کد مطلب: ۵۰۵۹۱۹

نایب رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تغییر شناسنامه فرش ایرانی در ترکیه و امارات

تغییر شناسنامه فرش ایرانی در ترکیه و امارات

نایب رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف از تغییر شناسنامه فرش ایرانی در ترکیه و امارات عربی خبر می‌دهد و می‌گوید: عملا صادرات فرش ایرانی به آمریکا صفر است اما امارات متحده عربی، ترکیه و پاکستان با تغییرِ مدارکِ (گواهیِ مبدا فرشِ ایران) را به آمریکا صادر می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت صادرات فرش ایرانی خوب نیست. برخی کشورهای همسایه از موقعیت تحریمی ایران سواستفاده و کالاهای مزیت‌دار ایرانی را به آمریکا و اروپا صادر می‌کنند. با این تفاوت که این بار صادرکنندگان کشورهای همسایه اصالت فرش ایران را تغییر می‌دهند و به نام و کام خودشان به سایر کشورها صادر می‌کنند.

به گفته نایب رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، برخی از صادرکنندگان فرش ایرانی را از مسیری غیر مستقیم به آمریکا صادر می‌کنند. یعنی فرش ایران را به کشورهای دیگر همچون ترکیه، امارات و پاکستان صادر می‌کنند و از آنجا با تغییر مدارک صادرات (گواهی مبدا) به نام کشور دیگری به آمریکا صادر می‌شود.

گره‌های صادرات فرش

سیدرضی میری به صادرات فرش ایرانی به آمریکا اشاره می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید که هیچ فرش ایرانی مستقیم به آمریکا صادر نمی‌شود و وقتی صادرات فرش قانونی نباشد، نمی‌توان میزان صادرات آن را ارزیابی کرد.

او ادامه می‌دهد: فرش ایران به ترکیه صادر می‌شود و از آنجا با تغییر مدارک تبدیل به فرش ترکی شده و به آمریکا صادر می‌شود و آمار صادراتش در بخش گمرک ترکیه ثبت می‌شود.

میری توضیح می‌دهد: برای اینکه فرش ایرانی به آمریکا صادر شود اماراتی‌ها و پاکستانی‌ها از طرف قرارداد ۱۰ تا ۱۵ درصد پورسانت می‌گیرند تا با تغییر مدارک (شناسنامه فرش ایرانی) فرش را غیرایرانی جا زده و از آنجا به آمریکا صادر کنند. بنابراین در آمار گمرکی آمریکا واردات فرش از ترکیه و پاکستان درج می‌شود و نامی از ایران نیست.

میری با اشاره به وضعیت صنعت فرش می‌گوید: وضعیت صادرات فرش بسیار بد است. در بهترین شرایط ۶۰ میلیون دلار فرش صادر شده است که این رقم به معنای توقف صادرات است. چنانچه این روند با همین رویه پیش رود، ارقام صادراتی را باید از آمار گمرک حذف کنیم.

بانک مرکزی هم صادرات فرش را تحریم کرد!

به گفته صادرکنندگان فرش، سهم فرش ایران در بازار آمریکا ۳۵ درصد بوده است که به دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا و بانک مرکزی ایران شرایط صادرات فرش ایرانی سخت شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دستباف هم یکی از مهمترین گرفتاری‌های فرش صادراتی را مقررات بانک مرکزی می‌داند و می‌گوید: بانک مرکزی به نوعی تحریم داخلی ایجاد کرده و با تعهدات ارزی گرفتاری‌های بی‌شماری برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

عبدالله بهرامی به تجارت‌نیوز می‌گوید: در دهه‌های اخیر ۳۵ درصد فرش ایرانی به آمریکا صادر شده است. از سال ۹۷ به بعد با تشدید تحریم‌ها برخی از صادرکنندگان برای اینکه بازار فرش آمریکا را از دست ندهند، دست به چنین اقداماتی زدند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.