کد مطلب: ۴۳۶۸۲۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

نگاهی به بدترین سقوط‌های بورس در آمریکا / دوشنبه گذشته چقدر سیاه بود؟

نگاهی به بدترین سقوط‌های بورس در آمریکا / دوشنبه گذشته چقدر سیاه بود؟

با شروع جنگ نفتی عربستان و شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا، بورس آمریکا در معاملات دوشنبه با افت قابل توجهی مواجه شد. بسیاری نهم مارس 2020 را دوشنبه سیاه نامیده و از آن به‌عنوان یکی از بدترین سقوط‌های بازار سهام در قرن 21 یاد می‌کنند.

از زمان گسترش ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین، به‌ویژه اروپا و آمریکا، بازارهای سهام دچار نوسانات بسیاری شدند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، شروع جنگ نفتی عربستان سعودی اما نگرانی‌ها از شیوع ویروس و احتمال وقوع رکود را بیشتر و ضربه دیگری به بورس‌های بین‌المللی زد.

این جنگ نفتی پس از آن رخ داد که عربستان در واکنش به مخالفت روسیه برای تمدید توافق کاهش، اعلام کرد تولید خود را افزایش داده و تخفیف‌های قابل توجهی برای مشتریانش در سراسر جهان در نظر گرفت.

با انتشار این اخبار قیمت نفت در ساعات ابتدایی معاملات روز دوشنبه 30 درصد افت کرد.

هر سه شاخص اصلی در بورس آمریکا (داوجونز، S&P 500 و نزدک) روز دوشنبه با افت بیش از هفت درصد مواجه شدند؛ تا جایی که بسیاری می‌گویند، دوشنبه 10 مارس 2020 یکی از بدترین سقوط‌های بازار سهام آمریکا در قرن 21 بوده است.

این در حالی است که شاخص داوجونز تا یک ماه پیش رشد قابل توجهی داشت و به سطح 30 هزار واحد هم رسیده بود.

البته پیش از وقوع بحران مالی در سال 2008 نیز شاخص داوجونز نقطه اوج 14 هزار واحد را تجربه کرده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، هر سه شاخص داوجونز، S&P 500 و نزدک از ابتدای سال 2020 تاکنون به‌ترتیب 12.34 درصد، 10.79 درصد و هفت درصد افت کرده‌اند.

داوجونز در واقع شاخصی است که ارزش سهام 30 شرکت بزرگ دولتی در آمریکا را نشان می‌دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، با در نظر گرفتن میزانِ کاهش، سقوط این شاخص در معاملات روز دوشنبه، یازدهمین سقوط بزرگ روزانه در 120 سال گذشته و دومین سقوط بزرگ روزانه از ابتدای سال 2000 تاکنون محسوب می‌شود.

همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد، در 15 اکتبر سال 2008، انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی در اوج دوران بحران مالی، فروش گسترده سهام را به‌دنبال داشت. پس از آن شاخص داوجونز 7.78 درصد افت کرد.

همچنین در تاریخ 9 اکتبر 2008، اخبار بدِ اقتصادی، وحشت‌ سرمایه‌گذارن را موجب شد. در نهایت در تاریخ یکم دسامبر 2008، دفتر ملی پژوهش اقتصادی در آمریکا، وقوع رکود را اعلام کرد و سقوط بازار سهام بار دیگر رخ داد.

اولین روز از معاملات پس از حملات 11 سپتامبر هم در زمره بدترین روزهای شاخص داوجونز از ابتدای قرن محسوب می‌شود. در آن زمان این شاخص پس از آنکه سه روز از معاملات را از دست داد، با افت 7.13 درصدی مواجه شد.

نمودار زیر بدترین عملکردهای روزانه شاخص داوجونز را از سال 2000 تاکنون نشان می‌دهد:

سقوط بورس

اگرچه دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرده، برای مقابله با تهدیدهای ناشی از ویروس کرونا و جلوگیری از وقوع رکود، محرک‌های اقتصادی در نظر گرفته، اما به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و تحلیلگران نسبت به این بسته اقتصادی چندان امیدوار نیستند.

تقاضا برای دارایی‌های پرریسک به‌شدت کاهش یافته و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بر اظهارنظرهای خود مبنی بر ادامه رشد قیمت جهانی طلا ، به‌عنوان دارایی امن تاکید می‌کنند.

در معاملات روز دوشنبه، قیمت طلا به بیش از هزار و 700 دلار (بالاترین سطح از هفت سال گذشته) رسید.

هرچند پس از آن به‌دلیل فروش دارایی‌ها و کسبِ سود، قیمت فلز زرد کاهش یافت، اما هنوز بسیاری معتقدند، طلا به روند صعودی خود بازخواهد گشت.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

منبع داده‌ها: statista

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.