کد مطلب: ۵۸۴۹۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دست رد عراق به خودروهای ایرانی

دست رد عراق به خودروهای ایرانی

وزیر صمت وعده داده بود که می‌خواهد سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهمترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه است اما حالا خبر رسیده که عراق در گام اول خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا فاطمی امین، وزیر صمت به نمایندگان مردم وعده داده بود که می‌خواهد تولید خودرو در ایران را به سه میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد و با کاهش قیمت تمام شده خودروهای ایرانی را به کشورهای هدف از جمله عراق، سوریه، پاکستان و لبنان صادر کند.

در گام نخست خودروسازان ایرانی برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند اما به نظر می‌رسد که جواب مثبتی نگرفته‌اند و عراق استانداردهای تولید خودروی ایران را رد کرده است.

روز گذشته غلامرضا شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: «خودروساز‌ان ایرانی مطابق با قوانین ۸۵گانه اروپا تولید می‌شوند اما عراقی‌ها اصرار دارند که در خودروهای تولید شده ایمنی و آلایندگی توجه شود. چرا که عراقی‌ها طبق نظر استاندارد‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس، عمل می‌کنند.»

خبری که نشان می‌دهد خودروهای صادراتی ایران به عراق منتظر تایید استاندارد است.

قشر ضعیف طرفدار خودرو ایرانی هستند!

حال با توجه به سنگ اندازی غربی‌ها و افزایش هزینه‌های تمام شده آیا ایران می‌تواند خودروهای ایرانی را روانه بازارهای همسایه کند و کدام خودروهای ایرانی صادر می‌شود؟ یک فعال بازار عراق پاسخ داد: قشر ضعیف و بی‌بضاعت عراق همچنان طرفدار خودروهای کم مصرف ایرانی است. در عراق دو قشر وجود دارد افراد ثروتمندی که خواهان خودروهای لوکس هستند و افرادی که از دولت برای گذران زندگی سوبسید می‌گیرند.

دیاکو افخم به تجارت‌نیوز گفت: زمانی پراید به این کشور صادر می‌شد اما حالا خودروهای کم مصرفی مثل تیبا و ساینا را می‌توان جایگزین پراید کرد. قطعا در بازار عراق هر چه خودرو کم مصرف‌تر باشد، پر طرفدار می‌شود. خودروهای ژاپنی مثل تویوتا و نیسان در عراق بسیار طرفدار دارند. به خصوص اینکه تویوتا محبوب کشورهای عربی است و تقاضا برای خرید آن زیاد است.

پراید خودرو روزه‌دار عراقی‌ها!

این فعال بازار عراق توضیح داد: زمانی خودرو ایرانی مثل پراید در عراق بازار خوبی داشت. البته آن زمان هم عراقی‌ها به پراید خودرو روزه‌دار می‌گفتند، چرا که مصرف سوخت این خودروها بسیار پایین بود اما از سال گذشته عراق تصمیم گرفته است که کالاها را بر اساس استاندارد روز جهانی وارد کند، به همین دلیل است که ما در حوزه صادرات خودرو دچار مشکل شده‌ایم.

افخم گفت: حالا عراقی‌ها از سه کشور کره، چین و ژاپن کارشناسانی برای ارزیابی استاندارد کالاهای وارداتی گرفتند که این افراد کالاهای وارداتی را درجه‌بندی می‌کنند. بی‌شک چنانچه خودروسازان در صادرات خودرو مذاکرات قابل قبولی نداشته باشند قطعا از سال‌های آینده در صادرات مواد غذایی هم مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

صادرات خودروهای جدید ایران به عراق

برخی از فعالان بازار می‌گویند باید خودروهای جدید ایرانی به عراق صادر شود. خودروهایی مانند دنا، فیدلیتی، دیگنتی، هایما، جک، تیگو و … ممکن است در گام اول رضایت عراقی‌ها را برای استفاده از این خودرو جلب کند.

افخم با اشاره به وضعیت بازار خودروهای ایرانی در عراق گفت: خودروهای چینی و تولید مشترک که در چین مونتاژ شده‌اند تقاضایی برای آنها در عراق وجود ندارد. چرا که مصرف سوخت این خودروها بالاست و بنزین در عراق عجیب گران است. در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل را برطرف کنیم.

امسال چقدر خودرو صادر شده است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد طبق صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس، طی پنج ماه امسال تنها ۵۱۴ دستگاه خودروی داخلی به خارج از مرزهای کشور رفته است. هر چند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رقم صادرات رشد را نشان می‌دهد، با این حال ضعف صادرات کاملا مشهود است.

بر اساس آمار گمرک، ۹۰ درصد صادرات خودرویی کشور در سال ۱۳۹۸، خودرو ساینا بوده و ۱۰ درصد الباقی متعلق به پراید، تیبا و کوییک از محصولات خانواده گروه خودروسازی سایپا و سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بوده است.

لزوم تقویت خودروهای ایرانی

دبیر سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به پشت پرده صادرات خودرو به عراق توضیح داد: عراق برای واردات خودرو به مسائلی همچون ایربگ، میزان سوخت و ترمز توجه ویژه‌ای دارد. چنانچه در دولت سیزدهم بحث صادرات خودرو جدی باشد باید به مسئله ایمنی و کیفیت توجه ویژه‌ای شود وگرنه صادرات خودرو منتفی می‌شود.

