خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۷۹۴۲

رئیسی: ما هم از تورم ناراحت هستیم!

رئیسی: ما هم از تورم ناراحت هستیم!

در شرایطی امروز رئیسی از میزان تورم ابراز نگرانی کرده است که این موضوع پیش از این یکی از دلایل استیضاح وزیر اقتصاد عنوان شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی لایحه بودجه 1402 بالاخره به دست مجلسی‌ها رسید که ابراهیم رئیسی- رئیس جمهوری قبل از تقدیم لایحه در سخنانی به موضوع تورم اشاره کرد. رئیسی در این سخنرانی گفت که او نیز از تورم ناراحت است! گفته‌ای که نشان از ناکامی دولت در مهار تورم حتی با ایده تشکیل کمیته رصد تورم را دارد. پیشتر هم رئیس دولت سیزدهم مبارزه با تورم را مهم‌ترین محور بودجه 1402 اعلام کرده بود.

در شرایطی امروز رئیسی از میزان تورم ابراز نگرانی کرده است که این موضوع پیش از این یکی از دلایل استیضاح وزیر اقتصاد عنوان شده بود. چند وقت پیش بود که عضو کمیسیون شوراهای مجلس طی سخنانی خبر از احتمال استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس داد. در واکنش به این تصمیم، برخی کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که نارضایتی مردم به‌ویژه از نرخ تورم و ناعادلانه بودن نظام مالیاتی از جمله دلایل این امر است.

تورم کاهش 19درصدی داشته است

رئیسی در جریان تقدیم لایحه بودجه در صبح امروز طی سخنانی با بیان اینکه نسبت به تورم ناراحت هستیم، اعلام کرد که دولت قبل با ۵۹ درصد تورم دولت را تحویل داد؛ امروز ۱۹ درصد کاهش تورم داشتیم اما اقدامات ما باید منجر به کاهش بیشتر تورم شود. این برای چندمین بار است که رئیسی از از تورم بالا در دولت قبل سخن می‌گوید.

در عین حال آنچه در این دولت به مانند دولت‌های قبل هم تکرار شده است؛ این است که برای نشان دادن وضع بهتر شاخص تورم به آمارهای بانک مرکزی استناد می‌کنند. این در حالیست که مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع اصلی اعلام نرخ تورم و رشد اقتصادی معرفی شده است.

وضعیت فعلی شاخص تورم چگونه است؟

اما وضعیت فعلی شاخص تورم چگونه است؟ مرکز آمار ایران طی گزارشی اعلام کرده که نرخ تورم نقطه‌ای در آذرماه امسال به عدد 48.5 درصد رسیده است؛ این یعنی خانوار ایرانی برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات به طور میانگین 48.5 درصد نسبت به آذر ماه سال قبل هزینه کرده‌اند. در عین حال، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که روند صعودی نرخ تورم برای دو سال آینده ادامه دارد.

اما رئیس بانک مرکزی پیشین اعلام کرده بود که برآوردهای این نهاد خبر از روند کاهشی نرخ تورم برای سال 1402 دارد. البته او رقم تورم را اعلام نکرد اما به نظر می‌رسد همین اظهارات دور از واقعیت مقامات اقتصادی سطح نارضایتی‌ها را افزایش داده است.

این موج نارضایتی‌ها به سکانداران امور در دوره‌های قبل هم رسیده است. عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی یکی از افراد است که پیشتر با انتشار توئیتی خطاب به رئیسی گفته بود زندگی مردم با نمودارهای ساختگی شما اداره نمی‌شود. در حالی مقامات از میزان تورم ابراز نگرانی می‌کنند که وضعیت فعلی نتیجه سیاستگذاری نادرست آنها طی سالیان گذشته است.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده هم خط فقر خانوار دو نفره تهرانی به 32 میلیون تومان رسیده است و ادامه روند صعودی تورم به معنای شکاف عمیق‌تر میان درآمد و هزینه خانوار است و آنها را به چاه ویل فقر هل می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روحانی چقدر برای سرمایه دار ها خوب بود همه رو میلیاردر کرد الان مهاجرت کردن

  • ناشناس

    بدبختمان کردین