کد مطلب: ۴۳۶۲۶۰

شیوع ویروس کرونا توطئه سیاسی است؟

شیوع ویروس کرونا توطئه سیاسی است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کمک به ایران برای مقابله با کرونا گفت: ترامپ و پمپئو درباره کرونا دروغ می‌گویند. کرونا عامل بیماری عادی نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده است.

کرونایی که از چین شروع شد حالا به غیر از ایران بیشتر از 90 کشور دیگر جهان را درگیر خود کرده است. در حالی که جامعه پزشکی در تلاش است تا رازهای این ویروس را کشف کند، برخی سیاستمداران روایت‌های جدید و البته سیاسی از منشا این ویروس ارائه می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تحریم‌ها نبود ایران می‌توانست راحت‌تر با کرونا بجنگد، اظهار کرد: «شیوع کرونا حمله بیوتروریستی در ایران و چین است». اما این موضوع چقدر صحت دارد و اساسا بیوتروریسم چیست؟

بر اساس تعریف پلیس بین‌الملل درسال 2007 بیوتروریسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت‌آفرینی، تهدید و وادار کردن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواست‌ه‏ای سیاسی یا اجتماعی. اما حمله بیوتروریستی عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماری‌زا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان می‏‌شود.

از این‌رو سلاح‌‏های میکروبی، چه در عرصه جنگی و چه درعرصه تروریستی، وسیله‌ای بسيار مطلوب برای ابرقدرت‌ها شده است. توان توليد بالا، نگهداری راحت، قابليت انتشار، قابليت مصون‌سازی نيروی خودی، قابليت تکثير برای عوامل ميکروبی زنده، دشواری بسيار در رديابی فرد يا افراد متخاصم، گستردگی عمل‏کرد از انسان تا دام و محصولات کشاورزی و بسيار محسنات ديگر، موجب شده تشکل‏های تروريستی به اين فن‏آوری جديد به شدت کشش يابند، بدون آن‏که بتوان گناهی را متوجه آن‏ها کرد.

برای مثال در سال‌های اخیر اروپا شيوع جنون گاوی را متوجه سازمان‏‌های جاسوسی آمريکا و استراليا می‌داند که با هدف ضربه اقتصادی به صادرات گوشت اروپا انجام شده یا چين در شيوع سارس آمريکا را مقصر می‌دانست که باعث شد چين در آستانه شکوفايی اقتصادی، سال‏ها از گردونه رقابت توليد ارزان قيمت به‏‌واسطه تعطيلی كارخانه‏‌هايش عقب بيفتد. كره شمالی شيوع وبا در پيونگ يانگ را در اواخر دهه ۸۰ نتيجه فعاليت جاسوس‌‏های آمريكايي می‌دانست كه با هدف مجبور كردن اين كشور به پذيرش شرايط دول اروپايی-آمريكايی، برای قطع آزمايشات هسته‌ای انجام شده است. تمامی اين اتهامات در حد اتهام باقی می‌ماند. ولی آن‏چه مسلم است آن است كه هر روز بسياری از مناطق جهان در معرض خطر یک حمله بيوتروريستی هستند. حالا در شرایطی که تعداد قابل توجهی از کشورهای جهان درگیر این ویروس شده‌اند برخی می‌گویند این یک حمله تروریستی بیوتروریستی است.

کرونا عادی نیست

در این میان فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کمک به ایران برای مقابله با کرونا گفت: ترامپ و پمپئو درباره کرونا دروغ می‌گویند. کرونا عامل بیماری عادی نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده است و نباید این موضوع را نادیده گرفت. لازم است مقابله با بیوتروریسم از حوزه پدافند غیرعامل خارج شود و به صورت جداگانه باشد. او توضیح داد: از امروز تا سال ۲۰۳۰ دنیا با انواع مختلف بیوتروریسم مواجه خواهد شد، باید سازمانی مستقل با اختیارات ویژه شکل بگیرد و ما همچون پدافند موشکی، پدافند بیوتروریسم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دونالد ترامپ و پمپئو از آنچه که بر سر مردم ایران آمده است خوشحال هستند، ادامه داد: آمریکایی‌ها نه تنها کمکی به ما نمی‌کنند که بیشترین تلاش را برای تحریم‌ها در حوزه دارویی به کار گرفتند. جمهوری اسلامی ایران برای تامین سه درصد از داروهای کشور به واردات نیاز دارد که بعد از تحریم‌های اخیر کشور دچار گرفتاری شد. اگر دونالد ترامپ و پمپئو راست می‌گویند و نگران گسترش کرونا در ایران هستند تحریم‌ها را بردارند.