سید حمید حسینی به تجارت‌نیوز گفت: در سه سال گذشته سایت خودروی ایرانی در بازار عراق وجود داشت که خودروهای ایرانی در این کشور تولید می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها تولید خودرو ایرانی در این کشور متوقف شد اما حالا به دلیل سختگیری‌هایی که در حوزه استاندارد وجود دارد بعید است که این کارخانه برای تولید خودروهای جدید ایرانی راه‌اندازی شود.

حسینی گفت: همچنان پراید ایرانی برای برخی قشرهای ضعیف پرطرفدار است اما با توجه به توقف خط تولید خودرو احتمالا باید خودرویی جایگزین پراید یا خودروهای بروز ایرانی راهی بازار عراق شود!

پرفروش‌ترین خودرو در جهان کدام است؟

هر چند پرفروش‌ترین خودرو در عراق فرانتیر نیسان است اما با این ذائقه امسال ایران سعی دارد که خودرو را به کشورهای همسایه صادر کند!

اخیرا ویژوال کپیتالیست لیستی از پرفروشترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد پر فروش‌ترین خودرو در عراق فرانتیر نیسان، در سوریه توسان، در پاکستان کرولا و لبنان لندکروز است! همچنین با آن که خط تولید پراید متوقف شده اما همچنان در ایران پراید پرفروش‌ترین خودرو محسوب می‌شود!

برای مطالعه بیشتر خبر پر فروش ترین خودرو کشورها را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    ببینید عراق هم قبول ندارد ماشینهای ایران را ولی آشکارا دولت ایران به مردم ایران ضور میکویند وهرچه دلشان بخواهد قیمت میگذاراند وبه مردم ایران میفروشند .خون آشامها به مردم وکشوریمان ارزانی بیاورید فرداهم مردم پشتیتان باشد

  • ناشناس

    و لبنان لندکروز است!… تنها ملت مظلوم دنیا ملت ایران هستن…

  • ناشناس

    این هم از حمایت از کالا ایرانی فقط مردم حمایت کنن تولیدکنندگان لازم نیست شمها حمایت کنید ضرر و زیان میکنید

  • خشایار

    دست رد عراقی ها به ابوطیاره های ایرانی

  • ناشناس

    الان فردا عوض اینکه بیان خودشان را اصلاح کنند یه جو میندازن برعلیه عراق، وجو متشنج تا فکر مردم متوجه بدبختیاشون نشه!

  • ناشناس

    خودروهای ایرانی خودرو نیستند که قابل صادرات بشه کشور های دیگر اونقدر نادان نیستند که خودروهای ایرانی را بخرند فقط خود ایرانیها ی بد بخت مجبورند که به قیمت گزاف بخرند

  • ایرانی

    حالا میخواد تولید که یک میلیون نیست به سه میلیون برسه ۲۰درصد ارزون بشه بااین همه گرون کردن فکر کردید به عراق هم قیمت مفت میدادید می‌خریدن حالا متوجه اینا بی کیفیت اند نمیخرن تازه خودرو صادراتی جای خود دارد تو کیفیت نمیتونید نیاز داخل رو رفع کنید فکر صادرات هستید قیمت داخل رو بالا ببرید از کمبود خودرو بهتر که نشدصادرات بیچاره ملت ایران باید به این خودروها با گرانترین قیمت خریداری کنن اونم با منت اخه توکه وزیر صنعتی ۱۴۰ میلیون پراید یا پژو پارس ۲۸۰ میلیون میشه مگه شما بازارو به امان خدا فرستادید هرکی دلش خواست قیمت بازار تعیین کنه شما وظیفه ات چیه که باید خودرو ارزان نشه یا واردات خودرو رد بشه با قرعه کشی خودرو میفروشن قرعه کشی برای ملت نبود برای دلالا خودتون بود اصلاح کنید قیمت بازارو نزارید بالا بره مصرف کننده واقعی میاد خریداری میکنه دیگه خودرو کم نمیاد که بخواد دلال خودرو انبار کنه قیمت تعیین کنه وگرنه مسئولین چشماشونو ببیندن تولید پایین بیارن یا ندان به بازار اوضاع بدتر میشه همه چی دست خوده دولت و وسلام

  • ناشناس

    بابا اونجا سوناتا ۲۰۱۱ نو ارزون تر از پرایده مگه مثل ما بدبختن باید بخرن برن پراید بخرن

  • ناشناس

    میتونید .به سولار صادرکنید.اونجا چون زیاد ازخر برای بارکشی استفاده میکنن شاید این لگنهایی که تولید میکنید رابخرند
    آدرس سولار جاده آباده شیراز روستای سولار.

  • درود بر سایپا

    درود بر سازنده گان پراید و پژو کم مصرف و کم هزینه الان اگر همین پراید و پژو نبود باید تویتا و بنز وارد کشور می‌کردند با قیمت نجومی اینجوری هیچکس نمیتونست ماشین بخره الان حداقل میشه ماشین داشت