کد مطلب: ۶۹۶۷۹۸

شکاف تورمی ۷ درصدی بین فقرا و ثروتمندان جامعه

شکاف تورمی ۷ درصدی بین فقرا و ثروتمندان جامعه

بنا به آخرین داده‌های منتشر شده از مرکز آمار از تورم دهک‌های هزینه ای در مرداد ماه، شکاف تورمی موجود میان فقیرترین دهک و ثروتمندترین دهک جامعه حدود ۷ درصد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم سالانه دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه محسوب می شود در مرداد ماه ۳۹٫۵ درصد برآورد شده که پایین ترین تورم رقم خورده در میان تمامی دهک‌های درآمدی است.

اقتصادنیوز نوشت، بنا به آخرین داده‌های منتشر شده از مرکز آمار از تورم دهک‌های هزینه ای در مرداد ماه، شکاف تورمی موجود میان فقیرترین دهک و ثروتمندترین دهک جامعه حدود ۷ درصد است.

به بیان ساده تر دهک اول تورم سالانه ای که در مرداد ماه به ثبت رسانده، نزدیک به ۷ درصد بالاتر از تورمی است که دهک دهم در مرداد ماه داشته است.

فشار تورم بر اقشار کم درآمد

این امر نشان می دهد فشار تورمی که بر روی اقشار کم درآمد جامعه در یکسال گذشته وجود داشته به مراتب بیش از فشار تورمی بوده که دهک‌های پردرآمد لمس کرده اند.

پس از یک جهش تورمی در خرداد ماه که موجب شد تورم ماهانه از ۱۲ درصد هم تجاوز کند، در دو ماه گذشته تورم روندی نزولی به خود گرفته است.

رمزگشایی از انفجار تورمی در اقلام خوراکی

انفجار تورمی که در چند ماه گذشته رخ داد، عمدتا به علت سیاست اصلاح یارانه کالاهای اساسی بود که دولت تحت عنوان جراحی اقتصادی اجرا کرد، این طرح باعث شد تا قیمت‌ها به خصوص بهای اقلام اساسی به شکل قابل توجهی بالا رود، تا جایی که تورم ماهانه خوراکی‌ها در خرداد ماه بالغ بر ۲۵ درصد به ثبت رسید.

این نوع تورم در اقتصاد کلان به عنوان فشار هزینه شناخته می شود و چنانچه به متغیر‌هایی مانند انتظارات دامن نزند، اثر آن طی چند ماه و به سرعت تخلیه می شود.

وضعیت تورم در دهک دهم و اول

تورم سالانه دهک دهم که ثروتمند ترین دهک جامعه محسوب می شود در مرداد ماه ۳۹٫۵ درصد برآورد شده که پایین ترین تورم رقم خورده در میان تمامی دهک‌های درآمدی است.

دهک دهم تنها دهکی است که در مرداد ماه تورم سالانه ای پایین تر از ۴۰ درصد تجربه کرده. در دهک اول که فقیر ترین اقشار جامعه ایران را در خود جای داده، تورمی معادل با ۴۶٫۴ درصد را به ثبت رسانده که بالاترین نرخ در میان تمامی دهک‌ها درآمدی محسوب می شود.

به بیان ساده تر در یکسال منتهی مرداد ۱۴۰۱ فقیر ترین‌ها بیشترین فشار تورمی و پردرآمد ترین‌ها کمترین فشار تورمی را حس کرده اند.

اثر مستقیم افزایش قیمت کالاها بر زندگی فقرا

آمارها نشان می دهد تورم در چند ماه گذشته بیشتر از سمت تورم اقلام خوراکی بوده است.

با توجه به اینکه سهم اقلام خوراکی در سبد مصرفی اقشار کم درآمد جامعه بیشتر است، افزایش قیمت کالاها می تواند اثر بیشتری در دهک‌های فقیر نسبت به دهک‌های ثروتمند داشته باشد.

تورم دهک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.