او یادآور شد: ایران کشوری بود که در بیماری‌های اپیدمی مختلف در پاکستان، افغانستان و عراق کمک کرد؛ به نظر می‌رسد موج آینده گسترش کرونا از این کشورها باشد که اگر دونالد ترامپ و پمپئو راست می‌گویند تحریم‌ها را بردارند تا از شیوع کرونا در منطقه جلوگیری شود. البته که ترامپ تنها به دنبال گرفتن یکسری ژست‌های سیاسی است وگرنه نمی‌گفت اگر ایران درخواست کمک کند آمریکا آمادگی کمک دارد. فلاحت‌پیشه در پایان گفت که درخواست ما از جامعه جهانی پایان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است که اگر این تحریم‌ها نبود ایران راحت‌تر می‌توانست با کرونا بجنگد.

با این وجود صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره طرح بیوتروریستی بودن کرونا و شدت آن در ایران و چین معتقد است: در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب هم به دلایل تاریخی (که در حقیقت همان دخالت قدرت‌های بیگانه در ایران بوده) و هم به واسطه ضعف و عقب‌ماندگی علوم انسانی به جای فهم پدیده‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فکری تاریخی و… همه چیز به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود.

او با اشاره به طرح بیوتروریستی بودن شیوع کرونا که از سوی برخی مطرح می‌شود، گفت: حالا امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود، اما اگر یادمان باشد درباره طالبان، داعش، القاعده، و حادثه یازده سپتامبر هم تئوری‌های توطئه مطرح بود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: شما هیچ پدیده مهم داخل و خارج از کشوری را پیدا نمی‌کنید که به شکلی به تئوری توطئه ارتباط پیدا نکند. البته این فقط در ایران نیست که هر چیزی را که با آن مخالف هستند به این تئوری پیوند می‌زنند. زیباکلام همچنین ادامه داد: جالب است که این فقط عوام و لایه‌های کمتر تحصیل‌کرده نیستند که به این تئوری پناه می‌برند؛ بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها هم پدیده‌های سیاسی و اجتماعی را مانند نظام به تئوری‌های توطئه مربوط می‌دانند. جالب‌تر اینکه سلطنت‌طلب‌ها و مخالفان جمهوری اسلامی هم همین رفتار را دارند. آنها هم سقوط رژیم شاه، جمهوری اسلامی و… را به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نسبت می‌دهند.

کنایه مجری به سردار جلالی

همزمان با داغ شدن بحث ترور بیولوژیک محمد دلاوری در برنامه تهران بیست در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه آیا شیوع ویروس کرونا در ایران یک حمله زیستی است، خواهان مصاحبه رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این خصوص شده بود و گفت: هر وقت با شما کاری نداریم، همه‌اش اینجا هستید، الان که با شما کار داریم، می‌گویید مصاحبه نمی‌کنم.

این درحالی است که سردار جلالی چند روز پیش در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشور برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین و ایران است، گفت: منشا توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می‌شود، اما اثبات تخصصی آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد. اما در نهایت سردار جلالی به کنایه دلاوری واکنش نشان داد و نوشت: درباره موضوع کرونا ‌و جنگ بیولوژیک چند روز پیش با خبرگزاری فارس مصاحبه کردم. راجع به ابعاد دیگر مساله به دلایلی مجبور بودیم فعلا سخنی نگوییم. فکر کنم با بیان انتقادیتان این قفل شکسته شود. این روزها بیشتر مراقب هم باشیم.

