کد مطلب: ۷۹۳۹۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

شرایط خرید ربع سکه از مرکز مبادله ارز و طلا

شرایط خرید ربع سکه از مرکز مبادله ارز و طلا

معاملات ربع سکه طلای بهار آزادی با نماد «ربع سکه» از امروز در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز می‌شود و اشخاص حقیقی جهت خرید ربع سکه، می توانند از فردا (چهارشنبه شانزدهم فرودین ماه) به صرافی‌های عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران که نسبت به خرید ربع سکه از مرکز اقدام کرده‌اند مراجعه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز مبادله ایران پیشتر اعلام کرده بود که از روز پانزدهم فروردین‌ماه فروش ربع سکه در این مرکز آغاز خواهد شد. بانک مرکزی این مسیر را با پشت سر گذاشتن عرضه ربع سکه در بورس کالا، دنبال می‌کند؛ روشی که البته چندان موفقیت‌آمیز نبود و نتوانست هدف بانک مرکزی برای کنترل مسیر صعودی قیمت ربع سکه در بازار را محقق کند!

حالا قرار است بانک مرکزی ربع سکه‌های خود را از طریق مرکز تازه گشایش‌یافته مبادلات ارز و طلا به فروش برساند. بر این اساس از امروز فروش ربع سکه در این مرکز آغاز خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ایران، خریداران ربع سکه از مرکز مبادله صرفا کارگزاران این مرکز خواهند بود و عموم مردم می‌توانند با قیمت منتشر شده در تارنمای مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به نشانی www.ice.ir ربع سکه را از صرافی های عضو خریداری کنند.

گفتنی است تمامی کارگزاران عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعم از بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی امکان خرید ربع سکه در این نماد را دارند. عرضه ربع سکه صرفا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود و بنابراین دسترسی فروش برای سایر کارگزاران وجود ندارد.

بر اساس این اطلاعیه، هر شخص بالای ۱۸ سال صرفا یک بار در سال می‌تواند اقدام به خرید ربع سکه کند و اشخاصی که پیش از این از بورس کالای ایران ربع سکه خریداری کرده‌اند، امکان خرید مجدد ربع سکه در مرکز مبادله ایران را نخواهند داشت.

گفتنی است از روز گذشته و همزمان با انتشار این خبر، ربع سکه کاهش قیمت را آغاز کرد و دست کم 200 هزار تومان ارزان شد. در همین حال از روز گذشته تغییراتی در عرضه دلار نیز ایجاد شده که به عنوان متغیر اصلی موثر بر قیمت طلا و سکه، روند کاهشی را تشدید کرده بود.

بر این اساس روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد شرایط خرید دلار توافقی تغییر کرده است. بانک مرکزی اعلام کرد فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرد. از سوی دیگر سهمیه فروش ارز با کارت ملی در صرافی‌ها با تصمیم بانک مرکزی از روز گذشته از پنج هزار یورو به دو هزار یورو کاهش یافت. پیش از این صرافی‌ها می‌توانستند به هر متقاضی تا سقف پنج هزار یورو و یک بار در سال بفروشند، اما طبق تصمیم جدید این سهمیه به دو هزار یورو کاهش یافته است.

برخی فعالان بازار این تغییر در روند فروش دلار توافقی را زمینه افزایش تقاضا در بازار فلز زرد دانستند معتقد بودند با این اقدام، افرادی که برای حفظ ارزش دارایی ریالیشان اقدام به خرید دلار توافقی می‌کردند از ترس اقدامات انتظامی بازار و رصد دارایی‌هایشان، در بازار جایگزین ورود می‌کنند. به اعتقاد آنها بازار جایگزین طلا و سکه است و ممکن است تقاضای جدید برای سکه‌های کوچک ایجاد شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.