کد مطلب: ۵۳۰۲۱۵

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به تجارت‌نیوز گفت:

تعطیلی واحدهای کوچک تولید فولاد/ جلسه مهم فولادی‌ها و معدنی‌ها

تعطیلی واحدهای کوچک تولید فولاد/ جلسه مهم فولادی‌ها و معدنی‌ها

در حالی که هدف از راه‌اندازی سامانه بهین‌یاب تخصیص سهمیه مواد اولیه به تولیدکنندگان است، حالا آنها از حضور دلالانی شکایت دارند که با خرید مواد اولیه از بورس و فروش آن با نرخ‌های چند برابری به تولیدکنندگان واقعی، واحدهای واقعی تولید را در آستانه تعطیلی قرار داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز نرخ دستوری فولاد داخلی ۶۵ درصد نرخ جهانی این کالاست و ایجاد رانت از معضلات این تفاوت ۳۵ درصدی قیمت فولاد داخلی با خارجی است.

سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به تجارت‌نیوز گفت: سامانه بهین‌یاب زمانی درست عمل می‌کند که قیمت‌ها دستوری نباشد. با توجه به تقاضای بازار و قیمت‌ها، فولاد داخلی باید توسط تولیدکننده و از طریق بورس عرضه و یا صادر شود.

شهرستانی در پاسخ به این‌که تفاوت نرخ فولاد داخلی با جهانی چقدر باید باشد؟ گفت: با در نظر هزینه‌های حمل و نقل تا بندر، تخلیه و بارگیری، گمرک، ریسک برگشت و هزینه انتقال پول و هزینه بیمه قیمت فولاد داخلی باید پنج الی ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت فولاد جهانی باشد و هر زمان این اختلاف قیمت ۱۰ درصدی کمتر بود تولیدکننده تمایل به صادرات خواهد داشت و اگر این اختلاف بیش از ۱۰ درصد شد تمایل تولیدکننده برای شرکت در بورس بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا هم گفت: با وزارت صمت صحبت‌هایی در این مورد شده و برنامه و شیوه‌نامه نیز همین است اما عرضه کل زنجیره فولاد در بورس زمانی محقق می‌شود که قیمت‌ها دستوری نباشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به لزوم تشکیل ستاد فولاد گفت: سیاست وزارت‌ صمت بر اهداف بلند مدت تکیه دارد و برای جلوگیری از فساد و رانت نباید بر معضلات و مشکلات روزمره شرکت‌ها حکمرانی کند. لذا فولادی‌ها و معدنی‌ها به اجماع رسیده‌اند و قرار است در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای در این مورد تشکیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی 3 میلیون تن فولاد گم میشه یعنی کارخانه ها دارند محصول مجانی در اختیار مشتری قرار میدن و کمپانی که درآمد نداشته باشه ورشکستگی آن طبیعی و منطقی به نظر میاد و این اصلا چیز عجیبی نیست و کاملا برنامه ریزی شده و حساب شده است.