مقابله با کرونا باید ذیل مفهوم بیوتروریسم قرار گیرد

همچنین امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم به پایگاه خبری تحلیلی مطالعات تروریسم گفته است: رقابت میان کشورها برای تامین منافع ملی مسئله‌ای است که از دیرباز به واسطه برتری‌طلبی انسان‌ها از طرفی و محدودیت منابع از سوی دیگر عامل بروز تخاصمات و نزاع‌ها در سطوح مختلف شده است. سلاح‌های استفاده شده در این جنگ‌ها شامل طیف وسیعی از ابزار عملیات روانی تا بمب‌های نابودگر اتمی بوده است. یکی از مهم‌ترین روش‌های ناتوان‌ساز استفاده از سلاح‌های بیولوژیک است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی توضیح داده که موارد مشابه در این خصوص طی قرن‌های متمادی به میزان بسیار زیاد ثبت شده است که در حوصله این وجیزه نمی‌گنجد. آخرین گزارشات موجود در استفاده از عوامل شیمیایی و بیولوژیک مسلح بودن عراق به ۱۰۰ بمب با سم بوتولینیوم، ۵۰ عدد به آنتراکس، ۱۶ عدد با آفلاتوکسین است. همچنین استفاده تروریست‌ها از بمب‌های بیولوژیک در سوریه از جمله این موارد است. آسیا و منطقه جنوب غربی آن به واسطه موقعیت مهم و استراتژیک و ژئوپلتیک و همچنین سابقه تمدنی طولانی همواره شاهد تاخت و تاز قدرت‌های بزرگ عالم بوده است. از نفوذ تا جنگ سخت، طیف گسترده راهبردهای قدرت‌های برتر دنیا برای تسلط بر کشورهای منطقه را شامل می‌شود. طی ۷۰سال گذشته پس از جنگ جهانی دوم ظهور یک قدرت برتر جدید در آسیا به واسطه وسعت و جمعیت سرشار و ایجاد ایدئولوژی شبه کمونیستی، آمریکا را به عنوان نماد سرمایه‌داری و رهبری جهان با چالش عظیمی مواجه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرده است: با روی کار آمدن ترامپ به عنوان نماینده تام و کمال تفکر امپریالیستی، کاپیتالیستی و فرهنگ آمریکایی، چین به عنوان رقیب اصلی ایالات متحده هدف بسیاری از راهبردهای مقابله‌گرایانه این کشور قرار گرفت. بر اساس اصل هزینه فایده و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور عملیات نظامی، در دهه گذشته دو راهبرد اصلی جنگ سایبری و جنگ‌های بیولوژیک دانش پایه در برنامه‌ریزی‌های ایالات متحده برای تامین منافع با هزینه پایین و اثرگذاری بالا به عنوان محور فعالیت‌ها مورد توجه قرار گرفت. سلاح‌های بیولوژیک در میزان بسیار‌اندک می‌تواند از اثرات بسیار مخرب روحی و روانی و جسمی برای جامعه هدف به ارمغان بیاورد.

کرونا یک سلاح بیولوژیک برای ضربه به اقتصاد چین بوده است

قاضی‌زاده‌ هاشمی گفته است: آنچه برای محققین حوزه دفاع امروزه به عنوان گفتمان غالب در آمده است آن است که کرونا ویروس یک سلاح بیولوژیک برای ضربه عمیق به اقتصاد و اعتبار چین بوده است. طرفداران این نظریه به شواهدی از حضور نیروهای آمریکایی چند هفته قبل از شروع این بیماری در شهر ووهان چین اشاره می‌کنند که البته توجه به آنها خالی از لطف نیست. همچنین در سال ۱۹۸۱ دین کونتز رمانی با نام «چشم تاریکی» به رشته تحریر درآورد که در این کتاب ویروسی بسیار مخرب به عنوان سلاح بیولوژیک معرفی شد. در چاپ اول این کتاب نام این ویروس با نام Gorki۴۰۰ معرفی شد. Gorki شهری در روسیه است».

چهار روز پیش هم سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز کشور درگیر یک نبرد بیولوژیک است اما همه باید بدانند که کشور با ثبات و استواری نیز این مهم را طی کرده و سال را پایان می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز هم حتی در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده، پیروز خواهیم شد و آمریکا بداند که اگر این کار را انجام داده به اهلش بر خواهد گشت و اگر هم کار آمریکا نباشد باز این ویروس مهار خواهد شد.

منبع: روزنامه همدلی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.