کد مطلب: ۷۶۵۷۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای تمدید ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان چیست؟

ماجرای تمدید ترانزیت گازوئیل از ایران به افغانستان چیست؟

چندی پیش مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، از تمدید دو ماهه ترانزیت سوخت ایران به افغانستان خبر داد. در حالی که به گفته رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت به تجارت نیوز، شورای امنیت ملی تا کنون مجوزی برای ترانزیت گازوئیل از کشور صادر نکرده است! بنابراین گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه ایران خود، صادرکننده این محصول باشد وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان، از تمدید دو ماهه ترانزیت سوخت از ایران به افغانستان با هدف حمایت از مردم این کشور خبر داد. این در حالی است که دی‌ماه ۱۴۰۱ طالبان ۲۶ تانکر حامل گازوئیل بی‌کیفیت ایران را که وارد افغانستان شده بود بازگرداند.

در همین زمینه تجارت‌نیوز موضوع را از محمدمهدی جوانمرد، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری پیگیری کرده است. به گفته جوانمرد، ماجرای بازگشت سوخت ایران از افغانستان درست نیست. چراکه اصلا سوختی از سوی کشور ارسال نشده و تانکرهای برگشت خورده متعلق به دیگر کشورهاست. او در این باره افزود: ایران در این میان صرفاً نقش ترانزیتی داشت.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری درباره تمدید دو ماهه ترانزیت سوخت گفت: قرار است گازوئیل کشورهایی همچون عراق و روسیه از طریق ایران به افغانستان ارسال شود. ایران هیچ نقشی در صادرات محصول ندارد چراکه در حال حاضر کشور با کمبود مواجه است.

پشت پرده بازگشت تانکرهای سوخت ایران از افغانستان

اظهارات جوانمرد در حالی است که حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره برگشت تانکرهای سوخت به تجارت‌نیوز گفته بود که محموله صادراتی متعلق به ایران است و از کشور دیگری سوخت ترانزیت نمی‌شود. به‌علاوه عراق فرآورده‌های نفتی صادر نمی‌کند و محصول صادراتی‌ آن روغن است.

همچنین احمد صرامی، رئیس کمیسیون بازرگانان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، به تجارت‌نیوز گفت: ترانزیت از طریق ایران به واسطه شمال یا نخجوان انجام می‌شود که آن هم مستلزم اخذ مجوز از شورای امنیت است.

وی ادامه داد: تا کنون چنین مجوزی در این باب صادر نشده است. بنابراین مشخص نیست ماجرای ترانزیت گازوئیل به افغانستان از چه طریق قرار است دنبال شود. ضمن آنکه اگر بحث ترانزیت هم مطرح باشد از مسیر شمال افغانستان صورت می‌پذیرد نه ایران.

مصرف گازوئیل افزایش پیدا می‌کند؟

بر این اساس اگر ایران صرفاً نقش ترانزیتی نداشته باشد و خود، یکی از صادرکنندگان باشد دو نکته لازم به ذکر است؛ نخست آنکه کشور در حال حاضر با کمبود شدید این نوع سوخت مواجه است و حتی طی دو ماه گذشته نیز بسیاری از کامیون‌داران کشور به علت این معضل مجبور به تشکیل صف‌های طولانی می‌شدند.

همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران نیز در این باره به ایلنا گفته بود: علت تشکیل صف‌های طولانی تعیین سهمیه برای هر جایگاه بود. بنابراین اگر جایگاه‌دار سهمیه روز خود را عرضه می‌کرد دیگر نمی‌توانست به مراجعه‌کنندگان بعدی سوخت عرضه کند. همین موضوع منجر به این شد که کامیون‌دارها بدون سوخت بمانند و نسبت به وضعیت موجود معترض شوند.

همچنین همزمان با نزدیکی به فصل بهار و برداشت میوه و صیفی‌جات در جنوب کشور تردد کامیون‌های حمل بار افزایش می‌یابد و طبیعتاً مصرف گازوئیل بالا می‌رود. با این حساب باید نسبت به افزایش مصرف وسایل نقلیه توجه داشت و شرکت نفت به فکر مدیریت مصرف باشد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر نقش پکن در نوسان بازار ارز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • دوست

    واقعاً درآینده افغانها بسیارزیادبرای ایران مشکل ایجادخواهندکردازمهاجرت آنهاجلوگیریایدکردکل مسائل اجتماعی ماازنظرنیروی کارو…..همه راتحت شعاع قراردادندهم مردم وهم مسئولان روی این امربسیارمهم باتدبیروجلوگیری کردن ازاین مهاجرت بی برنامه اقدام نموده وجدیت بایدنمود