کد مطلب: ۷۰۲۳۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرانه تولید زباله در تهران ۳ برابر سرانه جهانی / ایران در مدیریت پسماند هم عقب ماند

سرانه تولید زباله در تهران ۳ برابر سرانه جهانی / ایران در مدیریت پسماند هم عقب ماند

متوسط سرانه تولید زباله در تهران ۳۲۰ کیلوگرم است، در حالی که سرانه تولید زباله در جهان ۱۱۰ کیلوگرم در سال است؛ به عبارتی حدود سه برابر میزان جهانی. ایران از نظر مدیریت پسماند در وضعیت نامناسبی است و از میان ۱۸۰ کشور رتبه ۹۷ را دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز جهانی پاکسازی زمین فرا رسید و میلیون‌ها نفر در ۱۸۰ کشور به جمع کردن زباله، پلاستیک و… در پارک‌ها، طبیعت و حاشیه‌ها شدند. در ایران نیز برنامه‌های این چنین اجرا می‌شود اما سرعت پاکسازی و مدیریت پسماند در کشور به پای تولید زباله نمی‌رسد.

۱۵ سپتامپر روز جهانی پاکسازی زمین از طبیعت است که برخی از دوستداران طبیعت، زباله‌های رها شده در جنگل‌ها، سواحل، کوه‌ها و… را جمع‌آوری می‌کنند. همه اینها برای این است که سهمی هر چند کوچک در نجات طبیعت از آفت زباله داشته باشند. اما وضعیت ایران از نظر تولید و مدیریت پسماند چگونه است؟ آیا ایران توانسته است پا به پای افزایش جمعیت، تولید و بازیافت زباله را مدیریت کند؟

سرانه تولید زباله در تهران سه برابر سرانه جهانی!

آنطور که ایسنا گزارش می‌دهد، در سال ۲۰۲۱ ایران رتبه ۱۷ در تولید زباله را داشت. همچنین هر فرد به‌طور متوسط سالانه ۶ برابر وزن خود زباله تولید می‌کند. آماری که پیامی هشداردهنده را برای محیط زیست کشور ارسال می‌کند.

سرانه تولید زباله در جهان ۱۱۰ کیلوگرم در سال است، در حالی که متوسط سرانه تولید زباله در تهران ۳۲۰ کیلوگرم است؛ به عبارتی حدود سه برابر میزان جهانی. همچنین سرانه روزانه در مقیاس جهانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است، در حالی که در ایران ۶۰۰ گرم در روز است؛ یعنی دو برابر میزان جهانی.

پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارشی از تولید پسماند در تهران نوشت که بر اساس آن روزانه بیش از پنج هزار تن زباله از تهران جمع‌آوری و به آراد کوه انتقال داده می‌شود. آرادکوه سال‌هاست که محل مناقشه است، برخی می‌گویند دیگر ظرفیت دفن زباله در این منطقه وجود ندارند و برخی می‌گویند قابل انتقال نیست.

زباله‌هایی که بدون استفاده تلنبار و دفن می‌شوند

گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نشان می‌دهد، ایران از نظر مدیریت پسماند نیز در وضعیت نامناسبی قرار دارد. بر اساس این گزارش، ۷۰ درصد پسماند تولیدی در ایران، پسماند‌های آلی است که بیشتر از میانگین خاورمیانه و البته بیشتر از میانگین جهانی است. این پسماندها قابلیت تولید انرژی و کمپوست را دارند.

اما از این پسماندها چقدر استفاده می‌شود؟ در ایران، ۷۲ درصد از پسماندهای تولیدی بدون پردازش، دفن غیربهداشتی می‌شوند. همچنین سالانه ۱۷۰ میلیون تن پسماند کشاورزی در کشور تولید می‌شود، اما این پسماندها نیز بدون هیچ استفاده و پردازشی دفن یا سوزانده می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران ، از نظر مدیریت پسماند ایران در وضعیت نامناسبی است و از میان ۱۸۰ کشور رتبه ۹۷ را دارد و در میان کشورهای خاورمیانه امتیاز کمتری دارد.

تولید زباله

در ایران، ۷۲ درصد از پسماندهای تولیدی بدون پردازش، دفن غیربهداشتی می‌شوند.

ایران جزء ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله پلاستیکی

گزارش‌ها از وضعیت نامناسب کشور در این حوزه به اینجا ختم نمی‌شود. آنطور که ایسنا گزارش داد، ایران در تولید زباله پلاستیکی جزء ۲۰ کشور اول دنیاست. هر ایرانی روزانه به‌طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که ۹۶درصد از آن‌ها مستقیم وارد سطل زباله می‌شود.

فعالان محیط زیست برای کاهش این میزان، استفاده از کیسه‌ها و ساک‌های پارچه‌ای یا سبد ثابت برای خریدهای روزانه پیشنهاد می‌دهند. همچنین استفاده از بطری‌های نگهدارنده نوشیدنی به جای استفاده از بطری‌های یکبار مصرف آب معدنی و به جای استفاده از ظروف پلاستیک از ظروف نگهدارنده استیل و… استفاده شود.

برخی هم از دیگر ظروف یکبار مصرف مانند قاشق و چنگال و برخی از سفره‌های یکبار مصرف پلاستیکی استفاده می‌کنند. همه اینها باری است بر روی دوش طبیعت که سال‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، زمان مورد نیاز برای تجزیه قوطی‌های آلومینیومی ۲۰۰ سال، لیوان‌های فومی ۵۰ سال و برای کیسه‌های پلاستیکی ۲۰ سال است. (ایسنا)

همه اینها در حالی است که از سوی مجمع جهانی اقتصاد، یکی از خطرهای اصلی اقتصاد ایران، بحران منابع طبیعی است. بررسی‌ها در حوزه خاک، هوا، پسماند و… نگرانی مجمع جهانی اقتصاد را برای بحران مناطع طبیعی در ایران تائید می‌کند.

در چنین شرایطی است که برخی از دوستداران طبیعت در روز پاکسازی زمین از زباله، تلاش می‌کنند گامی در این زمینه بردارند و برای افزایش تولید زباله و تلنبار شدن آن به مردم هشدار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.