کد مطلب: ۷۱۰۲۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نفت سوریه توسط آمریکا به سرقت می‌رود؟/ تقابل کاخ سفید و کرملین در بازار نفت

نفت سوریه توسط آمریکا به سرقت می‌رود؟/ تقابل کاخ سفید و کرملین در بازار نفت

چندی پیش خبری مبنی‌ بر سرقت نفت از سوریه توسط نیروهای آمریکایی منتشر شد. گویا میزان نفت سرقت‌شده ۵۰ تانکر است که از شرق و شمال‌شرق سوریه جابه‌جا می‌شود. اما آیا موضوع تأثیری بر بازار نفت می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی منابع نزدیک به دولت از سرقت نفت در مناطق تحت اشغال سوریه توسط نیروهای آمریکایی خبر دادند. در جزئیات این خبر آمده است که سه‌شنبه گذشته ۵۰ تانکر نفت از خاک این کشور به پایگاه‌های آمریکا در عراق منتقل شد.

مناطقی که نفت از آن‌ها به عراق منتقل می‌شود در موقعیت جغراقیایی شرق و شمال شرق سوریه قرار دارد.

نفت سرقتی بازار را بر هم می‌ریزد؟

در حالی که اکنون بازار نفت تحت تأثیر مؤلفه‌های مهم‌تری، ازجمله حمله نظامی روسیه به اوکراین قرار دارد، مشخص نیست که چرا برخی منابع همچنان بر نقش کشورهای دیگر بر بازار تأکید دارند.

پس از آتش‌افروزی‌های ولادیمیر پوتین در خاک کیف بود که قیمت نفت رکوردهای بی‌سابقه‌ای را شکست. اخیراً نیز اوپک‌پلاس در حمایت از سیاست‌های ضد اروپایی روسیه تصمیم بر کاهش دو میلیون بشکه‌ای صادرات نفت گرفت. حال انتشار خبر سرقت نفت سوریه توسط آمریکا به نظر می‌رسد آدرس غلط به بازار است.

در همین زمینه حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ذکرشده برای انتقال این محصول، سناریوی سرقت می‌تواند محتمل باشد. چراکه عراق واقع در شمال و شمال شرق سوریه است.

او ادامه داد: البته حجم ذکره شده که به‌نظر در قالب کامیون است بسیار ناچیز به حساب می‌آید و اصلا ارزش بررسی ندارد.

وی عنوان کرد: نه‌تنها این میزان ناچیز است، بلکه فرض تامین سوخت پایگاه‌ها با این مقدار ناکافی به‌ نظر می‌آید. در حال حاضر پمپ‌‌های بنزین‌ تهران روزانه دو بشکه نفت مصرف می‌کنند. حال آنکه چنین پایگاه‌هایی با ۵۰ تانکر سوخت‌شان تامین می‌شود جای سوال دارد؟!

صالحی درباره تاثیر این میزان از نقل و انتقال نفت در بازار انرژی توضیح داد: امروزه دنیا شاهد معاملات بشکه‌های میلیونی در بازار انرژی است. از معاملات کلان اوپک گرفته تا عراق و عربستان، بنابراین نقل و انتقال چند کامیون نمی‌تواند تاثیری در این بازار انرژی بگذارد.

کاهش عرضه نفت اوپک بر ۲ درصد جهان اثر دارد

بر اساس این گزارش میزان نفت جابه‌جا شده از سوریه به عراق رقمی نیست که تاثیر چندانی بر بازار انرژی داشته باشد. چراکه امروزه دنیا شاهد جابه‌جایی حجم عظیم طلای سیاه در بازار انرژی است.

هفته گذشته بود که جلسه اوپک تشکیل و تصمیم کاهش عرضه دو میلیون بشکه نفت به بازار جهانی ابلاغ شد. هرچند این تصمیم واکنش‌های متعدد و حتی افزایش قیمت این محصول را به همراه داشت، اما با وجود این، مقامات اوپک تاثیر این میزان کاهش را تنها بر دو درصد از تقاضای جهانی دانستند.

البته غیرقانونی بودن سرقت نفت توسط آمریکا محرز بوده و دولت سوریه بارها حضور شبه نظامیان و آمریکایی‌ها را محکوم کرده است. همچنین از آنجایی که این خبر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد باید دید با گذشت زمان و ادامه این روند ممکن است آمریکا نسبت به آن واکنش نشان دهد یا خیر؟

در لحظه تنظیم این خبر هر بشکه نفت برنت طی یک‌ماه اخیر ۹۸٫۴۸ دلار معامله می‌شود که نسبت به روز قبل تغییری نداشته است. همچنین هر بشکه نفت خام وست‌‌تگزاس اینترمدییت ۹۳٫۲ دلار قیمت‌گذاری شد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر آمریکا اوپک را تحریم می‌کند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه ربطی به دزدی نفت توسط آمریکا داشت؟! خوب برای آمریکا سفید می کنید

  • ناشناس

    بیشتر از سرقت نقت و گاز ایران از حوزه مشترک نیست فرافکنی نکنید