کد مطلب: ۴۵۰۱۳۱

همتی:

سیاست هدف گذاری تورم در ایران اجرا می‌شود

سیاست هدف گذاری تورم در ایران اجرا می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس از تغییر در سیاست‌‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور، به همراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، امروز بانک مرکزی آماده است که سیاست «هدف‌ گذاری تورم» را به اجرا بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین یادداشت اینستاگرامی خود چند نکته در خصوص هدف گذاری تورم را یادآوری کرد و نوشت:

۱- ریشه تورم بالا، به عنوان گره اصلی اقتصاد کشور در طول چند دههٔ گذشته، سلطهٔ سیاست‌های مالی و پولی نمودن کسری بودجه و اتکای مستمر بر سیاستهای انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است.

۲- در دوره‌‌های فراوانی منابع ارزی، دولتها به انبساط‌ بودجه مبتنی بر منابع ارزی و سرکوب تورم، با دخالت در بازار ارز و افزایش عرضه، به کمک واردات، روی آورده‌ و در مواقع افت درآمدهای ارزی به روش های مستقیم و غیرمستقیم به منابع بانکی متوسل شده‌اند. اینگونه روش‌ها، نه تنها پایدار نبوده، بلکه مشکلات بسیار زیادی، از جمله تحلیل منابع ارزی و تضعیف تولید ملی و نوسانات شدید چرخه های تجاری را به دنبال داشته است.

۳- پس از تغییر در سیاست‌‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور، به همراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات سازی در بازار ارز، که از دو سال پیش آغاز شده است و با طراحی و توسعه ابزارهای عملیاتی کردن سیاستهای جدیدپولی، امروز بانک مرکزی، آماده است که سیاست «هدف‌ گذاری تورم» را به اجرا بگذارد.

۴- در قالب این سیاست، قطب‌نمای اصلی سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی ،«تورم هدف» خواهد بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده خواهد شد. همانگونه که قبلاً گفته بودم، نرخ سود سیاستی کوتاه مدت در دالان نرخ سود بازار باز، یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود.

۵- موفقیت و اثربخشی این سیاست، درگرو اقدام دولت در انتشار هر چه سریعتر اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه، جهت ضدسیکلی کردن بودجه و البته تلاش بیشتر برای کاهش کسری بودجه است.

همتی 9

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت دلار به 20 هزار تومن رسیده !!! تورم بالای 80 درصد !!!
    بانک مرکزی در زمینه ارز تنها یک ناظر و عملکردبنگاهی دارد !!! که با چاپ پول و خلق پول بانکی باعث ایجاد تورم میشه !!!
    بانک مرکزی کافیه با حذف نقدینگی و پایه پولی جلوی نقدینگی بگیره اما سیاستهای اون کاملا” در تضاد !!!
    شاید بشه به جرات سیاستهای پولی و مالی بانک مرکزی و تابعیت از دولت علت اصلی تورم سه رقمی در کشور حالا میخواد خودشو رو تطهیر کنه اونم با حرف توئیت کردن مردم گول لفاظی رو نمیخورند !!!؟؟؟

  • ناشناس

    این حرفها بیشتر لفاظی تا گره گشا !!!
    الان دوسال ایشون رئیس بانک مرکزی اما هر روز وضعیت نابسامان تر !!!

  • ناشناس

    جناب همتی ،تورم معلول عواملی است که آنها باید شناسایی شوند .یک تورم هدف گذاری شده باید بوسیله علل اصلی شناسایی شده ،کنترل شود. اتکا به منابع بانکی بعنوان نقطه ثقل تامین مالی در اقتصاد کشور پاشنه آشیل کنترل تورم کشور است . باید منابع اقتصاد بیشتر از طریق بورس در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد

  • ناشناس

    تورم یعنی مالیات پنهان و دولت از این موضوع لذت میبره

  • ناشناس

    همتی اونقدر اومده تو اینستا واسه آروم کردن جو بازار دلار خالی بسته دیگه حرفی واسه گفتن نداره و از چیرایی که خیلی بدیهیه میگه‌.‌..