کد مطلب: ۳۳۷۴۲۸

سیگنال مثبت بازارساز به بازار ارز

سیگنال مثبت بازارساز به بازار ارز

طی هفته گذشته دلار به کانال قیمتی 9 هزار تومان عقب نشینی کرد که مقاومت برخی دلالان باعث شد این ارز پرطرفدار دوباره به کانال 10 هزار تومان بازگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیام اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی سیگنال مثبتی به بازار ارسال کرد که گویای ادامه روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز و به تبع آن طلا خواهد بود. در واقع عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود به تمام شایعاتی که این روزها از قول وی جعل شده بود پایان داد.

طی روزهای اخیر برخی سودجویان با انتشار اخبار منفی درباره ناتوانی بانک مرکزی و هزینه زیاد کنترل بازار ارز و انتصاب آن به رئیس کل بانک مرکزی سعی داشتند تا از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند. البته در تاریخ 22 آذرماه روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای رسمی تمام اخبار نسبت داده شده به رئیس کل بانک مرکزی را تکذیب کرده بود.

قیمت ارز بازهم کمتر می‌شود

درشرایطی که برخی خبرسازی ها درباره بالا نگهداشتن تعمدی قیمت دلار از سوی دولت دربرخی از رسانه‌های مجازی دست به دست می‌شود که پیام رئیس کل بانک مرکزی گویای آن است که بانک مرکزی به نمایندگی از دولت قیمت های فعلی نرخ ارز را که نسبت به اوج التهابات افت حدود 50 درصدی داشته است را بالا می داند و درتلاش است تا بازهم قیمت ها کاسته شود.

تأکید همتی برتقویت ارزش پول ملی نشان دهنده آن است که با اعمال سیاست های نظارتی بانک مرکزی بر بازار ارز درآینده نرخ ارز وارد کانال های قیمتی پایین تری شود. روزگذشته درحالی که صرافی ملی نرخ خریددلار را 9950 تومان و فروش آن را 9970 تومان تعیین کرده بود، در بازار دلار با قیمتی بین 10 تا 10 هزار و 100 تومان قیمت گذاری شد. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند با وجود اعمال تحریم های اقتصادی سیاست های بانک مرکزی در بازار ارز و فروکش کردن هیجانات روانی باعث خواهد شد تا بازار ارز به تعادل قیمتی دست یابد.

ثبات بازار طلا و سکه پس از یلدا

همزمان با بازار ارز، بازار طلا نیز طی هفته های اخیر روزهای متعادلی را سپری کرده است ضمن این که بخشی از حباب قیمتی موجود دراین بازار تخلیه شده است. دراین باره رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران اعلام کرد: قیمت طلا و سکه تقریباً در بازار دیروز روند با ثبات و بدون نوسانی را تجربه کرده است و امیدواریم در ادامه نیز ارزانی را در این بازار شاهد باشیم.

ابراهیم محمدولی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: دیروز قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. وی افزود: نیم سکه یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۱۵ هزار تومان معامله ‌شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه نرخ اونس جهانی طلا به ۱۲۵۶ دلار رسیده است، گفت: گرچه قیمت جهانی هر اونس طلا نسبت به روزهای قبل با اندکی کاهش مواجه شده اما نسبت به هفته‌های گذشته روند افزایشی نشان می‌دهد که امیدواریم به زودی نرخ جهانی نیز با کاهش و ارزانی مواجه شود.

محمدولی گفت: قیمت طلا در بازار تهران نیز همچون سکه چندان نوسانی نداشته و تقریباً بدون تغییر بود چرا که هر مثقال طلا ۱۷ عیار یک میلیون و ۳۱۹ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. وی تصریح کرد: اگرچه برخی به دنبال آشفته شدن بازار سکه و طلا به نفع خود هستند اما اقدامات مسئولان اقتصادی دولت و بانک مرکزی نشان می‌دهد که هدف آنها این است که تا پایان سال ثبات و ارزانی طلا و سکه در کنار بازار ارز را ادامه دهند و به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا برخی نتوانند در سه ماه پایانی امسال بازار را به زیان مردم و به نفع خود با نوسان و چالش همراه کنند.

تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز پرقدرت‌تر از همیشه

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران روز جمعه درحساب اینستاگرامی خود نوشت: تسلط و احاطه بر بازار ارز پرقدرت‌تر از همیشه است و سیاست‌های بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی و واقعی شدن نرخ ارز، برمبنای نظرات کارشناسی و واقعیت‌های اقتصادی تداوم می‌یابد. وی افزود: ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز، به همراه تقویت تدریجی ارزش پول ملی کشور که موجب آرامش در میان اقشار مختلف مردم شده است، با ترفندهایی از طرف کسانی همراه شده که با اهداف مختلف از جمله کسب سود از نوسانات بازار، علیه ثبات و آرامش اقتصادی کشور جو روانی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: درج مطالب جعلی به نقل از اینجانب در مورد ذخایر ارزی و سرنوشت برخی از سپرده‌های بانکی و کسری بودجه و… و بازنشر آن در فضای مجازی و بزرگ‌نمایی برخی اظهارات و اخبار بین‌المللی برای ایجاد نگرانی از وضعیت ارزی کشور در بین مردم، از جمله‌ این موارد است. رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه ذخایر ارزی کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد، افزود: لازم است بار دیگر یادآوری کنم که بانک مرکزی ضمن صیانت لازم از سپرده‌های مردم در بانک‌ها، اصلاح و به‌روزرسانی نظام بانکی را با دقت طراحی و اجرا می‌کند. وی ادامه داد: مجموعه‌ بانکی تمام ظرفیت خود را برای تقویت تولید و رشد اقتصادی به کار می‌گیرد.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.