خبر مهم:

کد مطلب: ۷۴۷۸۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روسیه چقدر از سقف قیمت نفت خسارت دید؟ / کسری بودجه کرملین

روسیه چقدر از سقف قیمت نفت خسارت دید؟ / کسری بودجه کرملین

تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه توسط گروه 7 علاوه بر کسری بودجه بی‌سابقه موجب ضرر روزانه هنگفتی به اقتصاد این کشور می‌شود. اما با توجه به کاهش هزینه‌های غیرجنگی و سختگیری‌ها، کرملین همچنان توانسته اقتصاد را در وضعیت خوبی حفظ کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تلاش غرب برای خنثی کردن ماشین جنگی روسیه، تعیین سقف قیمت برای نفت این کشور، روزانه 172 میلیون دلار (160 میلیون یورو) برای کرملین خسارت به بار می‌آورد.

مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک مستقر در هلسینکی در گزارشی اعلام کرد، زمانی که سقف قیمت از 5 فوریه به محصولات تصفیه شده تعمیم یابد، درآمدهای از دست رفته به 280 میلیون دلار در روز افزایش پیدا می‌کند.

این تحقیق شواهد بیشتری در مورد چگونگی آسیب سقف اعمال شده توسط کشورهای گروه 7 و تحریم‌های اتحادیه اروپا به مسکو، ارائه می‌کند. نفت خام روسیه در حال حاضر کمتر از نصف قیمت‌های بین‌المللی به فروش می‌رسد.

به نقل از بلومبرگ ، لوری میلی‌ویرتا، تحلیلگر ارشد در CREA، گفت: تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و سقف قیمت نفت بالاخره شروع شد و تأثیر آن به همان اندازه که انتظار می‌رفت، قابل توجه است. این سازمان تحقیقاتی گفت اتحادیه اروپا باید به دنبال سخت‌گیری بیشتر در مورد مسکو باشد.

به گفته CREA، اگر سقف قیمت به 25 تا 35 دلار در هر بشکه نیز برسد، همچنان بالاتر از هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل روسیه است، اما درآمد صادرات نفت این کشور را حداقل 100 میلیون یورو در روز کاهش می‌دهد.

میلیویرتا گفت: «کاهش سقف قیمت تا حدی ضروری است که سود نفت مشمول مالیات را برای کرملین حذف کند و واردات نفت و گاز باقی مانده از روسیه را محدود کند».

در حالی که این تخفیف ممکن است در حال افزایش باشد، اما همیشه این احتمال وجود دارد که روسیه بتواند خودسرانه عرضه را کاهش دهد و باعث افزایش بیشتر قیمت نفت شود. کرملین که اخیرا چنین تهدیدی را مطرح کرده است، به دنبال راه‌هایی برای مقابله با سقف قیمتی است که ولادیمیر پوتین، آن را غیرقانونی می‌نامد.

افزایش تخفیف در نفت اورال این کشور به دنبال ممنوعیت اتحادیه اروپا از 5 دسامبر بر روی تقریباً تمام واردات نفت خام از طریق دریا از روسیه اعمال می‌شود. به طور همزمان، این بلوک به گروه 7 در اعمال محدودیت بر قیمت عرضه روسیه پیوست. هر کسی که مایل به دسترسی به خدمات غربی، مانند بیمه استاندارد صنعتی است فقط در صورتی می تواند این کار را انجام دهد که به ازای هر بشکه نفت روسیه 60 دلار یا کمتر بپردازد.

به گفته CREA، روسیه تاکنون 3.1 میلیارد یورو نفت خام را به کشتی‌های تحت پوشش سقف قیمت ارسال کرده است که بخش عمده آن توسط دولت مشمول مالیات می‌شود. سایر اقدامات در کنار کاهش سقف قیمت‌ها، مانند تشدید مجازات‌ها برای عدم رعایت و تحریم‌های اضافی بر فروش تانکرها، می‌تواند درآمد سوخت‌های فسیلی را 200 میلیون یورو در روز کاهش دهد.

کسری بودجه روسیه در پی کاهش قیمت نفت

این محدودیت‌ها، کسری بودجه فدرال روسیه در ماه دسامبر به سطح بی‌سابقه‌ای کاهش داد. طبق محاسبات بلومبرگ بر اساس آمارهای غیررسمی ارائه شده توسط دولت در روز سه‌شنبه، عدم تعادل مالی ماه گذشته به رکورد 3.9 تریلیون روبل (56 میلیارد دلار) رسید.

در نتیجه، کسری سالانه به حدود 3.3 تریلیون روبل افزایش یافت و نسبت به 11 ماهه اول که مازاد بودجه وجود داشت روند معکوس گرفت.

بر اساس ارقام اولیه، هزینه‌های سال نسبت به پیش‌بینی‌های قبل از جنگ بیش از یک سوم افزایش یافته است. مخارج دولت در روسیه عمدتاً فصلی است، با افزایش هزینه قابل توجهی که اغلب در پایان سال رخ می‌دهد و منجر به کسری بیشتر می‌شود.

در نیمه اول سال، صادرات کالا با قیمت بالا مانند نفت، گاز و سایر کالاها به جبران افزایش هزینه‌ها کمک کرد، اما این الگو به تدریج در حال تغییر است. برای جبران کاهش قیمت نفت و کسری بودجه، دولت قبلاً شروع به کاهش یا به تعویق انداختن هزینه‌های غیرجنگی کرده است و در حال بررسی افزایش مالیات بر برخی شرکت‌های بزرگ است.

به دلیل سال‌ها اقدامات سختگیرانه‌ای که قبل از جنگ به اجرا گذاشته شد، وضعیت مالی روسیه علی‌رغم فشارها همچنان خوب است. طبق پیش‌بینی‌ها، کسری بودجه برای سال جاری 2 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود که با کسری سال 2022 برابری می‌کند. اما پیش‌بینی فعلی بر اساس نفت 70 دلاری است که حدود 20 دلار بالاتر از سطحی است که در ماه دسامبر مشاهده شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.