کد مطلب: ۳۰۲۸۳۳

رییس کل بانک مرکزی:

صادرات غیرنفتی در ۵ ماهه اول سال جاری بیش از ۱۹ میلیارد دلار شد

صادرات غیرنفتی در ۵ ماهه اول سال جاری بیش از ۱۹ میلیارد دلار شد

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: حجم صادرات غیر نفتی کشور در ۵ ماهه اول سال جاری به بیش از ۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

عبدالناصر همتی با اشاره به حجم صادرات غیر نفتی کشور گفت: ازمجموعه صادرات غیر نفتی صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی معادل ۳میلیارد دلار بود، لذا حدود ۱۶میلیارد باقی مانده آن است که باید به چرخه اقتصاد برگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رییس کل بانک مرکزی افزود: از مجموع ارز عرضه شده در سامانه نیما در مدت اجرای بسته جدید ارزی تاکنون نزدیک ۲میلیارد یورو بوده است که بیش از ۸۰ درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکنندگان غیرنفتی سهمی کمتر از۲۰ درصد در بازار ثانویه داشته‌اند.

همتی از سایر صادرکنندگان غیرنفتی درخواست کرد با عرضه ارزهای حاصل از صادرات خود در تعمیق بازار ثانویه نقش آفرینی کنند؛ البته بانک مرکزی نیز جهت تنظیم این بازار برخی ازانواع ارزهای مورد نیاز وارد کنندگان را عرضه میکند. وی عرضه ارز توسط صادرکنندگان رایک مطالبه ملی دانست که باید انجام پذیرد

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ۱۳میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و ضروری و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است که به تدریج تامین و واردات آن‌ها درحال انجام است.

همتی درباره نیازهای ارزی مردم خاطرنشان کرد: اسکناس مربوط به نیاز های واقعی مردم نیز توسط بانک‌ها و صرافی‌ها تامین می‌شود؛ ورود اسکناس به کشور توسط صرافی‌ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی آغاز شده و درحال افزایش است و در کنار آن بانک مرکزی هم باقیمانده نیاز را تامین می‌کند، مضافا بخشی از ارز سامانه نیما توسط صرافی‌ها به صورت اسکناس وارد کشور شده و دربازارعرضه می‌گردد.

وی افزود مسولین ذیربط در بانک مرکزی تعامل خوبی با کانون صرافان داشته و جهت روان‌سازی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، برنامه‌هایی در دست اقدام دارند.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.