کد مطلب: ۶۱۶۴۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین نفت ایران را ارزان می‌خرد؟/ چرا صادرات نفت بیشتر شده است؟

چین نفت ایران را ارزان می‌خرد؟/ چرا صادرات نفت بیشتر شده است؟

بلومبرگ گزارش داده که میزان فروش نفت به ایران افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم افزایش فروش نفت ایران را تایید کرد. اما چرا میزان صادرات نفت ایران در این مدت افزایش یافته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بلومبرگ در تازه‌ترین گزارش خود گفته بود که چین نفت ایران را ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار می‌خرد.

این رسانه، پیش از این هم گزارش داده بود که چین خرید نفت از ایران را ۴۰ درصد افزایش داده و در ماه نوامبر، ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریده است.

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در گفتگویی با فارس، افزایش یافتن صادرات نفتی ایران را تایید کرده بود.

او گفته بود: در دولت سیزدهم هم صادرات نفت خام و هم صادرات میعانات گازی افزایش خوبی پیدا کرده است.

با این حال خجسته‌مهر آماری ارائه نداد و گفت: از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح دهم که وضعیت بهتر شده است. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پولش را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند.

چرا صادرات نفت ایران افزایش یافته است؟

بنا بر آمار اتاق بازرگانی تهران، میزان صادرات نفت ایران به چین در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. این یعنی چین در آن مدت میزان خریدش از ایران را ۹۹ درصد کم کرده بود. اما چه چیزی باعث شده که چین دوباره میزان خرید نفتش از ایران را افزایش دهد؟

آن طور که بلومبرگ نوشته است، چینی‌ها نفت ایران را ۱۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار می‌‌خرند.

چندی پیش حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: ما ناچاریم، نفت را همراه فرآورده‌های نفتی یا مخلوط با نفت کشورهای دیگر بفروشیم. گاهی حتی نفت را به اسم کشورهای دیگر می‌فروشیم. البته این آمار در گمرگ اعلام نمی‌شود.

دلیل اصلی فروش بیشتر نفت چه بود؟

البته به گفته حسینی تخفیف‌ها تنها مختص به کشور چین نیست و ایران مجبور است برای جذاب ماندن در بازار نفت دنیا، قیمت خود را کاهش دهد تا مشتریان حاضر شوند هزینه تحریم‌ها را به جان بخرند.

رویترز هم چند وقت پیش اعلام کرده بود که نفت ایران به اسم نفت عمان، عمارت متحده و مالزی به چین صادر می‌شود. حالا بلومبرگ در گزارش تازه خود اشاره کرده که نفت ایران به عنوان نفت عمان و مالزی توسط پالایشگاه‌های چینی خریداری می‌شود.

البته ارزان بودن نفت ایران تنها دلیل افزایش خرید چین از ایران نیست. یکی از تحلیل‌گران بلومبرگ در مقاله نوشته بود: احتمالا آمریکا برای احیای برجام تلاش می‌کند و سخت‌گیری‌های خود را برای اعمال تحریم‌ها کاهش داده است. بنابراین می‌توان گفت تسهیل شرایط تحریمی هم یکی دیگر از دلایل افزایش فروش نفت به چین است.

اما آیا چین مشتری قابل اعتمادی است؟ آن طور که رویترز نوشته، چین ماهانه ۴۱ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند. اما سهم ایران در هفت ماه حتی به یک میلیون بشکه هم نرسیده بود و حالا هم که چینی‌ها میزان خریدشان از ایران را افزایش داده‌اند باز هم بیشتر نیاز نفت خود را از عربستان تامین می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اورین!نفت باارزش کشور را بشکه ای 5 دلار زیر قیمت جهانی
    به برادران چینی تقدیم کنید !

  • ناشناس

    ماله مارا این طوری می فروشند بعد ماها باید تاوانه ندونم کاری را بدیم

  • ناشناس

    دولت قبل هم تخفیف میداد اما عرضه فروش بیشتر نداشت

    • ناشناس

      دولت قبل ازش نمیخریدن شش ماه اول 99 ترامپ فشار زیاد آورد هیچکس نخرید

  • ناشناس

    منابع کشورو مفت تحویل چین میدن با هفت دلار ارزانتر بعد یه عده کاسب تحریم میگن تحریم خوبه