطلب: ۶۷۸۰۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زیان انباشته شبکه بانکی سر به فلک کشید/ بانک آینده، زیانده‌ترین بانک ایران

زیان انباشته شبکه بانکی سر به فلک کشید/ بانک آینده، زیانده‌ترین بانک ایران

بررسی آمار و ارقام آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از بانک‌های کشور، از رسیدن زیان انباشته شبکه بانکی به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زیان سنگین بخش بزرگی از بانک‌های ایران، مساله تازه‌ای نیست و مدت‌هاست که شبکه بانکی با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کند. با این وجود، بررسی دقیق مبلغ این زیان، نتایج ترسناکی را از میزان زیان انباشته شبکه بانکی نشان می‌دهد.

زیان انباشته شبکه بانکی چقدر شد؟

با نگاهی به آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از بانک‌های ایرانی، مشخص می‌شود که ۱۲ بانک از ۲۹ بانک فعال در اقتصاد ایران، زیان‌ده هستند. مجموع زیان انباشته شبکه بانکی ، به رقم نجومی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. برای درک بزرگی این عدد می‌توان گفت که هر فرد ایرانی، باید سه میلیون و ۷۷۰هزار تومان به بانک‌ها پرداخت کند تا ضرر و زیان آنها تسویه شود.

بانک آینده با ثبت زیان انباشته ۹۵ هزار و ۴۰۰میلیارد تومانی، حدود ۳۰درصد از کل زیان شبکه بانکی را متحمل شده است. بانک‌های ملی، سرمایه، سپه، ایران زمین و دی هم در ادامه لیست بزرگ‌ترین بانک‌های زیانده قرار دارند.

جدول زیر، فهرست کامل بانک‌های زیان‌ده به همراه میزان زیان انباشته آنها را نمایش داده است. البته لازم به ذکر است که آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از بانک‌های دولتی، مربوط به سال ۱۳۹۹ است. در نتیجه به احتمال بسیار زیاد، حجم زیان این بانک‌ها بالاتر از رقم ثبت شده در این جدول است.

1 page 0001

آثار جبران ناپذیر ناکارآمدی بانک‌ها

این زیان انباشته ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی، معادل نصف پایه پولی است. از سوی دیگر برخی از این بانک‌ها به همراه زیرمجموعه‌های آنها به قدری بزرگ هستند که اعلام ورشکستگی آنها هزینه‌های بسیار زیادی را به‌جا می‌گذارد و عملا امکان پذیر نیست.

حال اگر قرار باشد که این زیان هم با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول جبران شود، شاید پیامدهای تورمی غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد.

از طرف دیگر، این زیان شدید نشان‌دهنده ناکارآمدی شبکه بانکی کشور است. این وضعیت می‌تواند به بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی نسبت به بانک‌ها و روی آوردن این افراد به روش‌هایی دیگر برای تامین مالی فعالیت‌های خود منجر شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سپه زیان انباشته بانکهای ادغامی رو جذب کرد وگرنه در آخرین صورتهای مالی قبل ادغام ۱۰۰۰ میلیارد تومن سود داشت

  • ناشناس

    سود بانک ها در جریان پول است ، عدم جریان و گردش پول ، حکایت از رکود اقتصادی ست ، فقط بانک ها زیاندیده نیستند ، کلیت اقتصاد در حال افزایش زیان است

  • ناشناس

    بانک‌ها 100 برابر این زیان‌ها ملک و املاک دارن، نگران نباشید. اینها ترفندهای دلال هاست برای اینکه مردم پولها رو از بانک ها بکشند بیرون و سفته بازی شروع بشه.

    • ناشناس

      عامل اصلی گرانی زمین و مسکن و نابودی اقتصا همین بانک‌های به اصطلاح اسلامی هستند.

  • علی

    وامهای تکلیفی دولت کمر بانکها رو شکسته .حتی برای بانکهای خصوصی هم وام تکلیفی مثل ازدواج و فرزنداوری و ودیعه مسکن و ….تعیین میکنه

  • ایرانی

    سلام .من موندم چطور بانک آینده اینقدر بدهکاره بعد هم وام های کلان باسودکم میده .وهم سپرده باسود بالا میگیره .خب اونوقت یعنی چه

  • ناشناس

    اگر امکان دارد دارئی به روزشده بانکهای محترم راهم بنویسید تامردم خودشان نتیجه گیری کنند بادارائی بانک آینده می شود کشور کویت وعراق دبی را خرید دست از اینهمه دروغ بردارید

  • ناشناس

    نگران بانک آینده نباشید
    اینقدر ملک و املاک داره که زیان نکنه
    بعدشم همین بانک آینده از کسایی بود که باتوجه به املاکی که داره قیمت ملک را روز به روز افزایش داده

  • ناشناس

    دوباره باید دید چه خوابی واسه خلق الله دیدن

  • مجتبی

    بانک سپه یک بانک سودده بود ولی یک دفعه چندین بانک با زیانهای انباشته بالا (علی الخصوص قوامین) رو در اون ادغام کردند و داره جور زیان اونها رو میکشه…

  • ناشناس

    به نظرم بانکها مقصر این وضعیت نیستند .اولا بانکها برخلاف ماهیت دستوری عمل میشود که کاملا اشتباه است .دوما دولت بانکها را سیاسی و رانتی رصد و کنترل میکند که این زیان نتیجه همین نگاه است.سوما دولت بانکها را جیب خودش میداند که با ان می خواهد تمام مشکلات را بصورت غیر اساسی حل کند و فقط یک آمار قشنگ بگیرد مثل وام خود اشتغالی که اگر واقعا درست بود حتی یک بیکار نداشتیم و در عمل نیز سهام بانکها را واگذار کرده و فروخته و با دستوری کردن بانکها را یا ورشکست و یا در آینده نزدیک ورشکست خواهد کرد و عملا متضرر آن سهامدارن بیچاره میباشند .و در آخر اگر واقعیت را ببینیم می توان فهمید که با دستورات بدون تفکر و شتابزده دولت مردم بانکها را مقصر و روبروی خود میبینند که باعث تمام مشکلات جامعه هستند که این تفکر تا حدودی فشار دولت را کم کرده و عملا بانکها توانی برای پرداخت دستورات دولت ندارند به نظرم تنها راه نجات بانکها مستقل شدن آنها و عدم دخالت مستقم دولت و برچیده شدن بانکهای که با توجه به رانتها برای سواستفاوه تاسیس شده است .